Číslo 5 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Štefanem Margitou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


S Jennifer Larmore ve Zlatu Rýna na scéně San Francisco OperaŠtefan Margita, operní zpěvák

Metropolitní opera byl váš dlouholetý sen, že?

Ano. Nejspíš to je sen každého zpěváka – aspoň jednou tam zazpívat a zažít tu atmosféru. Panovala tam úžasná souhra sólistů, dirigenta, režiséra i vedení Metropolitní. Vzorně se o vás starají, pro každou inscenaci mají zvlášť vyčleněný tým. Samozřejmě musíte respektovat nařízení, že dokud hrajete, neopustíte New York. V případě, že město opustíte a něco se vám stane, nenesou za vás zodpovědnost. A také se musíte hlídat, abyste nenastydli a odzpívali všechna představení. Přitom však pořád cítíte, že si vás tam váží. V takových chvílích si uvědomíte, že to, co děláte, má smysl.

Potkalo vás během týdnů zkoušek v MET něco zvlášť potěšitelného?

Mají zvláštní systém zkoušení, díky němuž jsem zažil nejedno příjemné setkání. Zatímco ve většině divadel se zkouší spíš odpoledne do pozdních večerních hodin, tady probíhají zkoušky od jedenácti dopoledne do šesti večer. Potěšilo mě, že v pauzách jsem mohl v kantýně posedět se zpěváky, s nimiž jsem buď už někde zpíval, nebo jsme se naopak viděli poprvé. Mnozí z nich jsou slavné hvězdy, přesto se chovají naprosto normálně, přisednou a vypijí s vámi kafe. Byl to pro mě balzám na duši.

Vždyť vy jste také hvězda.

Ale tam jsou mnohem, mnohem větší! Zpěváci s obrovským světovým renomé. Když takové legendy potkáváte, třeba Kiri Te Kanawu, je to událost.

Jak jste prožíval premiéru a její ohlas?

Všichni jsme byli šťastni, vždyť to, co se dělo na premiéře i reprízách, bylo neuvěřitelné. Když se titul nasazoval, říkali nám, že nevědí, co to udělá, protože Z mrtvého domu se tu dosud nehrálo. A první uvedení opery v Metropolitní, která má skoro čtyři tisíce míst, je vždycky riskantní. Ale představení bylo vyprodané a na konci se tleskalo vstoje. Nádherný zážitek. Pohled na nadšené hlediště nemůžete zapomenout.

Po generálce jste říkal, že se cítíte jako dostihový jezdec před vrcholným závodem. Nač jste myslel, když už bylo jasné, že v cíli vás čeká vavřínový věnec?

Že si ten věnec musím udržet. A to je nejtěžší. Protože pád – to je hned, každopádně je to lehčí než dostat se nahoru. Natož se na vrchol škrábat znovu.

Co pro vás znamená to slovo „udržet“?

Udržet si úroveň. Práce na vrcholové úrovni je náročná. Třeba v Metropolitní opeře je to tak, že nikdy nemůžete jít na jeviště, když jste indisponováni. Tam neakceptují při představení indispozici nebo nemoc jako v jiných divadlech; nemůžete ohlásit, že vám není dobře, ale že přesto vystoupíte a „zachraňujete“ představení. Jinde zpravidla přijdou představitelé divadla před oponu a řeknou nebo někam napíšou, že zpíváte v indispozici. To v MET neexistuje. Každá, i nejmenší role tam má svého dabléra, který má nazkoušenou celou operu a zaskočí.

Měl jste jako debutant v Metropolitní trému?

Před prvním vystoupením v milánské La Scale jsem měl větší. Možná to bylo tou úžasnou atmosférou, kterou divadlo pro zpěváky vytváří. Vše bylo perfektně zabezpečeno a zejména nazkoušeno – dirigent Esa-Pekka Salonen i režisér Patrice Chéreau si zaslouží uznání. A my tak byli mnohem klidnější. Premiéra proběhla bez velké nervozity.

Váš Filka Morozov je náročná role, jako ostatně celé toto Janáčkovo dílo. I jednoznačně pozitivní kritiky poznamenaly, že jde o operu „neortodoxní, ponurou, dojemnou…“ Zřejmě byla inscenace natolik působivá a silná, že uzemnila i zatvrzelé zastánce tradiční klasické opery.

Patrice Chéreau je původně renomovaný filmový režisér. Všechno vidí filmovým okem, jako by opravdu natáčel. Na zkouškách věnuje pozornost i nejmenším detailům. Všechny kritiky pak napsaly, že je to velice estetická inscenace, že po letech zažila Metropolitní něco takhle krásného. Přitom já během svého pobytu viděl hned několik výborných představení, třeba moderní inscenaci Pucciniho Tosky – a americké publikum ji nevzalo. Premiéru vybučeli tak, že to prý „Metka“ dlouho nezažila. Naší inscenací byli lidé nadšeni, což samozřejmě potěší. Tvrdili nám, že Mrtvý dům měl dokonce větší úspěch než Jenůfa, která se u nich také hrála. A přitom Jenůfa je melodičtější, přístupnější posluchačům.

Proč se Metropolitní považuje za vrchol kariéry operních pěvců?

Asi je to tím, že v New Yorku měli od počátku nejlepší režiséry, nejkvalitnější dirigenty, největší pěvecké hvězdy. Tím si opera nasadila laťku a nikdy pod ni neklesá. V každé inscenaci mají několik hvězd. Proto se Metropolitní stala metou zpěváků – když tam jsou pozváni, potvrzuje se tím i jejich kvalita.

Váš úspěšný debut znamená, že tam máte dveře nadále otevřeny?

Doufám, ale raději to zaklepu. Přáli si, abych u nich v roce 2012 dělal Věc Makropulos, jenže bohužel jsem to nemohl přijmout, protože v téže době v San Francisku zpívám ve Zlatu Rýna. Už mám podepsanou smlouvu a nebudu ji odvolávat, to by bylo vůči divadlu neseriózní. Teď tedy v MET jednáme o inscenaci Borise Godunova v roce 2013.

Agáta Pilátová

Snímky Jarka Šnajberková, Terrence McCarthy

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 26. ledna.



  Kam vedou ty schodky?
 Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak vzít osud do vlastních rukou

   Dívejte se
 
   Od cella do čela
   Pořiďte si