Číslo 27 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým řežisérem.
Janem Svěrákem.

 

 

 

 

 


 

 

Jak se vede po smrti

Otakar Votoček se věnoval chemii, když v devětašedesátém roce emigroval. V Holandsku dostal příležitost pokračovat ve své profesi, ale přesto jej přepadla deprese – sílil u něho pocit promarněné existence. Nakonec se rozhodl pro rázný řez a vstupem na filmovou fakultu nechal za sebou celý svůj dosavadní život. A opět zasáhl osud. Z aktivního života jej málem vyřadilo těžké zrakové onemocnění. Přesto se nevzdal.

Ústřední dvojice vyprávění – samolibý filmový herec (Peter O'Toole, vpravo) a jeho vrah (Colin Firth)Ve čtvrtek 8. července (ČT2, 21.00) spatříme jeho celovečerní debut Křídla slávy (1989). Film ve své době získal mohutné ovace, nyní jej můžeme hodnotit již střízlivěji, ale přesto je nepochybné, že k nám přichází nápadité podobenství, které zvídavě převrací některé ustálené stereotypy, zvláště ten, že za každé provinění následuje zasloužený trest – když ne pozemský, tak jistě na věčnosti. Votoček přichází se zcela odlišným výkladem: jak se bude člověku vést po smrti, záleží jedině na věhlasu, který zanechal mezi živými. Dokud setrvává v lidské paměti, má zajištěn pobyt ve studeně vyhlížejím hotelu. V opačném případě mizí do nenávratna, odplouvá po jakési podsvětní řece, jakoby vzaté rovnou ze starořecké mytologie. Votoček tedy záměrně otáčí naruby staré pořekadlo, že světská sláva – polní tráva. Avšak i vědomí slávy může provázet notně trpká příchuť.

Křídla slávy vycházejí ze situací mnohdy paradoxních. Mnozí zesnulí totiž v záhrobí pobývají v podivných dvojicích – i se svými vrahy. Votoček upozorňuje, že řadu bezvýznamných lidí, kteří by jinak zůstali v anonymitě, proslavil jedině násilný čin, už od dob antického žháře Hérostrata. Tak je uspořádána i ústřední dvojice vyprávění, samolibý filmový herec (hraje ho Peter O'Toole) a jeho vrah (mladičký Colin Firth), který osudný čin spáchal v rozrušení nad tím, že zmíněný herec vydal jeho rukopis jako vlastní knihu. Nejedná se ovšem o úplně převratné pojetí, třeba už ve filmu L‘Inferno z roku 1909 se v pekle rovněž vyskytují dvojice osudově spjaté – třeba zločinec i jeho oběť, i když ta by tam logicky vzato patřit neměla.

Votoček věrohodně postihuje manýry namyšlených celebrit. Podobenství o světě, kde nerozhoduje mravnost pohnutek, ale jedině popularita, vykazuje působivé okamžiky. Občas sice problikne začátečnická nejistota, zakrývaná snahou působit za každou cenu neotřele či bizarně, avšak často schází jen onen příslovečný krůček, abychom mohli mluvit o díle skutečně objevném.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Hravý Havelkův Saturnin...
  Navštivte
 
  Taková pěkná tečka...

  Pořiďte si        
 
  Evropa nejlepší z nejhorších
  Téma