|
Za jezuitskými ruinami v Paraguayi
Husté šlahouny zplanělých melounů obtáčejí kamenný oltář, tam,
kde se kdysi klenula kopule mohutného chrámu, stojí žhnoucí
kotouč tropického slunce. Ve stínu polozborcených zdí z rudého
pískovce je snadné na chvíli zavřít oči a propadnout se v čase
nazpátek do doby, kdy všude kolem kypěl život. Jsme na jihu
Paraguaye, v oblasti, kam před čtyřmi stovkami let doputovali
členové Tovaryšstva Ježíšova, aby tu vybudovali pozemský ráj.
Ruiny bývalých jezuitských misií jsou mlčícími svědky díla,
které dodnes ohromuje celý svět.
Santa
María, Santa Rosa, Nuestra Seňora de Loreto, San Cosme y
Damián, San Ignacio Guazú nebo třeba Jesús. To jsou jména jen
některých z takzvaných jezuitských redukcí, kamenných sídel
uprostřed džungle. První z nich založili jezuitští misionáři
na horním toku řeky Paraná v roce 1609, o sto let později jich
na území dnešní jižní Paraguaye, severovýchodní Argentiny a
jihozápadní Brazílie bylo zhruba třicet a žilo v nich padesát
tisíc indiánů kmene Guaraní, za dalších čtyřicet let čítala
zvláštní říše na čtyřiaosmdesát tisíc lidí.
Jako první křesťané
Linkový autobus spojující paraguayskou „perlu jihu“
Encarnación s divokým Ciudad del Este na východě země
přibrzďuje po půl hodině kolébavé jízdy. Šofér ví, že ti dva
Evropané budou chtít vystoupit právě tady. Kilometr od silnice
se rozkládají proslulé ruiny z časů „jezuitského státu“.
Santísima Trinidad del Paraná neboli Svatá Trojice z Paraná
byla postavena v letech 1706 až 1712 a v době největšího
rozkvětu žily v této misii čtyři tisíce guaraníjských indiánů.
Areál, ve kterém probíhají nepřetržité restaurační práce, je
spolu s dalšími význačnými jezuitskými stavbami v povodí řeky
Paraná zapsán na seznam UNESCO.
„Kostel v Trinidadu je největší a určitě i nejhezčí ze všech
misií. Moc turistů tu přitom nepotkáte,“ říká mladík Fernando,
který u vstupu do této památky prodává vstupenky. Naráží tak
na fakt, že v sousední Argentině jsou jezuitské redukce jako
turistický cíl o poznání vyhledávanější. Za celý den potkáme
asi pět návštěvníků. Paraguay si uchovává cosi z pověsti
nedostupných krajů.
Jak dobrodružným podnikem muselo před staletími být „duchovní
dobývání“ těchto končin, si lze představit jen stěží. „Neboť
tito indiáni jsou pošetilá zvířata, nikým neovládaná, poněvadž
nikdy nepoznala žádného knížete.“ Toto si zapsal český
jezuita Jindřich Václav Richter, který ve druhé polovině 17.
století působil mezi indiány v Peru. A podobné myšlenky se v
téže době možná kradly na mysl i tovaryšům Ježíšovým budujícím
v Paraguayi „říši po vzoru prvních křesťanských obcí, v níž by
poddaní žili v bratrské lásce pod jedinou správou jezuitů jako
pod svými patriarchy“ – jak stálo v listině, kterou řád
adresoval španělskému králi.
Sen o věčnosti
Ale
zpět do 21. století. Byť jsou to jen romantické rozvaliny,
ohromí i dnes Trinidad svou velikostí a promyšlenou
architekturou. Rozlehlé náměstí ohraničují domky, které
obývali Guaraníové. O pár metrů dál byly dílny a hospodářská
stavení, hřbitov. Od vesnice vybíhaly stezky k polím a na
plantáže yerby, stromu cesmíny paraguayské, který misionáři
zušlechtili a s jehož sušeným listím sloužícím k přípravě
nápoje maté úspěšně obchodovali. Především díky nim se maté
rozšířilo na celý jihoamerický kontinent. A stále větší oblibě
se „zelené zlato indiánů“ těší i v Evropě. (Na tomto místě by
autor dávným misionářům rád dodatečně poděkoval, neboť bez
nahořklého drinku z cesmíny paraguayské si už pěkných pár let
nedokáže představit ani jeden den.)
Sami misionáři žili odděleně v prostorných kamenných budovách,
chodili po podlahách krytých barevnými glazurovanými
dlaždicemi, koupel po horkém dni, které tu po většinu roku
panují, si mniši mohli dopřát v malém bazénku. Jako vrak
velkého korábu ční nad celým komplexem kostel. Ten chrám měl
být věčný, nelze se ubránit dojmu, který na člověka udělají
zbytky obvodových zdí. Jako kdyby někdo postavil Strahovský
klášter uprostřed šumavských hvozdů a na čtvrt tisíciletí ho
zanechal napospas svému osudu… Pozemský sen o „věčnosti“ však
obvykle trvá jen krátce. Je na čase prozradit, že „jezuitskému
státu“ dějiny vymezily zhruba půl druhého století a vše
skončilo vyhnáním řádu z Latinské Ameriky v roce 1767. Ve
zdech misií se usídlila zkáza.
Indiana Jones v sutaně
To ovšem odvážní chlapíci klučící prales na místě budoucího
Trinidadu nemohli tušit. Vždyť se psala teprve první léta 18.
století, jezuitský stát vzkvétal a oni měli jediný úkol:
vybudovat další misii a evangelizovat v ní místní indiány
Guaraní. O tom, jak se taková jezuitská redukce zakládala,
píše v jednom ze svých dopisů již jednou citovaný Jindřich
Václav Richter: „Vezme se několik vojáků spolu s indiánskými
lučištníky a ti, přiblíživše se k nepřátelskému kmeni, hledí
několik zajmouti, zajatce odvedou s sebou a vyučí je svému
jazyku, aby jim mohli dělat tlumočníky. Ti pak se s knězem
vrátí ke svým soukmenovcům a vyloží jim, s jak mírumilovnými
úmysly Otcové k nim přicházejí. A tak se stává, že, získáni
drobnými dary, odkládají svoji divokost a pojednou dobrovolně
přicházejí ke knězi, přinášejíce mu zase navzájem dary svoje,
papoušky nebo podobné věci, aby od něho dostali sekyry, nože a
háky. Při tom je naši domácí indiáni ujistí, že Otcové s nimi
nenakládali špatně, že smějí zpívat, tančit, a pochopí, že to,
co po nich Otcové podle zákona božího žádají, je věc rozumná.“
Misionář
jako pobledlý panáček v sutaně mumlající modlitby? Ale kdepak,
tu představu rychle opusťme. Kromě náboženského zadání musel
jezuita na konci světa zvládat devatero řemesel a v případě
potřeby být architektem, stavitelem, lékařem, učitelem,
geografem, ba i vojenským velitelem. Kostely v mnoha misiích
byly stavěny jako malé pevnosti, které měly poskytnout ochranu
misionářům a pokřtěným indiánům. Když popustím uzdu fantazii,
spatřím v čele Trinidadu ošlehané muže něco mezi Harrisonem
Fordem ve filmové sérii o Indiana Jonesovi a Robertem de Niro
ve slavném snímku Misie. Ten ostatně čerpá právě z doby
jezuitů a natáčel se nedaleko odtud, u světoznámých vodopádů
Iguazú.
Historikové odhadují, že v oblasti dnešní Paraguaye a
Argentiny působily také asi tři desítky jezuitských misionářů
z českých zemí. Jako architekt se při stavbě vesnic proslavil
Jan Kraus, znalost řemesel, zemědělství, ale i hudby
zprostředkovával indiánskému obyvatelstvu českoněmecký jezuita
Florian Paucke. Mezi indiány Guaraní se pohyboval také Václav
Christman. Mít tak kuráž těch, kteří se vydávali na konec
světa s vědomím, že jde zřejmě o cestu bez návratu! Skok přes
oceán dnes zabere pár hodin a třeba až k branám Trinidadu
dojedete autem. Vypravit se před třemi sty lety z Klementina
do Nového světa obnášelo několikaměsíční strastiplnou pouť bez
jistého výsledku. Ani za flašku stoletého portského a štangli
luxusního uheráku by mě k takovému tripu nikdo nepřemluvil.
Zkrotlí tygři zpívají
Jak
každodenní běh misií vypadal? „Život indiánů jezuité podle
všeho dirigovali do nejmenších detailů – od toho, co si budou
oblékat, až po sexuální praktiky. Víra indiánů v tajuplné
schopnosti šamanů se netolerovala. Docházelo k soudům, které
v mnohém připomínaly evropské inkviziční procesy. Naopak
významné křesťanské svátky se velkolepě slavily,“ vysvětluje
nám už známý Fernando, když později u tereré, jak Paraguayci
říkají osvěžujícímu nápoji z maté zalitého studenou vodou,
klábosíme o jeho práci i o životě v dnešní Paraguayi. Chudý
vnitrozemský stát, kde původní indiánští obyvatelé tvoří asi
tři procenta populace, není častým cílem turistů. Přesto má co
nabídnout. A ruiny jezuitských misií lákadlem bezesporu jsou.
Jezuitům se vlastně podařilo vybudovat teokratický stát.
„Divoši, ještě před nedávnem divocí jako tygři, nyní se zdají
krotcí jako ovečky a podrobují se i trestu, zaslouží-li si
nějaký, ba po každém tom trestu poděkují,“ hodilo by se možná
použít slov jezuity Richtera. Osud z něj udělal mučedníka –
roku 1696 zahynul při indiánské vzpouře na řece Maraňon a jeho
dopisy vydal ve čtyřicátých letech minulého století Zdeněk
Kalista ve sborníku Cesty ve znamení kříže.
„Obrovskou roli hrála v misiích hudba. Zněla po ránu i během
dne pro potěšení při těžkých pracích na polích, indiáni hráli
divadlo a zpívali. Zruční Guaraníové si sami vyráběli hudební
nástroje. Přímo v misii Trinidad byly dílny na výrobu varhan,
zvonů a harf,“ upozorňuje Fernando. Harfu Paraguayci milují
nadevše, je jejich národním nástrojem. V sakristii kostela
jsou uchovány cenné sochy, které tady rovněž vznikly.
Jezuitské redukce měly své truhláře, kováře, tkalce, krejčí i
hodináře nebo opisovače knih. Rozsáhlá zemědělská činnost jim
zajišťovala soběstačnost v potravinách. Peníze neexistovaly,
vše patřilo všem, všichni si byli rovni a bylo o ně rovnoměrně
postaráno. Že vám to něco připomíná? Napadá mi, že pokud se
kdy podařilo uskutečnit cosi z bláznivých idejí slunečního
státu, snů o komunistickém ráji, pak to bylo právě tady. Ale
hned tu novodobou nálepku z mysli zaplaším, byla by
nespravedlivá k těm, kteří spočívají na malém hřbitůvku pod
kopečky hlíny porostlými hustou trávou. Před stovkami let se
vzdali bezpečí jezuitských kolejí, aby svou vzrušující misí
napsali kus historie...
René Kočík
Snímky autor
|