Číslo 5 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Štefanem Margitou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Přemysl Hnilička, publicista

Sázka na kvalitní mainstream

Na přelomu roku měla na Praze premiéru dvoudílná rozhlasová inscenace režiséra Petra Mančala Hrabě Drákula. Román Brama Stokera nabízí rozhlasovému dramatizátorovi literárně nijak převratný, ale formálně působivý a funkční materiál. Příběh, který je rekonstruován z dopisů a deníků několika osob, umožňuje vytvářet mnohovrstevnatou rozhlasovou koláž, která díky své proměnlivosti udrží posluchačovu pozornost. Dramatizátorka Jitka Škápíková tuto matérii využila beze zbytku a zařadila Hraběte Drákulu mezi svá vynikající díla (Kouzelná dvířka, 1995; Vyžeňte lvy, 1998).

Prvním problémem u zpracování všeobecně známých až ikonografických děl je samozřejmě obsazení. V případě Drákuly si poučený divák vybaví Maxe Schrecka, expresivního herce z němého hororu Upír Nosferatu (1922), s rozkošným maďarským přízvukem hovořícího Bélu Lugósiho z prvního zvukového Draculy (1931) nebo Garyho Oldmana ve zpracování Francise Forda Coppoly. Český televizní archiv ukrývá i pozoruhodné zpracování s Iljou Rackem – jedním z mála vousatých Drákulů.

Rozhlasoví tvůrci tento román u nás ještě nezpracovali a můžeme jen litovat, že popud k realizaci nebyl dán ještě za života Borise Rösnera – jak v rozhlasovém rozhovoru před premiérou řekla sama dramatizátorka Jitka Škápíková, byl by ideálním představitelem. Volba nakonec padla na Vladimíra Dlouhého. Jeho Drákula je lehce omšelý, unavený a cynický (což není výtka, pouze charakteristika).

Při prvním poslechu jsem velký problém spatřoval v obsazení Kamila Halbicha do role Jonathana Harkera. Postava zástupce advokátní kanceláře je v prvním díle hlavním vypravěčem, jakýmsi „tahounem“ děje, proto mi Halbichův hlas přišel na tak výraznou úlohu nevýrazný. Při dalších posleších se můj názor již trochu „obrousil“, Halbich zde má i pěkné momenty, přesto bych možná volil tvárnějšího Igora Bareše.

Podobný problém nabízí i všechny ženské role. Je prokletím českých rozhlasových her poslední doby, že až na výjimky jsou mladé herečky v rozhlasovém médiu naprosto zaměnitelné. Platí to jak o Janě Strykové, tak i o Zuzaně Kajnarové (ostatně možná proto se v inscenaci obě postavy stále oslovují jménem – aby posluchač udržel povědomí o tom, která je která...). Ljuba Skořepová ve výtečné miniatuře venkovské ženy, to je ovšem něco jiného – přes mizivý rozsah role je to výstup, který si zapamatujete. Mezi jednoznačné klady patří i Ladislav Frej v roli doktora Van Helsinga, Ivan Trojan jako šílený Renfield a Jiří Dvořák jako ředitel blázince.

K výbornému vyznění tohoto „rozhlasového velkofilmu“ (opět Jitka Škápíková) ovšem nepříspívají pouze herci. Hudební skladatel Petr Kofroň sice neměl v Hraběti Drákulovi mnoho prostoru, přesto jeho drobné, působivé hudební motivy podbarvují výtečně celou inscenaci. Zvukový mistr Roman Špála využil všechny možnosti archivu zvukových efektů – od psího štěkotu a dětského pláče přes vlčí vytí, výkřiky a burácení hromu až k vrzání vrat a kvílení větru. Tyto klasické až triviální atributy druhořadých krváků však mixuje s přesvědčivostí, kterou dnes umožňuje již jen zvukové médium – vlastní posluchačova představivost vytváří na základě strašidelných zvuků výjevy mnohem hrůznější, než by vytvořil výtvarník či tvůrce vizuálních efektů.

Režisér Petr Mančal umělecky roste s každou příležitostí. Stejně jako ve Vedralově Xaverovi, i zde dokázal velmi dobře pracovat se zvukovou koláží, kulisou i střihem. Jsou to střihy až filmové, střídající místa a zvukové obrazy s rychlostí a přesností nevídanou (či spíše neslýchanou). Nejde jen o střídání prostředí – i využití jiné zvukové kvality „fonografických“ záznamů vedoucího blázince Sewarda je v rámci inscenace vtipné a působivé (byť nepůvodní – podobné zvukové využití fonografických záznamů nabídla již Horčičkova inscenace Verneovy Honby za meteorem, 1990).

Chce-li Český rozhlas 2 – Praha sázet na kvalitní literární a dramatický mainstream, domnívám se, že Hrabě Drákula je krok dobrým směrem.



  Kam vedou ty schodky?
 Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak vzít osud do vlastních rukou

   Dívejte se
 
   Od cella do čela
   Pořiďte si