Číslo 11 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s violoncellistkou.
Michaelou Fukačovou.

 

 

 

 

 

 

Na rozhraní reality, snů a halucinací

Režisér polského původu Roman Polanski se proslavil nejen zájmem o mladičká děvčata ještě „pod zákonem“, ale také řadou filmů, často vzájemně odlišných v žánru, tématem i způsobem vyprávění. Dařilo se mu v psychologických dramatech i dobrodružných thrillerech, vyzkoušel si horor i jeho parodii. V televizi jsme mohli spatřit většinu jeho důležitých děl, počínaje ještě polským debutem Nůž ve vodě (1962). Vracívají se rovněž snímky jako Čínská čtvrť (1974), kde Jack Nicholson představuje soukromého detektiva, vybavíme si též děsuplně laděné thrillery Nájemník (1976) nebo Devátá brána (1999). Mezi nejslavnější tituly patří horor Rosemary má děťátko (1968), který otevřel zanedlouho módní satanské téma. Film v pondělí 15. března ve 22.10 uvede ČT1.

V hlavní roli exceluje mladičká Mia FarrowováPolanského v šedesátých letech přitahovala morbidní témata, která měla děsit, ale zároveň nevycházet z rámce běžné reality. Tak byla podána studie schizofrenní ženy v Ošklivosti (1965) – vycházela z pozic nejen vnějšího pozorovatele, ale především chtěla přiblížit vnímání takto postiženého člověka. Zcela jinak ovšem vyzněla parodie Ples upírů (1967), kde výtečně poukázal, jak málo stačí, aby se kousavé hrůzostrašno změnilo v osvobozující smích. Rosemary má děťátko pokračuje v linii experimentů. Jako předloha Polanskému posloužila i u nás známá kniha Iry Levina a režisér zachoval její nejednoznačnost: nechává na diváku, aby rozhodl, co vlastně sleduje, zda hrůznou skutečnost nebo výmysl chorobné fantazie. V tomto ohledu patří Rosemary mezi nejlépe rozpracované příběhy s nejednoznačným vyzněním.

Příběh se neodehrává v žádných starých hradech ani v přízračných sklepeních. Dějištěm je naopak soudobý New York. Hlavní hrdinkou je těhotná žena, kterou blížící se porod stále více děsí – na podkladě divných náznaků se začne domnívat, že se ocitla ve spárech satanistů. A nejen to: obává se, že má na svět přivést samotného Satana. Polanski se obratně pohybuje na rozhraní reality, snů a halucinací, daří se mu zpochybňovat jakoukoli jistotu, které by se chtěl divák přidržet. V hlavní roli exceluje mladičká Mia Farrowová: svou hrdinku vede od bezstarostného veselí a touhy po mateřství až k vyděšení a strachu, završenému poznáním, že jejím obavám nikdo neuvěří.

Polanski natočil mimořádně sugestivní obraz svíravě doléhajícího velkoměstského prostředí, jenž i dnes osloví stejně sugestivně jako před více než čtyřmi desetiletími.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Hovory s květinami
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Apoštol minoritních citů
   
  
Navštivte
 
   Rukopis poznávám...
   
Pořiďte si