Číslo 5 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Štefanem Margitou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


„Provázek“ uzavřel vlastní inventuru dějin

Od nástupu invenčního režiséra Vladimíra Morávka do čela brněnského Divadla Husa na provázku usiluje ambiciózní soubor o vytváření jakéhosi „divadla morálního neklidu“, tedy o jevištní zamýšlení se nad základními národními a existenciálními otázkami, a to i formou velkorysých dramaturgických cyklů. Pestrou sérii scénických a jiných akcí Ze scénické koláže Divadla Husa na provázku Cirkus Havel aneb Všichni jsme Láďanačasovalo do období dvacátého výročí sametové revoluce. Roční řetěz významných diskusí Úsvit v Čechách skončil křtem kolektivního sborníku esejistických úvah Česká vize a veřejným vystoupením Václava Havla s manifestačním vyhlášením občanského mravního desatera. Samostatnou premiérou závěrečného dílu a následným souborným dvanáctihodinovým „rozstříhaným“ provedením se zároveň uzavřela trilogie Perverze v Čechách.

V monumentálním projektu s nemalými nároky na soustředění i fyzickou výdrž účinkujících vyzněly nejkoncizněji reprízami vykrystalizované Lásky jedné plavovlásky; vícevrstevnatá, v dobových reáliích pečlivá retropodívaná tak zůstala divácky čitelná nejen pro nostalgické pamětníky stejnojmenného Formanova filmu.

Od loňské primice doznala více změn návazná scénická koláž Cirkus Havel aneb Všichni jsme Láďa. Rozměrný večer, razantně preparující autorovy kompozičně precizní předlohy, vyústil do zgroteskněného Odcházení.

Ze scénické koláže Divadla Husa na provázku Cirkus Havel aneb Všichni jsme LáďaPolistopadovým dekádám nastavila karikaturní zrcadlo „hra o naději z roku 2009“ – závěrečné České moře (Hommage a la Milan Kundera). Z jedenácti her Davida Drábka vznikla na řadě hracích ploch s bazénkem a všudypřítomnými plážovými rekvizitami (výtvarník Martin Ondruš) obtížně sledovatelná hektická mozaika metaforických obrazů příběhu prominentního moderátora Vendelína (Petr Jeništa) a unesené tramvaje. V ostrých střizích a rébusovitých konotacích si braly na mušku naši konzumně povrchní, dravým kořistnictvím či naopak lhostejnou konformitou a deziluzemi prosáklou současnost, konkretizovanou například Gottovými šlágry, rádoby zábavnými kýči, trapnými televizními soutěžemi atp. I když se zdá být tato Morávkova „inventura dějin“ místy už recyklací jeho dřívějších postupů a nápadů, o její kumštýřské upřímnosti a společenské potřebnosti netřeba pochybovat.

Vít Závodský, teatrolog

Foto Divadlo Husa na provázku



  Kam vedou ty schodky?
 Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak vzít osud do vlastních rukou

   Dívejte se
 
   Od cella do čela
   Pořiďte si