Číslo 27 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým řežisérem.
Janem Svěrákem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Jan Svěrák, filmový režisér

Trvalo dost dlouho, než jste se v Kukym opět propracoval k vlastnímu autorství. Čím to je? Ostychem? Tatínkovou silnou autorskou osobností?

Táta píše nádherné scénáře, je štěstí, že mám takového autora v rodině. Myslím, že mi ho kdejaký režisér závidí. Ale jeho příběhy jsou dost realistické, takže se při jejich převádění na plátno nemůžu vyřádit, jak bych chtěl. Musím být pokorný a ctít příběh. Když si teď dal táta pauzu a píše krátké povídky, využil jsem toho a zkusil si napsat příběh sám. A to takový, aby mi umožnil to „blbnutí“, po němž jsem od Ropáků asi vskrytu toužil.

Přitom jste se sám podílel na scénářích jiných tvůrců…

Vím dobře, že nejsem rozený scenárista. A proti tátovi ani scenáristův stín. Proto jsme si ke spolupráci vždycky přibíral nějakého kolegu – u Akumulátora to byl Honza Slovák, u Jízdy zase Martin Dostál, který se mnou později režíroval i dokument Tatínek. V případě Kukyho jsem to také zkoušel, ale poznal jsem, že aby to bylo opravdu po mém, budu se do toho muset pustit sám.

Kuky je bezesporu výjimečný snímek – svědčí o tom i fakt, že byl pozván na karlovarský festival. „Dřímalo“ ve vás téma Kukyho delší dobu?

První záběry jsem natočil v roce 1997, při záplavách na Moravě. Měli jsme psa a člun a udělali pár scén, jak se pes zachrání ze zatopené vesnice. Dlouho jsem potom zkoumal, jak ten příběh vyprávět dál, aby zůstalo vyprávění čisté, bez lidského příběhu, jen z pohledu psa. Vzniklo několik verzí scénáře, do filmu se dostaly další postavy, inspirace světem výtvarníka Františka Skály. Úhel pohledu nízko u země a prakticky bez lidí zůstal, jen se to vyvinulo v příběh o plyšákovi. Pes tam ještě pořád vystupuje, ale má vedlejší roli a materiál natočený na Moravě před třinácti lety se do hotového filmu nakonec vůbec nedostal.

Scénář umožnil, že ve filmu našla tvůrčí prostor vaše rodina, byl to jeden z motivů, kvůli němuž jste se do něj pustil?

To byla náhoda. Ondra ve filmu hrát nechtěl, ale bylo mi líto trávit tolik času s cizím chlapečkem a doma zanedbávat vlastního. Zkusil jsem, jak bude hrát, a byl dobrý, ale pořád se mu filmovat nechtělo. Pak se natáčení odložilo o rok a Ondra vyrostl. Když jsem se ho posléze zeptal, už změnil názor a řekl: „Aspoň budeme spolu.“ Věřím, že to fakt dělal jen pro mě a že z něho nebude dětská herecká hvězda, protože to je moc těžký ruksak pro tak malého tvora. A táta? Toho jsem jen požádal, jestli by mi pracovně nenamluvil dialogy, aby podle nich loutkoherci mohli při natáčení hrát. Nakonec jsme si na jeho hlas všichni zvykli a už se nám nechtělo, aby kapitán von Hergot, jak se jeho postava jmenuje, mluvil jinak.

Film vznikal trochu v ústraní, moc se o něm nevědělo, o to víc překvapil. Mimo jiné i neobyčejnou pracností, kterou bylo třeba na jeho realizaci vynaložit. Jaké to bylo vrátit se po letech tak trochu k „ropákovské“ – samozřejmě zjednodušuji – hravé stylizaci?

Máte pravdu, že jsme si báječně vyhráli. Ale ta pracnost nás zaskočila. Místo pětatřiceti plánovaných dní se točilo sto dní. A to udělá do rozpočtu pořádnou díru. Film jsem tajil z prostého důvodu – první dva roky příprav a natáčení jsme netušili, jestli to vůbec bude fungovat. Je to přece jen experiment. Teď mi to budete asi těžko věřit, ale byly okamžiky, kdy jsem přemýšlel, kolik natáčení zatím stálo a jak ty peníze budu vracet.

Zdá se ale, že náročnost filmu je trochu v rozporu s vaší spontánní chutí „hrát si“ – nebo ne? Pořád vás to bavilo, i přes tu námahu?

Míň, ale bavilo. Nebylo to válení na mechu se stéblem trávy mezi zuby, jak jsem si představoval. Byla to cesta neprobádaným terénem, kde jsem se často museli prosekávat a někdy i vracet, ale bylo to dobrodužství. Takových filmů si člověk v životě moc nenatočí.

Tatínka jste už mockrát režíroval, jak se vašim pokynům podřizoval syn?

Ono je to v mnohém podobné. Oba jsou v podstatě neherci, i když táta je neherec s letitou zkušeností. A jako neherci potřebují oba víc než profíci atmosféru důvěry a určitou pomoc, aby se udrželi v náladě příběhu a mohli zazářit nějakou opravdovostí. Ta důvěra přichází jaksi sama s láskou mezi otcem a synem a ta nálada se dobře udržuje, protože je oba dobře znám a vím, jak jim asi právě je a co by jim třeba mohlo pomoci.

Film typu Kukyho bude v karlovarské hlavní soutěži dost výlučná záležitost, jaký z toho máte pocit?

Pravda, moc loutkových filmů na výběr pořadatelé asi neměli. To bude velká legrace, až se v hlavním sále setmí a před dospělým publikem začne poskakovat ten náš Kukýsek. Ale těším se na to moc, protože ve Varech je tradičně skvělé a přející publikum, které se chce bavit, a tak doufám, že si ten film s nimi znovu hezky užiju.

Několikaleté pauzy mezi vašimi filmy prozrazují, že velice zvažujete volbu svých témat. Určitě pro vás není nejdůležitější, abyste za každou cenu točil. Nepůsobí vám tato pečlivost existenční problémy?

Nikdy jsem větší problémy nezažil. Snad jen kolem Jízdy jsme se museli trochu uskromnit a dost často se v té době u nás jedly jen špagety s kečupem. Jinak jsou ty pauzy spíš výhodou. Hledám, dokud si nejsem jist, že mě téma bude opravdu bavit. Pak to není práce, ale zábava, spíš takový koníček. A protože netočím tak často, tak mě to nemůže omrzet.

Co je pro vás rozhodující? Osobní zájem o téma, nebo žánr, na který právě máte chuť?

Je to vždycky stejné. Když ten příběh někomu v pár větách vyprávím, musím cítit svírání v krku. To je to znamení, že mě téma bere a že mě film bude bavit.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Falcon

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 29. 7.



  Hravý Havelkův Saturnin...
  Navštivte
 
  Taková pěkná tečka...

  Pořiďte si        
 
  Evropa nejlepší z nejhorších
  Téma