Rudolf Matys, básník a publicista

Dvě podoby jedné nepřirozenosti

Slovo rozhlas vyslovujeme se stejnou samozřejmostí jako třeba slova chleba. A přece tomuto novotvaru, vítězi „výběrového řízení“ na české pojmenování našeho média, není ještě ani devadesát roků! To jméno bylo ovšem zvoleno výstižně, rozhlas skutečně dlouho „rozhlašoval“ – zprávy, názory, vědomosti... A ti, kdo rozhlašovali, tedy hlasatelé, museli být své role hodni. Podstatná byla kultura jejich mluvy, perfektní artikulace, přitažlivá barva hlasu a přirozenost projevu. To všechno patří ke kvalitám hereckého či recitačního projevu, a z těchto profesí se také mnozí hlasatelé rekrutovali. Slyšíme-li dnes hlasatelské výkony z raných rozhlasových dob, máme dojem, že moc „přirozené“ nejsou; připadají nám pomalé, škrobené a jazykově až hyperkorektní (však se v definici spisovného jazyka uvádělo, že to je i ten, „jakým se mluví v rozhlase“!). Rozhlas ale už dávno sestoupil ze svých pódií do publika. Většinou nic nerozhlašuje, jen civilně hovoří, demokraticky „komunikuje“; poskytuje prostor pro výměnu názorů. Proměny jeho funkce vedly i k tomu, že hlasatele nahradili moderátoři.
Po roce 1989 prolomila u nás „hlasatelský model“ rozhlasu soukromá rádia, pro jejichž „proudové vysílání“ i nenáročný provoz stačili dva tři moderátoři. V tomto ranku jsme měli co dohánět, podobně strukturované západní stanice lovili teenageři už od padesátých let. Jestliže tradiční hlasatelé pocházeli z hereckých či recitátorských líhní, profese moderátora, hlavně toho „zábavnického“, měla ve svém genu vepsanou blízkost k prostředí diskoték. K rychlým, hektickým temporytmům diskžokejů, k hovorové ležérnosti, k jazyku, který přejímá jak osvěžující jazykovou obraznost mladé generace, tak i její klišé. To je na řadě soukromých rádií slyšitelné dodnes. Ale co Český rozhlas?
Každá z jeho stanic, pokud moderátorů užívá, má trochu jiné, snadno rozlišitelné „moderátorské klima“, což je naprosto správné, vždyť samo tempo, rytmus, délka moderátorských vstupů i způsob a „témbr“ oslovení posluchače může být pro tu kterou stanici ještě charakterističtějším znakem než její zvukové logo či spot! A tak nás už po několika vteřinách projev moderátorů ČRo 2 – Praha přesvědčí, že jsme se ocitli na stanici mírného citového i názorového pásma, jaké odpovídá charakteru stanice „rodinného typu“. Dá se říct, že tito moderátoři jsou nejblíže etymologii tohoto slova, které znamená „mírnost“.
Ponecháme-li stranou specifické úkoly moderátorů-hlasatelů na Vltavě, zbývá širokospektrální Radiožurnál, na práci moderátorů závislý nejvíc. Nechci hovořit o jednotlivcích, většinu bych chválil. Občas se ale něco „nepovede“, a proto se musím vrátit ke „genetické“ blízkosti moderátora a diskžokeje. Nestává se to často, ale přišly chvíle, kdy jsem měl pocit, že neposlouchám rozhlas, ale jsem na diskotéce. Především mám na mysli nesmyslný trysk některých moderátorských sebepředvádění se. Přehrál jsem si pár takových vstupů a přeměřil je. Rekord byl šest slov za vteřinu! Slov? Cituji: „narejzasánivláyeskéuliky“ – v překladu: „na včerejším zasedání vlády České republiky“ – a mohl bych pokračovat.
Na začátku jsem připomněl nepřirozenost pomalé deklamační dikce někdejších přešlechtěných hlasatelů. Dnes se občas ocitáme na opačném, možná ještě horším pólu, na pólu ležérní lajdárny a neúcty k jazyku, který bývá v ústech sebou samým štvaného rychlomluvce rozemlet na nesrozumitelnou haši, ale hlavně neúcty k posluchačům. Je to tedy jen jiná, nová podoba nepřirozenosti. Snad si toho odpovědní lidé z Radiožurnálu dobře a průběžně všímají!



  Hra na schovávanou
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   O vzorech
   
  
Televizní glosář        
 
   Tři inkarnace Josefa Svobody
   
Nalaďte si