Číslo 10 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Tomášem Zmeškalem.

 

 

 

 

 



Potřeba naučit publikum „číst film“ podobně jako literaturu, je stále akutnější. Cyklus Byl jednou jeden film je v tomto ohledu skvělým studijním materiálem. Do společenského i dobového kontextu vřazuje také komedii Někdo to rád horké.O televizním doučování

Znalci života a díla Járy Cimrmana dobře vědí, že s některými fakty můžeme nesouhlasit, případně proti nim protestovat, ale to je všechno, co s nimi naděláme. Do kategorie marného vzdoru patří notorické stížnosti na neoddiskutovatelný fakt, že zatímco minulé generace v řádu několika století čerpaly rozhodující sumu informací a vědomostí z knih, pro dnešní – a patrně i budoucí – pokolení žáků a studentů přebírá tuto roli obrazovka. Sice je to především obrazovka počítače, ve hře však zůstává i ta televizní. Tím víc, že do kategorie nečtenářů dnes už zdaleka nepatří jen příslušníci nejmladší generace.

Tradičně vyzdvihovaným (a občas i ironizovaným) příkladem kultivace a rozšiřování obzorů televizních diváků bývají „dokumenty na dvojce“. Obecná prospěšnost televizního doučování v dějepise, zeměpise a dalších společenských a vědních oborech, je mimo diskusi. Stávající zmnožení všeobecně vzdělávací nabídky prostřednictvím specializovaných programů šířených kabelem či satelitem (Spektrum, Viasat History, Discovery), však občas jistou nejistotu o kvalitě informací přece jen budí. Globální předurčení některých historických exkurzí nabízí občas příležitost konfrontovat standardizovaný pohled zvenčí s povědomím, které má o vlastních dějinách snad každý průměrně zdatný středoškolák. Kdo zaručí, že se stejnou dávkou povrchnosti není divákovi servírováno i leccos z toho, co si sám ověřit nedokáže?

Kultivační a vzdělávací role obrazovky však nekončí prostým poskytováním informací. Pro mnohé diváky je právě ona i vykladačem umění jako svébytného způsobu poznání světa. Příkladem může posloužit alternativní přístup televize ke kinematografii. Zatímco ve škole zůstává jedním z pilířů všeobecného vzdělání krásná literatura, v životě se těžiště zájmu většiny přesouvá právě na kinematografii. Potřeba naučit publikum „číst film“ podobně jako literaturu, je stále akutnější. Podstata výuky logicky tkví v uvádění kvalitních filmů jako protiváhy „lidové četby“ v podobě megaporcí nejrůznějších filmových krváků, kýčů a jim podobných zhůvěřilostí. Stejně důležité je umět zařadit film nejen do společenského či dobového kontextu, ale i souvislostí tvorby konkrétních osobností. Loňský projekt portrétů čelných představitelů „Zlatých šedesátých“ let československé kinematografie je z tohoto hlediska stejně reprezentativním materiálem, jako Českou televizí právě uváděný francouzský cyklus Byl jednou jeden film, věnovaný kinematografie světové.

Jan Svačina, publicista



  Nos v přímém přenosu z Met

  Nalaďte si
 
   Žena, která rozumí hadům

   
  
Pořiďte si
 
   Za jezuitskými ruinami
   v Paraguayi
   
Téma