Hrdinové dokumentu Terezy Kopáčové se seznámili v egyptském letovisku, kde Sam pracoval jako průvodce při podmořském potápěníBez tolerance
se neobejdeme

Česká televize přichystala nepředpojatou úvahu na téma, jak spolu mohou vycházet příslušníci odlišných civilizací. Tereza Kopáčová se v časosběrném dokumentu Eastsidestory – uvedeném 18. 3. – zaměřila na milostný vztah mezi egyptským muslimem přezdívaným Sam a (nábožensky zřejmě vlažnou) Angličankou Alison. Na rozdíl od šokujících případů, kdy provdaná evropská dívka skončí uzavřena v rodinném domě a bezprávná kdesi v arabském světě, zde však vystupuje do popředí vzájemná vstřícnost obou partnerů, daná již tím, že muž se odstěhuje za svou ženou do Londýna. Ani tam nepřestává doufat, že ji přivede k islámu, trvá na vírou podložených požadavcích, ať již se týkají postavení muže v rodině nebo výchovy případných dětí. Alison by nejraději měl v každém okamžiku pod kontrolou. Zřetelně to vyvře v okamžiku, kdy nelibě nese, že režisérka s ní chce rozmlouvat o samotě, bez jeho účasti.

Kopáčové se podařilo získat zřejmě dosti upřímné výpovědi: oba partneři se totiž seznámili v egyptském letovisku, kde Sam pracoval jako průvodce při podmořském potápění. Ostatně průhledy na čarokrásné scenerie a pestrobarevné rybky patří mezi záběry vizuálně nejatraktivnější. Dozvíme se, že on i jeho kolegové si užívali se západními turistkami, vnímajícími sexuální dobrodružství jako zpestření svého pobytu. Pro Sama i Alison však nezávazný flirt přeroste v hlubší cit, posléze stvrzený i sňatkem, jakkoli její rodiče se k takovému svazku stavějí rozpačitě. (Připomeňme, že obdobné téma, nahlížené ovšem mnohem vyostřeněji, zpracovala rovněž Iva Pekárková v románu Sloni v soumraku.)

Oba manželé jsou si vědomi, že bez tolerance se neobejdou. Samovo nikoli jednoduché rozhodnutí následovat svou ženu do nejistoty neznámé země je jistě obětavé. Ačkoli ve vlasti měl výnosné zaměstnání, které jej bavilo, v Anglii shání práci jen obtížně, navíc s hrozbou ustavičného zadlužení, bude-li se pokoušet podnikat na vlastní pěst. Ačkoli stále hlásá věrnost muslimským hodnotám (a to včetně pohledu na západní společnost jako mravně zkaženou, kterou demokracie zavedla k rozkladu), stále zjevněji se podřizuje západním normám. Navzdory Alisoniným tužbám odmítá pořídit si dítě s poukázáním na to, že by se rodině výrazně snížila už tak napjatá životní úroveň.

Eastsidestory zjišťuje, že do vztahu Sama a Alison proti očekávání nevstupují jako prubířský kámen teroristické činy spáchané muslimskými fanatiky (Sam a jeho kamarádi něco takového kategoricky zavrhují), nýbrž zdánlivě všední problémy existenčního rázu, zejména finanční starosti. Sam třeba své ženě vyčítá, že za kadeřníka utratila nesmyslně vysokou sumu, která bude scházet v rodinném rozpočtu.

Kopáčová, občas si vypomáhající spojujícími komentáři, zvolila vypravěčsky ozvláštněnou podobu, když dokument na způsob polyekranu rozkládá do několika současně se vyskytujících obrazových segmentů. Navozuje tak zmnožení i souběžnost různorodého dění, které ukazuje, že bez trpělivé vstřícnosti se žádný vztah neobejde, natož ten Samův a Alisonin.

Jan Jaroš



  Dotkni se mne
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Kacu! Kde se to bere?
   
  
Pořiďte si
 
   Až příliš zelená olympiáda
   
Téma