|
Dobrodružný festival Concentus Moraviae
Touha po dobrodružství, po překročení vzdálených horizontů a
po poznání dosud nepoznaného je vlastní lidem odnepaměti.
Možná však zůstává návštěvníkovi koncertů klasické hudby
utajeno, že dobrodružství může prožívat také poté, co překročí
práh koncertního sálu. Patnáctý ročník festivalu Concentus
Moraviae, který proběhne mezi 29. květnem a 26. červnem, si
vetknul symbol dobrodružství do znaku – bude všem jeho
návštěvníkům po více než čtyři týdny společníkem, který jim
pomůže odhalit nečekané a neslýchané podoby hudby a stane se
společným jmenovatelem pozoruhodných hudebních setkání a
průvodcem po překrásných místech jižní Moravy a Vysočiny.
Jazz
a hudba minulosti
Hudební řeč žánrů, které dělí staletí, promlouvá překvapivě
mnoha společnými slovy. Nikoho neudiví, že hudba Johanna
Sebastiana Bacha je inspirací hudebníkům všech následujících
epoch. Stejně tak ale pro hudebníky věnující se hudbě minulých
staletí může být bezedným pramenem jazz. Vždyť snaha o
probuzení staré hudby a o její přiblížení publiku v živosti a
bezprostřednosti jako by vznikala právě teď, před našima
očima, je hledáním toho, co je nejvlastnější podstatou jazzu.
Tak, jak nechávají promlouvat jazzoví hudebníci svoji fantazii
a kreativitu, promlouvali i hudebníci minulosti ke svému
publiku. Koncertní život minulého století společně s kultem
hudebního záznamu však zakonzervovaly provádění repertoárových
děl klasiky do podoby, která je na jednu stranu často vzdálená
představě, s níž autor své dílo komponoval, na druhou stranu
neskýtá mnoho prostoru pro osobitý a tvůrčí přístup. Každý
student hudby jistě nesčetněkrát vyslechl z úst pana profesora
okřídlenou větu: „Hrává se to takto.“ Začlenit se do
interpretačního mainstraemu v technicky co nejdokonalejší
podobě se stalo nejvyšší metou a osobitost a kreativita
nežádoucím prohřeškem.
Pokud však u hudby 19. a 20. století máme to štěstí, že
skladatelé s postupem doby – a snad s klesající důvěrou
v interpreta – postupně stále přesněji zaznamenávali svoji
představu o její znějící podobě, u hudby starší je tomu zcela
jinak. Čím je hudba naší době vzdálenější, tím je zápis méně
úplný, prostor pro interpreta větší a jeho kreativita,
podpořená věděním a umem, nepostradatelnější. Skoro se zdá, že
dějinná spirála zase jednou vykroužila neočekávanou křivku,
aby v podobě jazzu vrátila po staletích hudbě živel kreativity
a tvůrčího rozletu, který se zdál být definitivně pohřbený
zkostnatělými interpretačními tradicemi.
Symbol baroka
Při
prvním nahlédnutí do dramaturgie s názvem Jazz a barokní hudba
může být překvapivé, že barokní hudby nacházíme ve výčtu
koncertů méně, než titul napovídá. Pokud však v improvizaci
vytváříme společný prostor pro dialog tónů různých žánrů a
hudebních stylů, bylo by úzkoprsé vymezovat se na období, do
kterého je v učebnicích dějin hudby „zaškatulkováno“ časové
rozpětí barokní hudby, tedy období 1600–1750. Vždyť barokní
hudba se neobjevila jako blesk z čistého nebe s posledními
vteřinami 16. století a nerozplynula se smrtí Johanna
Sebastiana Bacha. Symbol baroka jsme zvolili jako pomyslnou
křižovatku, kde se střetávají cesty, které přicházejí ze
vzdálených staletí a světů, aby se spojily v pestrou mozaiku
nekonečně rozmanitého světa barokní hudby.
Interpreti i posluchači zpravidla nahlížejí na hudbu minulosti
na základě zkušeností s hudbou následujících staletí a z
perspektivy současnosti. Abychom však obraz této mozaiky lépe
pochopili, je dobré učinit několik kroků zpátky a vydat se
z naší barokní křižovatky po cestách vedoucích proti proudu
času ke kořenům evropské hudební kultury, dotknout se
gregoriánského chorálu, za jehož několik tónů byl Mozart
ochoten vyměnit celé své dílo, nahlédnout do labyrintu
franko-vlámské vokální polyfonie nebo navštívit vzkvétající
renesanční italská města.
Dobrodružství
dramaturgie
Dobrodružství první však čekalo dramaturgy festivalu – tedy mě
a Jaromíra Honzáka – již při sestavování festivalového
programu. Přistupovali jsme k němu s pocity ne nepodobnými
pocitu hudebníka, jenž vstupuje na pódium s kolegy, které
potkává poprvé a se kterými se má utkat s výzvou společné
improvizace. Lehké mrazení v zádech a pocit nejistoty však
vystřídalo zaujetí a vzrušení z doteku neznámého.
V dramaturgii letošního festivalu najdete programy nabízející
čistě barokní nebo předbarokní hudbu, večery jazzové a
projekty, které spojují oba dva světy. Řada z těchto projektů
se zrodila z iniciativy festivalu a dost možná vznikla
neobvyklá propojení, která budou mít další život a obohatí
českou hudební scénu nejen v podobě festivalového koncertu.
Festival symbolicky zahájí dílo, které letos oslaví 400.
výročí svého vzniku a je jedním z pilířů evropské hudby:
Mariánské nešpory Claudia Monteverdiho spojují jako žádné jiné
dílo probouzejícího se baroka hudební řeč Monteverdiho
předchůdců s neuvěřitelně vizionářskou fantazií svého tvůrce,
která z Nešporů činí dílo navždy moderní. Monteverdi v něm
propojil nejen minulost se svojí přítomností, ale i
s věčností.
Konec festivalu bude zarámován programem svrchovaně barokním,
kdy mladá francouzská virtuoska a vycházející charismatická
hvězda světa staré hudby Amandine Beyerová se svým souborem
Gli Incogniti představí vivaldiovský program, aby rozehrála
nejpestřejšími barvami partitury slavného Benátčana. Z dalších
zahraničních hostů není třeba příliš představovat
francouzského kontratenoristu Dominiqua Visse, který za
neobvyklého doprovodu provede originální program s hudbou
sedmi staletí. Gejzír italského temperamentu slibuje koncert
dua Beasley – Morini. Marco Beasley je zpívajícím hercem a
hrajícím zpěvákem a jako nikdo jiný dokáže vtáhnout posluchače
do děje příběhů, které za doprovodu Guida Moriniho svým zpěvem
vypráví.
Zcela jiného rázu bude večer gambisty Paola Pandolfa
v jedinečném mystickém prostředí řeznovického kostela sv.
Petra a Pavla. Jeho sólový večer je nevšední výzvou a
příležitostí nahlédnout do improvizační kuchyně jednoho
z nejvýznamnějších gambistů současnosti.
Vokálně-instrumentální soubor německého flétnisty Michaela
Forma Les Flamboyants nás unese do reje vzkvétajících měst
vrcholné renesance a milovníci vokálního umění zajisté
neopomenou koncerty souboru „amarcord“. Posluchači nezůstanou
ochuzeni ani o dobře známá jména domácí scény staré hudby,
jako je Marek Štryncl a jeho Musica Florea, Barbara Maria
Willi s Capellou Apollinis nebo Jana Semerádová se souborem
Collegium Marianum.
Dialog žánrů
Také
v oblasti jazzu přivítáme řadu vynikajících zahraničních
hostů, jako je italský trumpetista Flavio Boltro a jeho
v Paříži žijící krajan, klavírista Giovanni Mirabassi, Jaromír
Honzák představí se svým kvintetem amerického saxofonistu
Chrise Cheeka a perličkou v jazzové části dramaturgie bude
vystoupení polského Jagodzinski Tria. Klavírista Andrzej
Jagodinski originálně zpracovává inspirace hudbou Fryderyka
Chopina a jeho koncert bude protipólem projektu Najponk –
Monika Knoblochová za spoluúčasti kontrabasisty Tarase
Vološčuka, který pod tajuplným názvem Just about Love skrývá
konfrontaci (nejen) Bachovy hudby s jazzem. Jsem rád, že
významně je v dramaturgii festivalu zastoupena mladá česká
jazzová scéna se jmény jako David Dorůžka, Tomáš Liška, Marcel
Bárta, Pavel Hrubý nebo Dorota Barová.
Živelnou muzikalitu ve spojení s elegancí barokních tanců
slibuje česko-slovenský projekt tria Pacora (s prvky jazzu a
lidového folkloru) vytvořený společně s flétnistkou Janou
Semerádovou. Dialog a improvizace – to jsou atributy programů,
které propojují ranou polyfonii začátku 14. století a jazz
v podání vokálních souborů Affetto a Tiburtina a jejich
jazzových hostů.
Zvláštní místo v programu festivalu mají mezinárodní scénické
projekty Scapinové a Opera o Landeborkovi. Scapinové je
společný projekt souboru Collegium Marianum a francouzských
herců – specialistů na barokní scénický projev. V inspiraci
Molierovou komedií Scapinova šibalství spojuje hudební
improvizaci s brilantním komediálním herectvím. V podobném
duchu je nesena humorem sršící operní fraška Opera o
Landeborkovi za účasti slovenského orchestru Solamente
Naturali a členů souboru Affetto v sólových rolích.
V souznění s krajinou
Mohl jsem jmenovat pouze některé z řady pozoruhodných
programů, které letošní festival Concentus Moraviae nabízí.
Věřím, že se nám vedle pestré dramaturgie podařilo iniciovat
vznik projektů, které budou žít svůj život i po skončení
festivalu a otevřou dvířka k další spolupráci mezi hudebníky
rozličných žánrů.
Nesmíme zapomenout, že nedílnou součástí festivalových
koncertů je genius loci jižní Moravy a Vysočiny a že
inspirativní prostředí, ve kterém se festivalové koncerty
konají, je stejně nepostradatelnou součástí dramaturgie
festivalu jako vynikající výkony umělců. Doufám, že vy, vážení
návštěvníci koncertů, přijmete pozvání k účasti na dobrodružné
cestě na křídlech fantazie a že jiskra radosti z improvizace
přeskočí i do vašich srdcí.
Václav Luks, dramaturg festivalu Concentus Moraviae |