Číslo 15 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Karlem Weinlichem.

 

 

 

 

 

 



Zbyněk Vybíral, psycholog

Mi a my

Ty věty znáte nejspíš také. Maminka se na pískovišti svěřuje: „My jsme už dneska kakali. – To my ještě ne,“ řekne druhá. „My už jsme, maminko, papinkali,“ chlubí se babička. „A my jsme takoví šikulkové.“ Zapojíte se do hovoru: „To my ne, my se vztekáme!“
Jsou to takové značky v jazyce, řekla mi psycholožka, která ráda poslouchá příběhy lidí. Lidi sami ve své řeči upozorní na to, kde mají problém.
Dospělá žena říká: „Zítra mi přijede kluk ze školy. On mi teda moc dobře nestuduje.“ A známí, kteří ji poslouchají, kontrují: „Buďte rádi, že se vám na tu školu dostal. Ten náš se nám nedostal na psychologii!“
U prvního „my“ jde o rozšíření našeho ega. Nikoliv naše dítě kaká, kakáme my. To my jsme jedli kašičku. To ne ono začíná chodit. To my už chodíme!!
Přivlastňujeme si dítě, jako by bylo součástí nás samotných. Kusem nás. Však ono také je!
V případě druhého „mi“ jde o přivlastňování jiné. Zde už nejde o hrdost z papání, vyměšování nebo prvního krůčku, ale hned o celého člověka. „Ten náš se nám, Vladěnko, rozvádí!“ On, čtyřicetiletý podnikatel, uvrhl do starostí především sebe, svou ženu, své téměř dospělé děti, ale jeho sedmdesátiletá matka to vidí jinak. On trápí ji, svou maminku, proč jí to jenom dělá, že se mu rozpadá manželství?
Kým vším jsme? Je známo, že naše „já“ je… nestálé. Rozšiřitelné, nebo zužující se. Dá se měnit. Narozené dítě není jen přídavkem „k nám“, je rozšířením nás. Třeba o hrdost a pýchu. Ale někdy také o rozhodnost nebo o odvahu. V některých situacích se tomu říká symbiotický vztah. Nebo vztah propletený. Nic v zásadě špatného. Naopak. Jakkoliv komicky mohou věty o smrkání a o „prdících“ znít (tu jste přece už také slyšeli, ne: „My máme dneska prdíky…“?), je dobře, že má člověk tuto schopnost identifikace. A že si ji zde trénuje, opakuje, fixuje. Jistě, i tato pozice má svá rizika. Někdy by si maminka „od dětí“ už měla hlídat, aby se nerozpustila v symbióze se svým drobečkem. Tak, že pak už neví, čí je. Jestli to ještě mluví ona, nebo její malé v ní.
S přivlastňováním dospělých dětí typu „on se mi rozvádí“ a „on mi přijede na víkend“ je to vážnější. Přivlastňovat zde znamená činit si nároky, které nám již často – dospělý a samostatný syn (či dcera) – nemůže splnit. Přesto si ho (ji) přivlastňujeme. Patří nám z titulu – že jsme jeho (její) matka. Je to stálý přísun zklamání. Máme vyšší očekávání, než je zdrávo.
Se zvláštní oblibou si navíc přivlastňujeme jejich maléry a trable. „On mi začal krást! On mi začal fetovat!“ A od takového přivlastňování je krok k… výčitkám a citovému vydírání.
Když se jako psychologové nebo psychoterapeuti snažíme druhým pomoci, můžeme se nechat vést – a také snadno svést – různými cestami k pochopení. Freud razil výklad snu jako královskou cestu do nevědomí. Ale někdy přitom stačí jen poslouchat. Ne sny, ale všechno to „ze života“. Možná, že ne královské, ale často tak výmluvné cesty k pochopení – vedou napříč naší mluvou.



  Podezřelé známosti
  
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Moudrý na život, slabý na boj
   
  
   
Pořiďte si        
 
   Ruská média
   od Lenina k Putinovi
   
Téma