|
Ruská média od Lenina k Putinovi
Systematickému mapování světových médií se věnuje jedna ze
stanic Českého rozhlasu – Šestka. Pravidelné Zaostřeno na
média našlo svého pokračovatele v pořadu Média v postmoderním
světě, jenž se mimo jiné snaží dobrat jejich podstaty a
poslání. Zajímavý pohled na současnou ruskou žurnalistiku
nabízí příspěvek redaktora Českého rozhlasu 6, rusisty a
překladatele Libora Dvořáka.
Bolševické kladivo dopadá
Historie
ruských médií věrně kopíruje moderní politické dějiny této
země. Po relativně liberálním období, vymezeném přibližně
revolucemi let 1905 a 1917, kdy se hroutila romanovská
dynastie, na sice cenzurovaný, ale v porovnání s následujícím
obdobím neslýchaně liberální tisk dopadlo bolševické kladivo
velice brzy. Už pouhé dva dny po říjnové revoluci podepsal V.
I. Lenin Dekret o tisku. V tom se praví, že „buržoazní tisk je
jednou z nejmocnějších zbraní buržoazie“, a proto byly
okamžitě uzavřeny listy „vyzývající k otevřenému odporu vůči
dělnicko-rolnické vládě, rozsévající prostřednictvím zjevně
pomlouvačného překrucování faktů chaos či inspirující k činům
evidentně kriminálním, tedy trestně postižitelným“. Zajímavé
je, že v samotném dekretu se mluví o jeho dočasnosti a o tom,
že bude „zrušen zvláštním výnosem, jakmile se veřejný život
dostane do normálních kolejí“. Postupně byl nahrazen jinými
právními normami, ale duch tohoto historického dokumentu,
apriorně odmítajícího vše „antisovětské“, přetrval až do
poloviny osmdesátých let minulého století, tedy do dob
perestrojky a glasnosti (druhý termín je do češtiny
nejpřesněji přeložitelný těžkopádným, ale sdělným souslovím
„veřejná informovanost“).
Proud nevědomí z Pravdy
Sovětská média se přes údobí hlásné trouby stalinského teroru
a poněkud benevolentnější časy chruščovského tání proměnila ke
konci takzvané epochy stagnace, spojované především se jménem
L. I. Brežněva, ze zbraně především propagandistické
v chrliče ideologizovaných bezobsažných samoznaků. Názorný
příklad myšlenkové vyprázdněnosti sovětských médií období
brežněvské stagnace přináší v závěru svého pozoruhodného
románu Třicátá Marinina láska slavný prozaik-konceptualista
Vladimir Sorokin. Svou „eroticko-politickou prózu“ z roku 1983
uzavírá čtyřicetistránkovým „proudem nevědomí“, mechanicky
opsaným z úvodníků Pravdy. Lepší ilustraci tehdejšího života
většiny sovětské společnosti oné doby si jen těžko představit:
„Na listopadovém plénu ÚV KSSS (1982) bylo konstatováno, že
zkušenosti novátorů a vzorných pracovníků jsou jednou z rezerv
dalšího zdokonalování výroby a zlepšování výrobních ukazatelů.
Má-li se tato iniciativa významněji podílet na plnění úkolů
pětiletky, je nezbytná každodenní organizátorská a politická
práce v kolektivech, konkrétní přístup k věci. Příklad
takového přístupu předvádějí četné pracovní kolektivy
Moskvy...“
Příběhy z Lubjanky
Následující zhruba patnáctileté období (od počátku Gorbačovovy
perestrojky až do nástupu Vladimira Putina do funkce ruského
prezidenta – a je třeba si uvědomit, že opravdová epocha
svobodných ruských médií začala a skončila vždy s jistým
zpožděním) patří k tomu zřejmě nejlepšímu, co ruský mediální
svět kdy zažil. Gorbačovova glasnosť zašla mnohem dál, než
její tvůrce zamýšlel. Zajímavé přitom je, že značná až
naprostá svoboda slova se zpočátku prosadila v týdenících.
Dva příklady za všechny: populární časopis Ogoňok začal od
roku 1988 přinášet „příběhy z Lubjanky“, obsáhle komentované
výňatky z protokolů výslechů lidí typu Isaaka Babela, Osipa
Mandelštama či Borise Pilňaka, které jejich autoři pořizovali
přímo v baště sovětských státních policií na moskevské
Lubjance. Jeden z autorů těchto do té doby nevídaných
materiálů Vitalij Šentalinskij později nejednou citoval
plukovníka Anatolije Krajuškina, který ho na Lubjance vítal
slovy: „Pokud se nemýlím, jste první spisovatel, který k nám
přichází dobrovolně…“ Dodejme, že oficiálně byl tehdy Ogoňok
tiskovým orgánem ÚV KSSS!
Litěraturnaja gazeta ve stejném období přinesla několikadílný
seriál s bohatou fotodokumentací, v němž informovala o
praktikách v jednom uzbeckém bavlnářském sovchozu. Jeho vedení
si na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let pro své reptající
zaměstnance pořídilo a několik let provozovalo soukromý tajný
koncentrák včetně bandy bachařů a mučitelů i podzemních
železobetonových kobek s rezavými mřížemi.
Jak se psalo za perestrojky
Ještě větší ohlas ale měly televizní diskuse jako Vzgljad
(„názor“, popř. „pohled“, nejlépe obé dohromady). Začal se
vysílat v roce 1987, a protože televize je médiem
nejsledovanějším, a tudíž nejvlivnějším, byl Vzgljad od svého
vzniku komunistickými aparátníky, tehdy stále silnými,
vytrvale napadán, rušen a obnovován, a z televizních obrazovek
definitivně zmizel už v druhém roce Putinova neomezeného
panování, tedy roku 2001.
Na perestrojkové novinařině druhé poloviny osmdesátých a
počátku devadesátých let je zajímavé, že fungovala takříkajíc
ve starých strukturách: byla placena totalitním státem a jeho
státostranou, jež byly v rozkladu a na pokraji zhroucení, ale
pod tlakem událostí a liberální části tehdejší sovětské
intelektuální veřejnosti si zpravodajství o vlastním směřování
pod historickou gilotinu přísně vzato hradily samy.
Zajímavá byla i proměna základního novinářského kádru. Do
novinařiny a publicistiky se přestěhovala řada lidí, jejichž
doménou v sovětské epoše byla politizovaná krásná literatura
či beletrizovaná publicistika (jmenujme alespoň
perestrojkového šéfredaktora týdeníku Ogoňok Vitalije Korotyče
či současného redaktora pražské redakce Rádia Svobodná Evropa
/ Rádia Svoboda Anatolije Streljanného). Není na tom nic
divného – ruská literatura totiž po téměř dvě staletí klasický
politický život, žurnalistiku i publicistiku suplovala, a tak
psavci, kteří měli sklon k výpovědi společensky závažné či
politické, jednoduše změnili zaměstnání. Do novinařiny
v nových poměrech přicházeli i mladí lidé, kteří svou
historickou šanci popadli za pačesy. Vůbec nejzajímavější je
ovšem kategorie opravdu profesionálních novinářů ze sovětské
doby, kteří v závěru brežněvovských časů dobře věděli, v čem
jsou nuceni se angažovat, a pragmaticky svým komunistickým
chlebodárcům sloužili, ale činili tak způsobem, za který se
přísně vzato alespoň řemeslně stydět nemuseli. Příkladem za
všechny budiž zahraničněpolitický komentátor listu Izvěstija
Alexandr Bovin, respektovaný i na Západě už v dobách
Brežněvových.
Smrtelná nuda sv. Putina
Cesta
od romantických let perestrojkových k dnešnímu stavu se
odehrála ve dvou etapách. Krátce po rozpadu Sovětského svazu
si skupiny tehdejších mocných uvědomily, jak důležitou zbraní
média jsou a jak lze jejich účinnost posílit. V devadesátých
letech se jich proto ujímají především takzvaní oligarchové,
kteří své pohádkové majetky získali v Čubajsově velmi divoké
„voucherové“ privatizaci, jež ovšem naši kuponovku připomínala
jen vnějškově a v níž se řadoví Rusové až na opravdu vzácné
výjimky neprosadili. Sdělovací prostředky, jichž se po
státostranických patronech často ujímaly takzvané
zaměstnanecké kolektivy, se během devadesátých let postupně
přeskupily v mediální říše, v jejichž čele stáli
velkopodnikatelé typu Vladimira Gusinského a Borise
Berezovského. A byly to právě jejich televize NTV a ORT, jež
z rozhodnutí obou oligarchů a dalších jim podobných zbohatlíků
v prvním pololetí roku 1996 pomohly k druhému prezidentskému
období Borisi Jelcinovi (i přesto, že na počátku ledna
tehdejšího roku měl pouze 3–8 % volebních preferencí).
Oligarchové tedy za pomoci sdělovacích prostředků Jelcinovi
pomohli porazit jeho hlavního protikandidáta, komunistu
Gennadije Zjuganova. Média byla i nadále relativně svobodná,
ovšem jen do té míry, nakolik to bylo prospěšné pro jejich
majitele.
Rozhodující pro dnešní podobu ruského mediálního světa je rok
2000, kdy se hlavou státu stává Vladimír Putin. Především
velké televize včetně obou jmenovaných oligarchů se znovu
dostávají pod přímou či nepřímou kontrolu státu. Totéž platí i
pro největší média tištěná, jako jsou deníky Izvěstija či
Kommersant anebo týdeník Itogi, tedy pro sdělovací prostředky,
které před Putinovým nástupem společně s největšími televizemi
v Rusku utvářely relativně liberální politické počasí.
Vytvářejí ho i dnes, jen s tím rozdílem, že liberální už se mu
rozhodně říkat nedá.
A současný stav? Asi nejvýmluvněji ho demonstrují zmíněné
velké televize, především První kanál, budující na základech
prvního programu sovětské televize, a Berezovského ORT. Jeho
zpravodajství ukazuje především to, co právě koná vůdčí tandem
Putin – Medveděv, a prvně jmenovanému dokonce úslužně nabízí
každoroční, pečlivě narežírované několikahodinové „zjevení
lidu“. Do toho se v živém přenosu objevují pečlivě vybraní
„zástupci pracujícího lidu“, a ti pak sv. Putinovi kladou
úzkostlivě vybrané a zredigované otázky. Mimochodem když těsně
před koncem loňského roku v rozhovoru ředitelů tří největších
ruských televizí s prezidentem Medveděvem padla přímá otázka
na další osud Michaila Chodorkovského (o němž se z televizní
obrazovky jinak nedovíte prakticky nic) a poté se
v silvestrovském programu objevil i satirický šot s Medvěděvem
a Putinem na způsob někdejších „gumáků“ Viktora Šenderoviče,
jež v devadesátých letech pod názvem Kukly každý týden
vysílala tehdy vskutku nezávislá NTV, vzbudilo to po celém
světě až komický rozruch…
Skutečně
nezávislí novináři jsou v Rusku naštěstí také, ale ti mají
k dispozici buď internet, anebo vybraná média typu moskevského
listu Novaja gazeta či rozhlasovou stanici Echo Moskvy, tedy
média s omezeným dosahem, která Kreml trpí proto, aby se
vytvářelo zdání demokracie a plurality názorů. Ostatně právě
v deníku Novaja gazeta publikovala známá kritička putinismu
Anna Politkovská, která napsala: „Po druhém zvolení Vladimira
Putina ruským prezidentem se v atmosféře našich měst a vesnic
rozhostila smrtelná nuda – lidem z toho všeho bylo mdlo jako
v dobách Sovětského svazu. Nějaký vztek vlastně nepociťovala
ani strana poražená, jako by se lidi na všechno vykašlali a
řekli: Ať to všechno jde do háje! Což je ten nejspolehlivější
symptom společensko-politického spánku, ruské stagnace.
Poněkud předběhněme a konstatujme, že její hloubku lze
zdůraznit i tím, že stavem všeobecné strnulosti neotřásl ani
Beslan, což byla katastrofa formátu vskutku biblického.“
I takovéto myšlenky v ruských médiích mohou zaznít. Jiná věc
je, že (jak dokazuje osud samotné Politkovské) podobná, jinde
běžná novinářská odvaha může být v Rusku trestána smrtí.
Libor Dvořák, redaktor Českého rozhlasu 6
|