|
Jak na Nový rok, tak po celý rok
Vídeň
mezi Vánocemi a Novým rokem, to je – alespoň v centru města –
kýč tak sladký, že působí až půvabně: všude se něco třpytí,
něco cinká, sladkobolně vyzvání. A z cukráren vycházejí muži
vzezření Karla Schwarzenberga s mašličkou na rukávu kvalitního
kabátu, na níž koketně visí krabička s nápisem Sacher,
ukrývající dort „v podestýlce“. Jistěže vídeňská předměstí
jsou k uzoufání nudná, postavená těsně po válce, kdy země
trčela v sovětské zóně, a nyní plná Turkyň v závojích a s pěti
dětmi či batolaty v záhybech nevábných sukní. Ale tam, kde
kdysi střed nynější metropole obklopovaly městské hradby a
nyní se vypínají vznosné okružní bulváry, panuje noblesa a
přepych. Dobře do něj zapadá orchestr – a obchodní značka –
Vídeňských filharmoniků se vším, co k tomu patří.
Když roku 1842 vznikl zárodek tohoto prestižního tělesa, vládl
mu obvyklý nevděk: vytvořili jej sice vesměs členové bývalého
Straussova orchestru, ale touto „lehkou múzou“ natolik okázale
pohrdali, že trvalo přes dvě desetiletí, než se s králem Vídně
a jeho dynastií smířili. Pak se s ním sbratřili na okázalém
plesu, ale další dvě dekády byly zapotřebí k tomu, aby vzdali
hold jeho památce a přihlásili se k odkazu hudby, kterou už za
dob jejího vzniku jasnozřivě uznávali Brahms či Offenbach.
Náhle byla melodie valčíku Na krásném modrém Dunaji vhodná
nejen jako přídavek při lukrativních turné v zahraničí, ale
stala se rovněž páteří vystoupení doma. Především ve Zlatém
sále Spolku přátel hudby, v budově připomínající pražský
Žofín, ale – namísto na ostrově – strategicky umístěné kousek
od jedné z nejprestižnějších částí vídeňské Ringstrasse zvané
Opernring a kultovního hotelu vídeňské smetánky, honosně
vyzdobeného a okázale zvaného Imperial.
Valčíky a válka
Uprostřed temného období, kdy Rakousko anektoval Hitler, se v
lůně Vídeňských filharmoniků zrodila tradice. Nenápadná, ale
promyšlená. Na Silvestra roku 1939 se ve zmíněném sále poprvé
rozezněla v podání Vídeňských filharmoniků pouze a jedině
hudba rakouských skladatelů – jako důkaz, jako gesto, že národ
není jen součástí Velkoněmecké říše, ale má svou vlastní
kulturu, svou svébytnost. Zároveň musel dirigent Clemens
Krauss, který se taktovky ujímal pokaždé až do 1. ledna 1945,
manévrovat v kontaktech s nacistickou mocí, takže byl po druhé
světové válce vyobcován tak jako u nás Talich či Burian, ale
přece jen vzat na milost dříve než naši velikáni. Už roku 1947
stál na dirigentském pultíku znovu a vydržel až do své smrti o
osm let později. Na něj při Novoročních koncertech, jak byly
nově zvány, navázali další, až konečně přišla myšlenka, že by
se rok co rok mohl střídat jiný dirigent, aby to zvýšilo
přitažlivost události a nabídlo pokaždé trochu jiný způsob,
jak vídeňské valčíky uchopit. Odtud už byl jen krok k tomu,
aby lákavou událost převzal do svého vysílání rozhlas a aby se
časem přidala také televize.
Je dobře, že Český rozhlas 3 – Vltava a Česká televize na svém
druhém programu po událostech roku 1989 dlouho neváhaly a
přidaly se k těm, které Novoroční koncert Vídeňských
filharmoniků přejímají. Autor těchto řádek si považuje za
čest, že ve studiu na Kavčích horách u toho směl už
sedmnáctkrát být, a že jej tudíž rakouská veřejnoprávní
instituce ORF, sdružující rozhlas i televizi, na sklonku roku
2009 pozvala do Vídně na generální zkoušku orchestru i na
setkání s prominenty. Obé mi nabídlo vhled, jaký je zdálky
nemožný.
Ševče, drž se svého kopyta
Říkává se, že první dojmy jsou určující. Ty mé byly dva.
Zaprvé pocit dílčího zklamání ze Zlatého sálu Musicvereinu,
který vždy na Nový rok působí tak nádherně a honosně. Ve
skutečnosti je to poněkud omšelý prostor, kterému ovšem
desítky tisíc čerstvých květin, dovezených ze slunného San
Rema, a světlo sloužící potřebám televizních kamer dodají –
spolu s drahými oděvy evropské elity – patřičný lesk. Zadruhé
naopak příjemný zážitek ze setkání v hotelu Imperial, kde se
prý počátkem šedesátých let poprvé – a hned tajně – sešli
Chruščov s Kennedym a první podcenil druhého natolik, že se
pustil do kubánského dobrodružství, které nakonec musel vzdát.
Pět dnů před koncem roku 2009 jsem zde náhle seděl vedle dvou
celebrit v tom nejlepším, nekvalitnějším smyslu slova:
pětaosmdesátiletého dirigenta jménem Georges Pretre, který je
stále výbušný jako zamlada, a o něco mladší legendy módního
návrhářství, snědého Itala Valentina. První byl podruhé
pozván, aby – zpaměti! – provedl Vídeňské filharmoniky
koncertem přenášeným do desítek zemí několika světadílů, druhý
navrhl překrásné kostýmy pro baletní sólisty i sbory, které
svým vystoupením koření novoroční divácký zážitek.
Přítomni byli i představitelé orchestru – a bylo nesmírně
poučné vyvozovat z jejich postřehů to podstatné. Uvědomují si,
že konkurence několika desítek špičkových symfonických těles
světa je nemilosrdná. Že provoz skvělého orchestru, zvoucího
ke spolupráci skutečné mistry taktovky, kteří se stali
mediálními hvězdami, je drahý. A že peníze jsou dnes hlavně na
Dálném východě a v arabských zemích, případně u prestižního
sponzora. A že všichni tito partneři žádají jediné: Ukažte,
v čem jste jediní a nejlepší, držte se – jako ten bájný švec –
svého kopyta! A přesvědčte o tom zrovna tak snoby jako davy.
Proto
se Vídeňští filharmonici, vedení správní radou a prezidentem
voleným z vlastních řad, moudře zaměřují na to, co je činí
jedinečnými. V repertoáru netěkají od Musorgského po modernu;
hrají Beethovena, Mozarta, Brahmse, Strausse. Koncertují nejen
v Evropě, ale hlavně v Číně a v Arabských emirátech. A
uzavřeli exkluzivní partnerství se švýcarským výrobcem
hodinek, který je jako oni symbolem spolehlivosti a též
potřebuje pronikat na movité trhy. Člověk má pokušení to
komentovat slovy: „Chytrost nejsou žádné čáry!“ Ale proč to
neumíme my zde? Proč se vybíjíme v holubičích konfliktech,
žabomyších sporech a kmenových válkách, namísto abychom uměli
definovat, v čem jsme nenahraditelní, a táhli konečně alespoň
v něčem za jeden provaz?
První den roku, první zážitek
Odedávna je silvestrovská noc ve vídeňském centru velkým
„mejdanem“: poslední prosincový den loňska nabídl jedenáct
jevišť s živou hudbou, od „šramlu“ po vzpomínku na Michaela
Jacksona. Tak tomu bývá rok co rok, jen při tsunami v prosinci
2004 bylo vše jinak: vídeňský magistrát zrušil ohňostroj,
ušetřené peníze poslal potřebným do Asie a ještě v pěší zóně
instaloval kasičky, aby se korzující mohli oddat charitě. V
Praze se vesele bouchalo o sto šest...
Pak ale přijde první dopoledne nového roku – a sotva se
vytratí metaři, dostaví se „honorace“ na koncert. Ano, je
vnímán jako elitní, ovšem s tím, že jeho protiváhou je jiné
vystoupení Vídeňských filharmoniků, vesměs na prahu léta v
parku kolem Schönnbrunnu, kam zadarmo přijde až sto tisíc
„běžných“ milovníků hudby.
Defilé dirigentů Novoročních koncertů z Vídně
je přehlídkou hvězd: jen za poslední čtvrtstoletí zde figurují
Karajan, Muti, Ozawa, Mehta...
Na hodinách je přesně čtvrt na dvanáct, když se do celého
světa rozlehnou první tóny valčíků made in Vienna: v Norsku
sleduje přenos neuvěřitelných šestačtyřicet procent těch,
kteří se právě dívají na televizi, v Číně zasedlo před
obrazovku či k rádiu několik desítek milionů hudbymilovných
lidí... Pokud je přímý či zpožděný přenos přejímám už i v
Mongolsku nebo na Mauriciu, bylo by ostudné, kdyby jej
ignorovala média veřejné služby v Česku.
Defilé dirigentů Novoročních koncertů z Vídně je přehlídkou
hvězd: jen za poslední čtvrtstoletí zde figurují pojmy jako –
namátkou – Karajan, Muti, Solti, Ozawa, Mehta a mnozí další.
Kdo asi pozvedne taktovku 1. ledna 2011? Toto tajemství se
pečlivě drží pod pokličkou, asi jako ten kulatý sacher dortík
v krabičce, která je stejně vídeňská jako událost, bez níž si
ani mnoho českých posluchačů či diváků neumí vstup do nového
roku představit. Jednou mi coby televiznímu moderátorovi
napsali dopis lidé z malého městečka: „Víte, oblékneme se do
svátečního, přiťukneme si šampaňským, je nám do tance – a díky
vám jsme při tom...“ Není to ta nejspontánnější pocta
veřejnoprávnosti, jakou si lze představit?
Jiří Vejvoda, ředitel ČRo 2 – Praha |