Číslo 10 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Tomášem Zmeškalem.

 

 

 

 

 

 


Zapomenutý příběh portrétního ateliéru

V Galerii Josefa Sudka, součásti Uměleckoprůmyslového musea v Praze, sídlící na adrese Úvoz 24 (jde o prostory Sudkova bytu z let 1959–1976), lze do 18. dubna navštívit objevnou výstavu (především) fotografických portrétů vzniklých v Ateliéru pro uměleckou fotografii Schlosser & Wenisch. Výstava je komorní, dochovaných fotografických originálů zde bohužel není mnoho, což je mimo jiné i důsledkem tragického osudu vůdčí osobnosti ateliéru, Otto Schlossera, jenž byl v roce 1942 deportován i s manželkou a synem do Terezína a poté do běloruského likvidačního tábora Malého Trostince. Ateliér, založený v Praze roku 1909 a orientovaný především na dobře situovanou německou klientelu, nabyl ve své době velké popularity, vyvolané jeho progresivním modernistickým programem a osobitou prací s psychologickou účinností portrétů, ke které dokázal majitel získat i vynikající spolupracovníky.

Jan Werich. Snímek ateliéru Schlosser & Wenisch z roku 1931Během dalších let pak ateliér zpodoboval četné významné osobnosti, a to jak obyvatele metropole, tak její návštěvníky (uveďme například fotografie skladatele a dirigenta pražského Německého divadla Alexandera Zemlinského, básníka Franze Werfela, spisovatele a dramatika Karla Krause, avantgardního fotografa a pedagoga Bauhausu Laszla Moholy-Nagye, filmového režiséra Gustava Machatého, hereček Anny Ondrákové, Olgy Scheinpflugové a Jarmily Kronbauerové, herce a režiséra Huga Haase, automobilové závodnice Elišky Junkové, a to vedle stylizovaných divadelních portrétů dvojice Voskovec a Werich či aktů baleríny Jelizavety Nikolské). Ze zpětného pohledu se zajímavou jeví být i skutečnost, že služeb ateliéru krátce po jeho založení využila celá rodina spisovatele Franze Kafky. Vedle většinové produkce ateliéru, tedy glamour portrétů poučených fotografiemi filmových hvězd hollywoodské provenience, vynikal podnik i originálními aranžovanými snímky vytvářenými v duchu stylu Art Deco, fotografiemi pražského společenského života, expresivními studiemi tanečních kreací v kabaretu Lucerna či záběry sokolského sletu.

Jakkoli je těžištěm výstavy svědectví o mondénním světě první republiky s jeho potřebou reprezentativnosti a noblesy, fotografie jsou prosty vší unylosti až kýčovitosti (kvetoucími naopak v dobové české kinematografii). Vypovídají spíše o setrvalém úsilí naplnit požadavky moderního pohledu na lidskou tvář a výraz a o technické a řemeslné dokonalosti dosahované v našich podmínkách.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Nos v přímém přenosu z Met

  Nalaďte si
 
   Žena, která rozumí hadům

   
  
Pořiďte si
 
   Za jezuitskými ruinami
   v Paraguayi
   
Téma