Číslo 4 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Martou Vančurovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vstávám lehám s rádiem

Zájezdový autobus mířící do Lanškrouna je plný halasu, hovoří nejméně polovina pasažérů a docela nahlas. Současně běží dialogy, trialogy, dokonce i monology, hovor do mobilů. Řeč všech je ale příjemná, pěkně utvářené věty bez vulgarismů, volování a parazitních slov. Sem tam zaslechnu: „Jo, to jsem slyšel v rádiu!“ „Tuhle na Vltavě dávali…“ Synovec Jaromír, jeden z členů pěveckého sboru nevidomých Vokál klub, vedle mě zatím mlčí; možná se mu nelíbí, že mu rodiče sehnali jako vidící doprovod jenom tetu, a ne hezké děvče.
V Lanškrouně sbor Vokál klub zpívá v evangelickém i katolickém kostele, všude je hýčkán a také dobře krmen. Po obědě a večeři sbormistr sezve kuchaře a ti pak celí zjihlí naslouchají sborovým písním – takhle jim ještě nikdy žádný strávník nepoděkoval. Zpěv členů Vokál klubu není možná nejšpičkovější, ale svou vřelostí zvedá klenbu, hospodaří v srdci.
To jejich věčné rádio mě zajímá, představuji si, že má svůj podíl na jejich hladkém vyjadřování, a když se k tomu připočtou zvukové knihy... Co asi tak poslouchají? Pár měsíců nato jsem vyzpovídala tři nevidomé s rozdílnými osudy, vkusem a názory. Společnou mají radost ze zpěvu a poslouchání rádia.

Jaromír Kubíček přišel o zrak v inkubátoru. Miluje stanici Vltava, kterou poslouchá od sedmi ráno – se sluchátky na uších, aby nebudil rodičePolitice nerozumím a rozumět nechci

Jaromíru Kubíčkovi je dvacet osm let. Nevidomý je od narození, o zrak přišel v inkubátoru. Na Konzervatoři Jana Deyla pro zrakově postižené vystudoval hru na flétnu a klavír. Bydlí s obětavou matkou Hanou, která o něj celý život pečuje, a s otcem Jaromírem, členem orchestru Národního divadla. Momentálně je hluboce zaujat příběhem knihy Až delfín promluví.
Nejsilnější Jaromírův životní zážitek byl zároveň tím nejhorším. Před osmi lety se v zahradě chotěbořské fary přimotal do včelího roje a dostal smrtelnou dávku včelího jedu. V nemocnici v Havlíčkově Brodě, kde ho zachránili, mu tři sestry a lékařka vytáhly na tisíc žihadel. Každé hmyzí zabzučení v letní přírodě mu ten traumatický zážitek ještě dnes připomene. Přesto je na světě rád. Žije hudbou a má rád rozhlas.
„Nejvíc a nejraději poslouchám stanici Vltava,“ vypráví. „Ovšem když jsem na Dědině (pobytové rehabilitační středisko pro nevidomé – pozn. aut.), mají tam puštěný třeba Blaník nebo Impuls. Není to moje gusto, ale když pustí třeba písničku skupiny Olympic, tak to si notuju. Ale nejlepší pořady nabízí Vltava. V pondělí vysílá pořad o varhanách, teď bude díl o rejstřících a o tom, jak varhany vlastně fungují.“
Jaromír je sice flétnista, ale k varhanám má vztah i jako věřící. Od června na Vltavě poslouchal Haydnovy symfonie. „Zato zprávy nemám rád. Politika mě nezajímá, nerozumím jí a ani jí rozumět nechci. Když to řeknu ošklivě – jsou to pořád stejné kecy. Zpravodajství na Vltavě přetrpím, protože na jejich konci jsou zprávy z kultury, na ty si rád počkám.“
Stanici Vltava poslouchá už od sedmi ráno. Dává si ale na uši sluchátka, aby nevzbudil rodiče. „Protože zpívám ve sboru, zajímá mě i v rozhlase sborový zpěv. Ostatně náš sbor už byl s adventním koncertem také v rozhlase, ale i v televizi,“ pochlubí se Jaromír, ale vzápětí prozradí, že ho v brzké době čeká složité rozhodování. „Každý čtvrtek v pět hodin poslouchám na Vltavě rozhovory s umělci a vůbec zajímavými lidmi. Teď mám ovšem dilema, zrovna v té době bych měl mít počítačový kurz. Přiznám se, že bych dal přednost rádiu.“

Jak výtvarníci pomáhají nevidomým

Devětašedesátiletý Václav Fanta se živil jako novinář, fotograf a grafik. Vystudoval grafickou školu a na FAMU uměleckou fotografii. Dlouho pracoval v týdeníku Mladá fronta, přivydělával si i vědeckou a reklamní fotografií. Dokud viděl, jezdil s fotoaparátem po světě, byl ve Venezuele, v Afghánistánu, v Mexiku, tam získal stipendium. V Jižní Americe se věnoval dokumentování kultury starých Aztéků a Mayů. Na Inky už nedošlo, přece jen vadilo, že byl nestraník. Vystavoval v Moskvě, Skotsku, Ósace, Montrealu...
Václav Fanta pracoval jako novinář, fotograf a grafik. Oslepl v padesáti. Dnes se ve sboru Vokál klub stará o přísun nejnutnějších financíO zrak přišel rok po sametové revoluci následkem choroby – odumřela mu sítnice. Ve sboru Vokál klub zpívá vedle Jaromíra tenor, ale stará se hlavně o přísun nejnutnějších peněz, aby sbor nezanikl. Bývalý novinář jde rovnou k věci: „Já mám všude rádia. Když sedím v křesle, mám jedno vedle sebe, když si lehnu na kanape, mám u hlavy druhé, a pak jsou v bytě ještě tři, z toho jedno v kuchyni. Na chalupě totéž, v každém pokoji je aspoň jeden přijímač.“
Nejraději poslouchá Český rozhlas 2 – Praha. Nemá moc rád Radiožurnál, protože je to „taková žurnálová agresivní stanice“. Když chce slyšet zprávy, přeladí si na Rádio Česko, které má „kvalitní redaktory“. Na chalupě si pouští Reginu, Český rozhlas Hradec Králové nebo Český rozhlas České Budějovice. „Vždy bezchybná je Vltava, třeba s muzikou se tam chytnu pokaždé. Na Praze rád poslouchám Hosta do domu, četbu na pokračování, ale víc by se mi líbilo, kdyby ta četba byla dramatizovaná. Taky mám moc rád Textempore s Františkem Novotným. Ten člověk umí, zná, zásadně nikdy neblábolí, zpestřuje pořad citáty a trefnými příměry.“
Komerční stanice Václav neposlouchá. „Ty jsou pro mladý,“ říká. A co postrádá? Speciální pořad pro nevidomé. „Na Regině je sice Tmavomodrý svět, ale z Prahy podobný pořad Doteky zmizel. Jindra Jarošová tam dala vždycky něco o technice, pak nějaké rozhovory s nevidomými, byl to pro nás užitečný pořad.“
Vracíme se ještě ke sboru Vokál klub, který by bez sponzorů asi dlouho nepřežil. K tomu Václav Fanta podotýká: „Pořádám prodejní výstavy našich grafiků ze sdružení Hollar. S mnoha z nich se znám ještě z dřívější doby. Před Vánocemi jim vždycky napíšu dopis, že sbor nevidomých potřebuje penízky, tak nám prosím dejte nějakou grafiku. A oni odpoví, ať si pro ni přijedu, takže já třeba jedu do Dejvic, pak zase do Braníka...“ Nevidomým už takto pomohli Jiří Andrle, Vladimír Suchánek, Jaroslav Šerých, Zdeněk Mézl, Hana Čápová, Josef Velčovský a mnozí další. „Za panem Bornem jezdím do ateliéru, dáme si spolu sklenku vína a on mi pak věnuje grafiku se slovy: Tady máte, pane Fanto, pro slepé.“ Před Vánocemi pak Václav uspořádá prodejní výstavu v areálu Akademie věd v Krči a za utržené peníze soubor funguje další rok. „Ale je s tím spousta práce, to si nikdo nedovede představit.“
Václav Fanta stojí i za dalším dobročinným projektem – sehnal peníze a nechal od výtvarnice vyrobit reliéfní obrázky svatých, aby slepé děti mohly zjistit, jak svatí na obrazech vypadají. Třeba že svatý Florián, patron hasičů, má u sebe vědro s vodou. Soubor třiceti obrázků má název Evropští patroni ku pomoci. Visel už v Anežském klášteře, ale také v Bruselu. Také vymyslel a nechal vyrobit slepecké pexeso Qardo. Patří k lidem, které jako hnací motory napájejí energií lidskou solidaritu. Na nic si nestěžuje, pracuje, vymýšlí, raduje se i z drobných úspěchů.
Členové sboru Vokál klub jsou z různých koutů republiky, zkoušení je tedy náročné a složité, ale radost ze společného zpěvu, zájezdů, vzájemných vztahů a přátelství všechny strasti vynahrazuje. Jenže teď jsou zpěváci smutní, neboť jejich sbormistr Ondrej Čanecký pro nemoc odchází. Byl to obětavý muž, který uměl pracovat s nevidomými, působil i jako korepetitor, dokázal naučit zpívat skoro každého. Kde jemu podobného najít? Zatím to nevzdávají, hledají a doufají.

Věra Nosková, spisovatelka a publicistka

Foto Jiří Nosek



  Umění neříct nic
 Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Schůzka se Zbyňkem Hejdou

   
Nalaďte si
 
   Jak také psát o hudbě
   Pořiďte si