Lukáš Hurník,
hudební skladatel, ředitel ČRo 3 – Vltava

Nedávno měla obnovenou premiéru vaše rodinná muzikálová opera The Angels na Nové scéně v Národním divadle. Ten rebelující Anděl, to jste vy, nebo je to projekce zkušeností otce s dorůstajícími dětmi?

Postavu vymyslel libretista Petr Čenský, ale je pravda, že ve mně ten příběh zarezonoval. Příběh anděla, který v Pekle přičichne k jinému druhu zábavy, jež ho zcela pohltí, stane se hvězdou popmusic, takže jeho popularity chtějí využít potentáti v Nebi i v Pekle. Líbilo se mi, že příběh je mnohovrstevný a že je v něm zakódované téma populární a umělecké hudby. Odmalička jsem tyhle dvě věci kombinoval, později i ve svých skladbách.

Byl jste i rockerem…

Hrál jsem v rockové kapele, ale zároveň kolem mě zněl Debussy a Janáček, takže se mi to v hlavě nějak pomotalo... A právě příběh opery The Angels je postaven na symbolice těchto dvou světů, toho ryze zábavného s tím, ve kterém fungují i nějaké vyšší hodnoty.

Myslíte, že v hudbě jsou tyto dva světy nutně v opozici, že se jednoznačně jedná o konflikt zábavná versus vážná muzika?

V určitých rovinách ano. Je pravda, že vážná hudba vždycky směřovala k jiným cílům než populární, ale nelze říci, že vysoké cíle jsou pro život člověka důležité a ty druhé ne. Táta by řekl, že Beethoven a Bach jsou Mount Everest, zatímco třeba Monkey Business, to je Vlčí hora, co ji máme u chalupy. Jenomže kolikrát za život člověk vyleze na Mount Everest? Většinou nikdy, a když už, může ho to stát život, zatímco na Vlčí horu si klidně vyběhne a ještě ho výlet občerství. Člověk potřebuje obojí hudbu, vzájemně se doplňují, jde jen o to, aby ty hudební světy nepředstíraly, že jsou něčím jiným, než jsou. Falešní hráči překvapivě operují i v hudbě.

Ale i laicky vycvičený posluchač pozná předstírání a opravdovost, nebo ne?

Pokud je to opravdu posluchač, který poslouchá. Ten, kdo pouze chce, aby mu doma, v práci, v hospodě „něco“ hrálo, požaduje jen hudbu, kterou už někdy slyšel, protože nemá zájem rozšiřovat si obzory, a nejen v hudbě, to není posluchač, ale konzument. Toho lze snadno oblafnout.

A je možné vychovat si posluchače?

Neříkal bych tomu výchova, ale někdo musí především děti vést za ruku, ukázat jim, co tento svět nabízí, otevřít jim „percepční modely“, jak říkají psychologové. Prostě je důležité, aby se mladý člověk co nejdřív setkal se širokým spektrem zážitků a nespokojil se třeba v hudbě jen s hity osmdesátých let. Je to jako v jídle. Když v mládí poznáte jenom řízek, už vám chutná jen on.

Vedete takhle svoje děti?

Vedu, peru to do nich odmalička, usínaly při Messiaenovi a ještě neuměly ani pořádně mluvit.

Jste velkým popularizátorem vážné hudby. Váš autorský pořad Da Capo má stovky pokračování, píšete knihy, s populárně naučnými pořady jezdíte po celé republice. Skoro by se dalo říct, že jste takový hudební terénní pracovník. Inspirovaly vás k této činnosti vaše děti, nebo jste s ní začal už dřív?

Už dřív. Několik generací v naší rodině se točilo kolem učitelství, takže určité kantorské geny ve mně asi jsou. A jestliže vytváříte svou vlastní hudbu, cítíte potřebu získávat pro svůj typ produkce publikum. Prostě myslíte na vlastní kolečka. A potom – máte-li tak silné posluchačské zážitky, jako když třeba sedíte doma se sluchátky a zažijete úžasné dvě hodiny s Bachovou Mší h moll a kolem vás není nikdo, komu můžete svoje pocity sdělit a s kým je sdílet, máte tendenci popularizovat i v nejbližším okolí. Okolí to ovšem často těžko nese...

Šárka Vieweghová

Foto Robert Zlatohlávek

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 30. 3.



  Hra na schovávanou
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   O vzorech
   
  
Televizní glosář        
 
   Tři inkarnace Josefa Svobody
   
Nalaďte si