|
Hitler v kabaretu plném gagů a melodií
Na brněnském nádraží se počátkem 20. století setkávají dva
mladí muži plní elánu a skvělých plánů. Jeden míří do
Švýcarska, aby se připravoval k boji za spravedlivý sociální
řád, a ten druhý se těší, jak začne studovat malířství na
vídeňské akademii. První si říká Stalin a druhý se jmenuje
Hitler.
Již
ze vstupního obrazu hry Arnošta Goldflama U Hitlerů v kuchyni
je zřejmé, z jakého zorného úhlu jsou osudy titulního „hrdiny“
traktovány. Ještě zřetelněji vystoupí toto hledisko v dějství
následujícím, odehrávajícím se v prostředí, jež dalo hře
název. Hitler se za kuchyňským stolem rozplývá nad bábovkou,
kterou mu upekla SS, prudérně peskuje Evu Braunerovou za
narážky na jejich zakrnělý erotický život a vzápětí jí v
orgiasticky stupňovaném proslovu vykreslí, jak při Wagnerově
hudbě, nebeských kreacích Luftwafe a v záběru kamery Leni
Riefenstahlové počnou potomka. Prostřednictvím obdobné
nadsázky a travestie je Hitler líčen i ve zbývajících čtyřech
obrazech, jež nás mimo jiné zavedou i do jeho Orlího hnízda,
berlínského bunkru a nakonec do Jižní Ameriky, kde zestárlý
vůdce naplňuje za rytmu rumby své umělecké poslání.
Neměnný ironický nadhled nad masovým vrahem jako hysterickým
maloměšťákem by mohl v jiném nastudování, než v jakém hru
nabídlo pražským divákům Divadlo v Dlouhé, možná vyvolat i
pocit stereotypu. Režisér Jan Borna však komedii prošpikoval
tolika režijními nápady, gagy a operetními áriemi, že se o
strhující vyznění její premiéry v metropoli zasloužil
přinejmenším stejně jako autor. Toho navíc obsadil do role
rezonéra uvádějícího jednotlivé obrazy, a tím ještě zvýraznil
kabaretní charakter inscenace. Existuje žánr černé komedie,
Borna tímto scénickým dílem završil své směřování k žánru
černého kabaretu.
V každém z obrazů – kabaretních scén představuje Hitlera jiný
herec: postupně Pavel Tesař, Miroslav Hanuš, Čeněk Koliáš,
Magdalena Zimová a Vlastimil Zavřel. Tím, že titíž herci pak
v jiných obrazech vytvářejí jiné postavy (například Hanuš
Göringa a Vondráček Goebbelse), se dojem kabaretního mumraje
ještě zesiluje. Příhodně do něho zapadají i Marie Turková
ztělesńující Evu Braunovou coby prostomyslnou blondýnu a Ivana
Lokajová v roli vzorné hospodyně, paní Goebbelsové. O to, že
Hitler v Dlouhé má šanci stát se inscenací roku 2009, se kromě
již zmíněných zasloužil i Milan Potoček, jenž se postaral o
její hudební stránku.
Bronislav Pražan
Foto Martin Špelda |