Číslo 15 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Karlem Weinlichem.

 

 

 

 

 

 



Postmoderní? Absurdní? – Dlouhý!

Výstava malíře Bedřicha Dlouhého (1932), kterou hostí do konce června pražské Muzeum Montanelli (Nerudova 13), dostala název Autoportrét V. To může navodit dojem tematické dostředivosti a jednotvárnosti autorského rukopisu. Opak je pravdou: Dlouhý, spoluzakladatel legendárních Šmidrů a později člen Zaostalých, se ve výstavních sálech představuje jako mistr výrazových proměn, kterému se podařilo lapit do svého širokého díla především nepolapitelného „ducha doby“.

Výstava Bedřicha Dlouhého v Muzeu MontanelliDá se říct, že Bedřich Dlouhý zužitkoval ve své tvorbě všechny podstatné podněty, které zahýbaly českým výtvarným uměním po druhé světové válce. Při procházce mezi jeho plátny a objekty narazíme na inspirace dadaismem i živelnou abstrakcí, figurou stejně jako čistotou základních geometrických tvarů; poukazy k avantgardě a hravému pop-artu se tu mísí s návraty k akademické malbě, zejména doznívající renesance a baroka. Členitost výstavního prostoru tuto výrazovou různost dokonale umocňuje.

Podobně jako Salvadoru Dalímu je také Dlouhému, absolventu pražské AVU, zvládnutí řemesla a dějin výtvarného projevu východiskem k podvratným akcím dirigovaným bujnou fantazií autora. Jejich výsledkem jsou jednak ironicko-humorné aktualizace klasických děl nebo námětů (ať jde o Vermeerovu Krajkářku převtělenou do kačera Donalda, variaci na Rembrandtův autoportrét, případně barokní zátiší s ovocem bohatší o mobilní telefon), jednak těžko uchopitelné kreace, na něž pasuje název jiného z vystavených děl: Divné věci.

A co s tím „duch doby“? Je-li současnost postmoderní, jak soudí někteří myslitelé, vycházejí jí Dlouhého výtvarné práce vstříc svojí proměnlivou formou. A je-li absurdní, jak musí přijít komukoli, kdo otevře noviny nebo zapne televizi, rozumí si s ní dílo Bedřicha Dlouhého svým obsahem. Jak napsal Thomas Bernhard: Je to komedie? Je to tragédie? – To nechť posoudí laskavý návštěvník.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik

Výstavu malíře Bedřicha Dlouhého hostí do konce června pražské Muzeum Montanelli

Foto Oto Palán



  Podezřelé známosti
  
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Moudrý na život, slabý na boj
   
  
   
Pořiďte si        
 
   Ruská média
   od Lenina k Putinovi
   
Téma