|
V
budoucnosti nás nic příjemného nečeká
Phyllis Dorothy Jamesovou známe jako autorku četných
detektivek, které se dočkaly stejně hojných televizních
adaptací, jen loni jsme viděli Smrt soudního znalce, Zahalte
jí tvář, Záhady Slavičího domu. Z její dosavadní tvorby ovšem
vybočuje sci-fi příběh Potomci lidí. Vypráví o hroutící se
společnosti, kterou demoralizovala náhlá neplodnost žen,
záměrně blíže neosvětlená. Režisér Alfonso Cuarón však
autorčinu poklidnou vizi převedl do polohy apokalyptických
zmatků, do nichž promítl nejsoučasnější problémy. Zpodobňuje
imigrační tábory, bránící vpádu přistěhovalců, domýšlí
partyzánskou válku, vedenou odpůrci autoritativního režimu,
který uzavřel hranice, začleňuje islámské nepokoje.
Pozoruhodný je deziluzivní režisérův postoj: rovnou měrou
obviňuje z bezcitnosti všechny strany konfliktu, za
ušlechtilými frázemi se ve skutečnosti skrývá mocichtivost,
neváhající v případě nutnosti vraždit.
Cuarón
předvádí věčně zavlhlé ulice, omšelé budovy a byty,
dosluhující techniku. Zpodobnění těchto reálií je sugestivní,
na mysl se dokonce vtírá dokumentární styl. Umocňuje jej časté
používání ruční kamery, roztřesené a v přískocích sledující
zmatečné počínání ústředního (anti)hrdiny Thea, prchajícího
před znenadání vyvřelými hrůzami. Jeho představitel Clive Owen
se vyhnul žánrovým konvencím, vdechl duši zlenivělému, již
rezignovanému člověku, jenž se ocitne v centru dění. Thea
pojal jako vyslovený prototyp člověka, jenž je naprosto
vzdálen schématům supermana. Však také před úklady povětšinou
prchá. Stal se totiž nedobrovolným průvodcem jedné z
nelegálních „běžek“, která zosobňuje opravdový zázrak:
šťastnou shodou okolností otěhotněla a porodila zdravé děcko.
První po osmnácti letech...
Cuarón se vědomě přidržuje jisté protokolárnosti, navozené
hned úvodním titulkem oznamujícím 16. listopad roku 2027.
Ohromující vize nedaleké budoucnosti vychází z nyní již
existujících vymožeností, které však po dvou desetiletích již
ztratily punc novosti. Všední jsou velkoplošné obrazovky se
zprávami snaživě vymývajícími mozek, navigátor v autě,
počítačové vybavení. Potomci lidí jsou špičkovou ukázkou akční
podívané, která se přitom vědomě vzdává jakékoli nadsázky,
veškeré události jsou až děsivě uvěřitelné. Na obraz
soumračného, do mrtvolné modře se nořícího bezcitného a
násilnického světa, v němž lidský život ztrácí svou cenu,
určitě nezapomeneme.
Film Potomci lidí uvede v sobotu 17. dubna ve 22.20 Prima.
Jan Jaroš, filmový publicista
|