Číslo 22 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Tomášem Töpferem.

 

 


 

 

 

Ani sladký život štěstí nezaručí

Britská kinematografie procházela počátkem šedesátých let minulého století kvalitativní proměnou. Metou přestaly být melodramatické salónní historky, neboť noví tvůrci (Karel Reisz, Tony Richardson, Lindsay Anderson, John Schlesinger) se obrátili k všedním lidem, kteří zaplňovali ulice, ale hlavně se přiklonili k dokumentaristické věrohodnosti. Před diváky se náhle vynořily autentické dělnické či středostavovské příbytky, v příbězích převážili mladí hrdinové mnohdy proletářského původu, často tápající zejména v citových vztazích i v profesním sebeprosazení.

Ctižádostivá Diana (Julie Christieová) příliš pozdě zjišťuje, že bezstarostný život a nezávaznost náhodných flirtů nudu nezaženeVětšinou se tyto výpovědi klonily k dramatu, upřednostňovaly vážnost. Teprve poznenáhlu se měnilo i žánrové zakotvení – jedním z nejdůležitějších „hledačských“ snímků je ironická komedie Johna Schlesingera Drahoušek (ve čtvrtek 3. června ve 22.00 uvádí ČT2). Hrdinkou je tu ctižádostivá Diana (Julie Christieová), která příliš pozdě zjišťuje, že bezstarostný život a nezávaznost náhodných flirtů nudu nezažene. Na počátku sledujeme, jak opustila svého osobnostně dosud nevyzrálého manžela, přitahována nejen ženatým novinářem (Dirk Bogarde), ale i dalšími atraktivními muži, zvláště pak z filmařského prostředí. K bližšímu poznání dívčiných pohnutek pomáhají její občasné komentáře, kterými dění provází.
Dianiny příhody provází úsměv i nadsázka, avšak pohled je to strohý, bez iluzí. Schlesinger odkrývá, jak je povrchní, mondénní, jak se jen přizpůsobuje vnějším podmínkám. Výmluvné je to zejména v průběhu těhotenství – nejprve je jím nadšena, dokud si ovšem neuvědomí, jaká omezení s ním budou spojena. Julie Christieová, jež na sebe rolí Diany rázem upozornila, výtečně postihla, jak se její hrdinka stále vynalézavěji kryje mimikry, aby splynula s mravy společenství, v němž právě pobývá, zjišťuje u ní záblesky vypočítavosti. Neukazuje ji jako jedince odsouzeníhodného, spíše jako někoho, kdo se ocitá na rozcestí a váhá, jakým směrem se dál vydat. Diana, která své tužby nemá ujasněné ani utříděné, by chtěla působit protřele a cynicky, ale teprve se to učí – právě postižení této přechodové fáze je na filmu nejcennějším rysem.
V toku Schlesingerova vyprávění možná vycítíme příliš mnoho sociologizujícího odstupu, chladného pozorování, avšak až bezohledná upřímnost pohledu fascinuje stále. Jedině minisukně, kterými kdysi Christieová šokovala, dneska sotvakoho vzruší.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Televize žije!
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Romantik po padesátce je legrační

  
Pořiďte si        
 
  Pestrá smečka kolážistů
  
Navštivte