Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Jen obyčejné životy?

Když jsme v první polovině devadesátých let začali s malým týmem pracovat na mezinárodním orálněhistorickém projektu Paměť žen, který měl zachytit a zaznamenat, jak žily ženy v socialistických systémech východní Evropy, řekly nám skoro všechny ženy, které jsme oslovili, že jejich život byl přece docela obyčejný a nemůže nikoho zajímat. Nebyla v tom ani koketerie, ani přehnaná skromnost. Nechtěly tím říct, že jejich život neměl žádnou cenu, neznamenalo to, že by s ním byly nespokojeny, nepřipadal jim jen jako něco zvláštního.
Životní příběhy, které pak vyprávěly, byly ale docela jiné než obyčejné. Vyznačovaly se úsilím po důstojném a smysluplném životě pro sebe i své blízké, navzdory dějinným tlakům, jichž v minulém století nebylo právě málo, a nás tazatelky naplňovaly hlubokou úctou. Byly tyto ženy ve svém životě úspěšné? Tuto otázku si nekladly, nehrála ani v našich rozhovorech žádnou roli. Důležitým kritériem pro ně ale byla spokojenost jako dosažená harmonizace potřeb a zájmů jejich nejbližšího životního okolí s jejich seberealizací. Nebyly to životy výjimečné, ale v každém případě jedinečné.
Jestliže dnes listuji v ilustrovaných revuích, v nichž se to jen hemží úspěšnými lidmi od televizních hvězdiček a hvězd přes populární zpěváky až po reprezentanty takzvaných „horních deseti tisíc“, a pozoruji „obyčejné“ lidi třeba v pražských dopravních prostředcích, zdá se mi, jako by na svých ramenou těžce nesli tíhu těchto vzorů, které se jim denně předkládají k uvěření jako žádoucí společenská norma. Měřeno úspěchy mediálních hvězd všech typů není jejich život obyčejný, prostě normální, ale nedostatečný a nenaplněný, protože nesplnili to, co se jim předestírá jako jediný možný životní cíl: mít peníze a být úspěšný. V záplavě nových, často importovaných vzorů se nám ze zřetele ztratil obyčejný lidský život jako hodnota sama o sobě, která nemá, nebo by alespoň neměla co dělat s tím, kdo kolik vydělává a jakou udělal kariéru. Musí-li se ale člověk považovat za méně hodnotného občana, jak se mu to často mezi řádky naznačuje, protože si nemůže koupit luxusní byt nebo vilu na Mallorce, začíná v naší společnosti něco nebezpečně drhnout.
Také proto mne zaujal článek uveřejněný nedávno na hospodářských stránkách jedněch německých novin. Zdůrazňovalo se v něm, že podniky, které se orientují jen na špičkové pracovníky, dělají chybu, protože pro chod podniku jsou stejně důležití lidé, kteří dobře pracují, ale nemají ambice dělat kariéru. Právě ti ale v podniku vytvářejí sociální prostředí, bez něhož nakonec žádný podnik – a dodejme, že žádné společenství – nemůže dobře fungovat. Špičkoví pracovníci orientovaní jen na svůj osobní úspěch je vytvořit nedovedou. Naše společnost prostě potřebuje všechny lidi dobré vůle a měla by jim to dávat patřičně najevo, aby mohli být spokojeni se svými životy a se svým místem ve světě. Bylo by to k prospěchu nás všech.



  Hra na schovávanou
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   O vzorech
   
  
Televizní glosář        
 
   Tři inkarnace Josefa Svobody
   
Nalaďte si