Číslo 15 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Karlem Weinlichem.

 

 

 

 

 

 



V budoucnosti nás nic příjemného nečeká

Phyllis Dorothy Jamesovou známe jako autorku četných detektivek, které se dočkaly stejně hojných televizních adaptací, jen loni jsme viděli Smrt soudního znalce, Zahalte jí tvář, Záhady Slavičího domu. Z její dosavadní tvorby ovšem vybočuje sci-fi příběh Potomci lidí. Vypráví o hroutící se společnosti, kterou demoralizovala náhlá neplodnost žen, záměrně blíže neosvětlená. Režisér Alfonso Cuarón však autorčinu poklidnou vizi převedl do polohy apokalyptických zmatků, do nichž promítl nejsoučasnější problémy. Zpodobňuje imigrační tábory, bránící vpádu přistěhovalců, domýšlí partyzánskou válku, vedenou odpůrci autoritativního režimu, který uzavřel hranice, začleňuje islámské nepokoje. Pozoruhodný je deziluzivní režisérův postoj: rovnou měrou obviňuje z bezcitnosti všechny strany konfliktu, za ušlechtilými frázemi se ve skutečnosti skrývá mocichtivost, neváhající v případě nutnosti vraždit.

Clive Owen a Julianne Mooreová ve filmu Potomci lidíCuarón předvádí věčně zavlhlé ulice, omšelé budovy a byty, dosluhující techniku. Zpodobnění těchto reálií je sugestivní, na mysl se dokonce vtírá dokumentární styl. Umocňuje jej časté používání ruční kamery, roztřesené a v přískocích sledující zmatečné počínání ústředního (anti)hrdiny Thea, prchajícího před znenadání vyvřelými hrůzami. Jeho představitel Clive Owen se vyhnul žánrovým konvencím, vdechl duši zlenivělému, již rezignovanému člověku, jenž se ocitne v centru dění. Thea pojal jako vyslovený prototyp člověka, jenž je naprosto vzdálen schématům supermana. Však také před úklady povětšinou prchá. Stal se totiž nedobrovolným průvodcem jedné z nelegálních „běžek“, která zosobňuje opravdový zázrak: šťastnou shodou okolností otěhotněla a porodila zdravé děcko. První po osmnácti letech...

Cuarón se vědomě přidržuje jisté protokolárnosti, navozené hned úvodním titulkem oznamujícím 16. listopad roku 2027. Ohromující vize nedaleké budoucnosti vychází z nyní již existujících vymožeností, které však po dvou desetiletích již ztratily punc novosti. Všední jsou velkoplošné obrazovky se zprávami snaživě vymývajícími mozek, navigátor v autě, počítačové vybavení. Potomci lidí jsou špičkovou ukázkou akční podívané, která se přitom vědomě vzdává jakékoli nadsázky, veškeré události jsou až děsivě uvěřitelné. Na obraz soumračného, do mrtvolné modře se nořícího bezcitného a násilnického světa, v němž lidský život ztrácí svou cenu, určitě nezapomeneme.

Film Potomci lidí uvede v sobotu 17. dubna ve 22.20 Prima.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Podezřelé známosti
  
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Moudrý na život, slabý na boj
   
  
   
Pořiďte si        
 
   Ruská média
   od Lenina k Putinovi
   
Téma