Číslo 27 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým řežisérem.
Janem Svěrákem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Čech mezi Rakušany, Rakušan mezi Němci a Žid na celém světěGustav Mahler a iniciační Vysočina

Jedno jméno propojí 7. července vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava. Den s Gustavem Mahlerem bude připomínkou i oslavou toho, že před rovnými sto padesáti lety se v Kalištích u Humpolce narodil skladatel, který v mnohém předběhl svou dobu. Mahlerovi budou věnovány pořady připravované vltavskou redakcí vážné hudby (pozvánku k poslechu jednoho z nich čtěte na protější straně), přispěje i redakce literární, která připravila také třídílný dokument Miloše Doležala nazvaný Mahler Gustav z Kališť.

Smutný pierot

„Od čtyř let jsem pořád provozoval hudbu a komponoval, i když jsem ještě neuměl hrát stupnice.“ Tak popisuje šestatřicetiletý Gustav Mahler (1860–1911) intuitivní počátky svého hudebního vývoje. Není důvod mu nevěřit – známe ostatně jeho nejranější fotografii, kde je zachycený v jihlavském fotoateliéru: pětiletý, sotva větší než nalevo stojící židle, jednou rukou drží klobouček, druhou „jistí“ na židli ležící notový záznam. Možná písnička věnovaná matce, možná jen volný trs tónů.
Ten malý židovský chlapec na snímku připomíná smutného pierota, melancholického samotáře, křehké ptáče, poznamenané jakýmsi nepopsatelným bolem a existenciálním strachem. Přitom žije v zajištěném rodinném prostředí (ambiciózní otec Bernard, který se z venkovského povozníka vydrápal až na jihlavského obchodníka, stále zvětšuje svůj kapitál a rozšiřuje provozovny), Židé už nejsou v monarchii separováni a bez možnosti stěhovat se jako doposud, a ještě se nenarodil Hitler. Je to příznivá doba pro talentovaného židovského hudebníka z provincie, kterému se za pomoci rozličných andělů v lidské podobě otevírá svět – nejdříve Praha a následně i Vídeň.

Rodný dům Gustava Mahlera v KalištíchKrajina zneklidňující i tišící

Ale jakýsi vrostlý osten úzkosti v něm bude vězet už napořád. Můžeme se planě dohadovat o traumatizujících zážitcích z dětství – častá úmrtí sourozenců a zvlášť milovaného bratra Ernsta, domácí násilí a časté roztržky mezi rodiči („hodili se k sobě asi jako oheň a voda“), panovačný otec i hledání vlastní identity, vzpomeneme-li na jeho známý výrok o trojím vyhnanství (jako Čech mezi Rakušany, jako Rakušan mezi Němci a jako Žid na celém světě).
Ale pak tu byla zneklidňující i tišící krajina Vysočiny, která Mahlera obklopovala patnáct let, což je v jeho krátkém životě podstatná a formující etapa. Vysočina jihlavská s německým jazykovým ostrovem, se synagogálními zpěvy, katolickou liturgií a vojenskou kapelou, ale také český vysočinský venkov a jízdy za příbuznými a přáteli, lidové slavnosti, venkovské tancovačky i vytrubování postilionu. Máme nespočet důkazů, že Gustav Mahler tuto krajinu důvěrně poznal a čerpal z ní. A v jeho symfoniích nacházíme usvědčující místa, kterak Vysočina „vstoupila“ do díla. Vysočina je krajinou elegickou a zvrásněnou do dramatického reliéfu. Kolektivizace padesátých let a novodobé budovatelství leccos zničily a proměnily se i charaktery místních lidí, ale i přesto tam můžeme dodnes nacházet stopy Mahlera, jeho rodu a hudby. Je to až překvapující – sto padesát let od jeho narození, a přesto „číst“ Vysočinu skrze Mahlera není až tak nemožné. Zvlášť když v té krajině od narození žijete.

V Kalištích

Prudká zatáčka nad kostelem se ohýbá podél hospody – rodného domu Gustava Mahlera. Bronzová deska osazená na průčelí v roce 1960, Knoblochův ostře řezaný profil Mahlerovy tváře – výrazně modelovaná lebka potažená tenkou kůží, vystouplá čelist, ostrá skoba nosu, vysoké nervní čelo, vlasy sčesané na zátylek. Mahler se tu narodil 7. července 1860 jako druhorozený. Prvorozený Isidor se rok před tím utopil ve studni na dvoře. Původní hostinec v roce 1937 vyhořel, tento je postaven na stejných základech. Z dětství si pamatuji hostinskou paní Kratochvílovou (chodili jsme sem na žlutou limonádu a tatranku) i na její krabici plnou dopisů od ctitelů Mahlerovy hudby a novinových výstřižků. V obchodních záznamech otce Bernarda Mahlera čteme i jméno místního ševce Kořenáře – byl zřejmě levnější než konkurence ve městech, a tak jeho služeb využívali Mahlerové i po přestěhování do Jihlavy. Dodnes tu Kořenářovi bydlí. Vinopalna, kterou měl v Kalištích pronajatý Gustavův otec, už nestojí. Ale na cestě směrem na Ledeč, vedoucí náhorní plošinou mezi břízami, je možné o polednách zahlédnout stín koněm taženého vozu, který mezi slámou veze klavír.

Na půdě s klavírem

Ledeč nad Sázavou. Posázavské městečko rozťaté řekou, hrad, kostel, synagoga, vydlážděné náměstí. Odtud pocházela Mahlerova matka Marie Hermannová, dcera majetného obchodníka a mydláře. Právě v Ledči se s ní seznámil na jedné ze svých rozvážek lihovin „učenec na kozlíku“ Bernard Mahler. To Marie přinesla do manželství velké věno, což Bernardovi umožnilo pořídit si v Kalištích domek s hostincem. V Ledči byl po narození Gustav obřezán kohelem Davidem Krausem, Ledeč se pro něj stala místem i jinak iniciačním – při jednom pobytu u prarodičů, kterým Bernard posměšně říkal „vévodové“, se čtyřletý Gustav ztratil a byl nalezen na půdě domku, jak břinká do klavíru. Při cestě do Jihlavy si nástroj doslova vyplakal, a tak druhý den pro něj Bernard poslal povoz. Jaké to zisky podivuhodnou hrou osudu – první klavír vezený z Ledče do Jihlavy hrbolatou Vysočinou, ale také Marie Cihlářová pocházející z Pavlova u Ledče, která sloužila v rodině Mahlerů a malému Gustavovi zpívala české lidové písně...
V mahlerovském vysočinském stopování bychom mohli pokračovat a vyprávět – třeba o tom, jak jsme před lety s mahlerovským badatelem profesorem Rychetským objevili ve vsi Chmelná ve staré stodole zdivo bývalé synagogy, ve které zpíval první známý mahlerovský předek Abraham Jakob, a obyvatel domu se stodolou, devadesátiletý Ladislav Staněk, si pak nemohl zvyknout na výpravy mahlerovců z celého světa. Nebo o Želivě a kamarádu Emilu Freundovi, o Jihlavě s domem Mahlerů ve Znojemské ulici, o Lipnici s výčepem příbuzných Bondyů (kam později docházel hrát karty Jaroslav Hašek), o židovském hřbitově v Humpolci s hrobem Gustavovy babičky, o Habrech s domem Steinerů...

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Hravý Havelkův Saturnin...
  Navštivte
 
  Taková pěkná tečka...

  Pořiďte si        
 
  Evropa nejlepší z nejhorších
  Téma