Číslo 22 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Tomášem Töpferem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomáš Töpfer, herec

Málokdo o sobě může říci s takovou jistotou jako vy, že je „rozhlasové dítě“. Komu za to vděčíte?

Především mamince. Do rádia nastoupila v roce 1956 jako písařka u dálnopisu, pak se postupně propracovávala různými posty a redakcemi, až nakonec dělala produkční – i když tenkrát se tomu tak samozřejmě neříkalo – v redakci zábavy. A já se stal takovým živým inventářem rozhlasové budovy na Vinohradské. Přišel jsem za maminkou ze školy na oběd do rozhlasové závodní jídelny a pak už jsem v rádiu zůstal. Buď jsem čekal, až maminka půjde z práce domů, anebo – když jsem se stal členem Dismanova rozhlasového dětského souboru – až začne zkouška. A tak jsem se po tom baráku potuloval. Znal jsem ho dokonale, od garáží až po nejvyšší patro: všechna studia, všechny zkratky, probíhačky, výtahy... Všichni mě znali, věděli, že jsem kluk paní Töppferové, později dokonce dismanče, a nechali mě být. Dnes dost dobře nechápu, jak mohli nechat nějaké dítě bez kontroly pobíhat po rozhlasové budově, ale říkám si, že to třeba nějak zařídila maminka. Určitě byla klidnější, když jsem se toulal po rádiu, než abych trajdal někde po ulicích.

Co vás v rádiu bavilo nejvíc?

Já měl nejradši pauzy. Přišel jsem třeba do studia, kde něco nahrával pan Otomar Korbelář, sedl jsem si v režii do kouta, díval se a poslouchal. Ale jak bylo čtvrt na tři, věděl jsem, že o patro níž začíná odpolední frekvence ve studiu, kde se nahrávaly rozhlasové hry. Tam, mezi studiem číslo 3 a 6, byla taková čekárna nebo odpočívárna pro herce, kteří zrovna nebyli u mikrofonu, říkalo se jí trolejbus. Staří rozhlasáci vědí, proč. Byla to úzká průchozí místnost, naproti sobě u stěn stály červené koženkové lavice, na nich posedávali ti, kdo měli pauzu, a povídali si. Já se tam zase zašil někam do koutka a poslouchal, co si vyprávěli. To vám byla taková nádhera! Právě kvůli těm pauzám v rozhlasovém trolejbuse jsem vlastně šel k divadlu. Jenže pauzy se zkracují. Na všechno je málo času a zbylo jenom to natáčení. To je hrozná škoda.

Nedávno jsme si připomínali osmdesáté narozeniny klasika rozhlasové režie Karla Weinlicha. Jak na něj vzpomínáte jako ostřílený rozhlasový herec?

Musím říct, že jsem u Karla Weinlicha udělal kariéru. Začátečníci u něj hrají vzteklé budíky, zatoulaná struhadla a různé jiné předměty, pak se propracují ke zvířátkům, potom k princům a princeznám, posléze ke králům a královnám a nejvyšší meta je hrát vypravěče. A já jsem se propovídal a proštěkal až k tomu vytouženému vypravěči. Aby ne, když s Karlem Weinlichem držíme patrně světový rekord, protože spolu děláme už padesát let! Poprvé mě režíroval, když mi nebylo ani deset. Jako každé dismanče jsem dělal malé roličky typu „Ano, maminko, ne, maminko“. Ale brzy mi náhoda přihrála jednu větší příležitost. Karel Weinlich totiž začal točit seriál pro děti, který se pak vysílal celé dva roky – měl tedy parametry toho, čemu se dnes říká nekonečný seriál. Jmenoval se Dům bez čísla a jeho hrdiny byly děti z jednoho domu. Točili jsme každé úterý odpoledne ve studiu armádního rozhlasu v Dykově ulici, kde dnes sídlí Český rozhlas 6. Mimochodem, právě tam jsem se tehdy sešel s hercem Ladislavem Trojanem, který je dnes v angažmá u nás na Fidlovačce.

Jak vzpomínáte na léta strávená v Dismanově souboru?

Z maminčina pohledu bylo dosaženo hlavního účelu – netoulal jsem se po ulicích, k čemuž jsem měl sklony, ale byl jsem pod dohledem a stýkal jsem se s dětmi z takzvaných slušných rodin. Byli mezi nimi například Jiří Prager, vynikající dabér, nebo zvukař Karel Nedorost, který dnes pracuje v Divadle Na Fidlovačce, a spousta dalších kamarádů. S mnohými se často vídám. Ale kromě toho řekněme výchovného aspektu mě léta u dismančat samozřejmě naučila základy práce s mikrofonem. To se mi velmi hodilo, když jsem zhruba v osmnácti začal pracovat v rozhlase jako externí redaktor. Pokračoval jsem v tom ještě nějaký čas i po nástupu na DAMU, ačkoli jsme měli zakázáno pracovat „v oboru“, abychom se nezkazili. Ale mě strašně bavilo natáčet reportáže a stříhat si je. Nešlo mi o výdělek, vlastně jsem odevzdával práci jen za tu příležitost moci dělat s mikrofonem. Takhle jsem se dostal například k Janu Werichovi. A taky k Jiřímu Šlitrovi. Možná jsem byl poslední, komu před svou nečekanou smrtí koncem roku 1969 poskytl rozhovor. Jenže se mi nějak vypnulo nahrávací zařízení a z celého Šllitrova povídání jsem nenahrál ani hlásek. Zato mě před časem překvapil Robert Tamchyna, když v rozhlasovém archivu našel rozhovor, který jsem tehdy dělal se slavnou herečkou Leopoldou Dostalovou.

Svou dosud nejvýraznější roli v rozhlase jste shodou okolností vytvořil nedávno. Je jí hlavní postava seriálu Jana Vedrala Xaver.

To byla skutečně asi nejrozsáhlejší a taky nejdůležitější role, kterou jsem v rádiu zatím vytvořil. Stál jsem před otázkou, jak zahrát fantoma – člověka, který reálně existoval, ale po kterém nezbylo prakticky vůbec nic, jen stín. Zajímavé je, jak rychle minulost vyprchává z paměti, zvlášť když se tomu trochu pomůže. O panu Mrázovi alias Xaverovi neexistují písemné ani obrazové záznamy, vše je vymazáno, zničeno – a přesto tenhle člověk přízračným způsobem ovlivňoval svou dobu. Ale vzpomínky na něj jsou mlhavé, neurčité, vytěsněné z paměti... Minulost si s námi dělá, co chce. Vezměte si, že já vzpomínám na idylické časy, kdy jsem jako kluk běhal po rozhlasových kancelářích, ale ti hodní strejdové, u kterých jsem si mohl ťukat na stroji, psali a vysílali často strašlivě lživé bláboly. Xaver nebyl sám.

Vaším učitelem byl Vítězslav Vejražka, ve své době uznávaný herec, ale dnes ve stínu Högera, Kemra a dalších populárních jmen. Proč u některých herců platí „Sejde z očí, sejde z mysli“, a jiným se to nestane?

Když dnes přijímáme na DAMU nové studenty, zjišťujeme, že jim často nic neříkají ani ta největší jména českého herectví. Oni žijí v jiné době a dávná minulost je nezajímá. Těžko se na ně můžu zlobit, vždyť já sám jsem měl k událostem, které se odehrály padesát let před mým narozením, podobně vlažný vztah. Obecně řečeno – herců, kteří nesejdou z mysli, je výrazná menšina. Samozřejmě hodně záleží na tom, zda někdo zůstal zaznamenán na filmovém páse nebo v televizních inscenacích. Z prvorepublikových herců dnes známe už jen několik málo jmen, která se proslavila právě díky filmu. A s naší současností to bude za sedmdesát let zrovna tak, nedělejme si iluze. Ale vůbec to neznamená, že ti, kteří netočí – nebo netočí tolik –, jsou méně kvalitní. Jen nemají to štěstí, nejsou pro danou dobu ten správný typ, nebo prostě nechtějí dělat nic jiného než divadlo. A já si myslím, že i to je spravedlivá součást herectví.

Milan Pokorný

Foto Robert Zlahohlávek

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 25. 5.



  Televize žije!
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Romantik po padesátce je legrační

  
Pořiďte si        
 
  Pestrá smečka kolážistů
  
Navštivte