Číslo 4 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Martou Vančurovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vladimír Karfík, publicista

Zas umřel, kdo neměl

Titulek vypůjčený z dávného Vaculíkova nekrologu za vzácným člověkem, který cenzura, vzpomínám-li dobře, tehdy zabavila, a já jej teď oživuji... Je 6. ledna, a nelze než odložit možná témata, neboť právě odešel Ivan Medek. Zvláštní shodou okolností téhož dne Vltava měla na programu svou večerní Akademii, věnovanou  zájezdům České filharmonie do Velké Britanie – s Václavem Talichem v roce 1935 a s mladistvým Rafaelem Kubelíkem v letech 1937 a 1938. V tomto dni se v rozhlase ocitlo vlastně Medkovo osudové téma. Ostatně to připomněla i následující změna v programu: vyprávění Ivana Medka o jeho setkání s hudbou, s Václavem Talichem, s Českou filharmonií, se zápasem o poválečnou Talichovu rehabilitaci a možnosti, aby vůbec mohl pracovat. Z nadšení mladých instrumentalistů, a nezapomeňme, že i Ivana Medka, pro něho vznikl Český komorní orchestr, a z nevůle režimu zase velmi záhy zanikl.

Už je mezi námi jenom málo osobností, jež s takovou osobní integritou a přesvědčivostí přenášejí do dnešních dnů uvadající noblesu české kulturní a společenské elity, z níž před druhou světovou válkou vyrůstaly. Ivan Medek byl do posledních dnů živým ztělesněním demokratických ctností, v nichž uplatnil jak pevnost charakteru, tak lidskou toleranci – a odkaz kulturnosti, s níž byl spjat bezprostředně i původem. Nejenom tři Medkové s úžasnou matkou dvou synů, ale i Antonín Slavíček, Herbert Masaryk se svými sestrami patřili do této legendární rodiny. Ne dost jsme si uvědomovali, co pro nás Ivan Medek znamenal: od lásky k hudbě, přes zápas za Václava Talicha a jeho umělecký odkaz (nejenom umělecký, vždyť Talich v letech svého ponížení nebyl odkázán na práci doma, nabídky ze světa, jež by dnes málokdo odmítl, pro Talicha znamenaly méně než odpovědnost k českému hudebnímu životu, nehledě k trýznivému vědomí: „tady mě ponížili, tady se musím očistit“). Snad někde tady se z Ivana Medka, dotud především oddaného hudbě, stává aktivní účastník společenských zápasů za demokratické hodnoty. Také proto dnes Medkův hlas splývá se vzpomínkou na Hlas Ameriky, odkud k nám po nuceném odchodu ze země na konci sedmdesátých let hovořil. Snad každý máme v paměti ono napětí, jež vyvolávalo čtení jmen všech, kdo v devětaosmdesátém podepsali Několik vět. Vlastně to byl i neuvěřitelný dramatický rozhlasový výkon, čtení jinak nudného seznamu jmen na pokračování. Témbr Medkova hlasu i osobitá dikce jsou však od té doby nezapomenutelné. Jistě nejen proto patří Ivan Medek do dějin českého rozhlasu. A také tu byla samozřejmě i jeho schopnost kvalifikovaně, přesvědčivě a lapidárně (jak právě toto média potřebují!) vstupovat do společenského a kulturního diskursu – s osobnostním kouzlem, neopakovatelným.

Ta souvislost osobnosti Ivana Medka se zmíněným pořadem o britských koncertních zájezdech České filharmonie před sedmdesáti lety je až fatální. Když se tehdy ptali Rafaela Kubelíka na dojmy, v jednom z nich zaznělo postesknutí, totiž vzpomínka na koncertní sály a na to, že v Paříži slyšel o chystané stavbě nové koncertní budovy. V tu chvíli mu bylo trapno, že Praha nemá koncertní sál, a také pozornější publikum. Třicet let poté na koncertu souboru Ars rediviva ve Smetanově síni Obecního domu jsem slyšel od Milana Muncingera omluvný postesk publiku, jak nerad hraje v té pro něho neakustické nádražní hale. Když se Kubelík v devadesátém roce s taktovkou slavně vrátil, bylo vše při starém. Na jeden koncert měl však obecenstvo jako proměněné, pozorné, a k tomu největší koncertní sál, jaký si mohl přát: Staroměstské náměstí.

Vzpomněl jsem si na to, když jsem toho 6. ledna v ranní Mozaice zaslechl Medkovu odpověď na nedávnou otázku, jak se mu líbí dnešní Praha: rekonstrukce se mu zdály být v pořádku, ale soudobé stavby uvnitř města – příšerné. A to pro Ivana Medka bolestné, jako tehdy pro Kubelíka: koncertní sál pořád dlouho nebude v Praze na dohled (japonská nezištná nabídka na počátku devadesátých let vybudovat koncertní síň s moderním nahrávacím studiem arogantně primátorem omítnuta – k čemu by jemu byla koncertní síň?), kulturní klima nanejvýš nepříznivé. Zato dnes na Náměstí republiky naproti velkému obchodnímu domu Kotva ještě větší obchodní dům, obluda za fasádou starých kasáren, kde furýr Tyl psal text budoucí národní hymny – Kde domov můj? Opravdu kde? Sice už ne v kasánách, ale tady v tom vpáčeném obchoďáku, na místě, kde měla stát budova s moderním koncertním sálem? Jen v konzumu je dnes život Čechů?



  Umění neříct nic
 Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Schůzka se Zbyňkem Hejdou

   
Nalaďte si
 
   Jak také psát o hudbě
   Pořiďte si