Brněnskému triu Kacu! nečiní potíže přeskakovat z jakékoli stylové škatulky do zcela jinéKacu! Kde se to bere?

Brněnská kapela Kacu! vydala před nedávnem na značce Black Point své debutové album s rozpustilým názvem O ženských a chlapech, slimákovi a cibuli. Skupina, které nečiní potíže přeskakovat z jakékoli stylové škatulky do zcela jiné, budí pozornost už svým nástrojovým obsazením – vedle hráče na kontrabas a basovou kytaru Aleše Obkročila a bubeníka a perkusisty Tomáše Rohledera ji tvoří zpěvačka, violoncellistka, hráčka na mongolské „koňské housle“ a také hlavní autorka hudby a textů Eva Gina. Přes veškerou „alternativnost“ svých písní se podle vlastních slov snaží „přiblížit pravdivé výpovědi děvčete ze současnosti“.
Kacu! je součástí brněnské hudební scény a po svém navazuje na její alternativní odnož. Cítíte nějakou spřízněnost s hudebníky, jako jsou Iva Bittová, Pavel Fajt, Vladimír Václavek?
Cítíme spřízněnost se všemi hudebníky. Fakt, že je Kacu! označováno za pokračovatele právě zmíněných muzikantů, si vysvětluji dvojím způsobem. Buď v Brně stoupají z hlubokého podzemí alternativní výpary a my všichni jsme jimi opojeni, anebo si lidé prostě potřebují každou hudbu zařadit do svého osobního excelu. Jenže hudba je prostě hudba, ne? Zajímavé by bylo, kdybychom ohlásili, že jsme muzikanti třeba z Plzně. Byla by potom spojitost s kmenovou brněnskou alternativou tolik slyšet? Bohužel mne tento hokuspokus nenapadl dřív...

Ve svých písních využíváte i textů význačných literátů, jako Rilke, Thákur, Szymborska. Není to pro vás, jako převládající textařku kapely, svazující?

Eva Gina a její miláček – koňské housleÓ jé, nerada bych se s těmi literárními velikány poměřovala! Když jsem začala psát muziku, což bylo asi před třemi lety, chyběla mi k textům odvaha. Začala jsem tedy zhudebňovat oblíbené verše. Jak šel čas, odvaha se začala pomaloučku rodit. Taky jsem cítila potřebu vše trochu zjednodušit a více se přiblížit pravdivé výpovědi děvčete ze současnosti. Debutová deska zobrazuje právě tento vývoj.

V hudbě Kacu! najdeme názvuky lidové písně, orientální hudby, klezmeru i jazzu. Jak jste dospěli k takovému žánrovému rozkročení?

Jak to ze mne leze, tak to tam skládám… Kde se to bere, pámbu ví.

Vedle violoncella hrajete i na exotický nástroj jménem morin chur. Jak byste ho popsala?

To je můj nový miláček! Morin chur, v překladu „koňské housle“, je mongolský smyčcový nástroj s hranatým tělem a dvěma strunami z koňských žíní. Koně má vyřezaného i na hlavě. Drží se mezi koleny jako cello, ale technika hry je výrazně jiná. V Mongolsku je to nesmírně rozšířený nástroj. Podle legendy ho vytvořil zamilovaný muž, který přemýšlel, jak by svou lásku potěšil. Postavil tedy nádherný nástroj, na němž jí pak hrál své milostné písně. Oproti jasným evropským smyčcům má morin chur báječně středové, jakoby ušmudlané, frekvence. Slyšte sami!

Kacu! je slovo, k němuž se uchylují buddhističtí mniši ve chvíli, kdy jsou poblíž odpovědi na otázky po smyslu lidského života. Jak je v tomto ohledu daleko soubor Kacu!?

Na tuhle otázku vám nejlíp odpoví naše hudba…

Milan Šefl



  Dotkni se mne
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Kacu! Kde se to bere?
   
  
Pořiďte si
 
   Až příliš zelená olympiáda
   
Téma