Číslo 29 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Petrou Hůlovou.

 

 

 

 


 

 

Každá chvíle může být výjimečná

Italský komik Roberto Benigni, jenž kdysi začínal jako herec u Jima Jarmusche a poté se proslavil vlastními projekty jako Život je krásný, chce až umanutě prokazovat, že zvládá i žánrově odlišné polohy – a svá díla vytrvale posouvá ke zvážnělé dikci, zpravidla k hranicím melodramatu. Je tak tomu i ve filmu Tygr a sníh (21. 7., ČT2, 20.30), kde kombinuje zmatkařství a dojemnost, v obou případech se zdůrazněním všespasitelné lásky, která zachraňuje i léčí, navíc přidává i snové sekvence, v nichž je možné cokoli, třeba i vystoupení písničkáře Toma Waitse.

Italský komik Roberto Benigni svá díla posouvá k hranicím melodramatuÚstřední postavou je potrhlý Attilio, učitel básnění a navíc aktivní veršotepec, jehož ztělesnil sám režisér. Natolik miluje Vittorii (Nicoletta Braschiová), odmítavou a snad i přehlíživou kolegyni novinářku, že se za ní vypraví i do irácké nemocnice, kde se zotavuje z těžkého zranění. Do této země stále zmítané násilnostmi se přesunula proto, aby dokončila knihu o iráckém básníku Fuádovi (Jean Reno), a osudným se jí stal jeden z nesčetných výbuchů.

Benigni svého donkichotského Attilia vybarvuje obvyklými tahy: opět si všimneme přemrštěné gestikulace, popobíhavé chůze i vodopádů zajíkavé řeči, jimiž zahlcuje své okolí i tehdy, když se sotva dočká nějaké odezvy – ať již je to při pobytu u bezvědomé Vittorie, nebo v americkém zajateckém táboře mezi samými Iráčany, kde se nedopatřením ocitne. Attilio se stává jakýmsi ztělesněním ideje, že výjimečná je vlastně každá chvíle, nejen ta, kdy poletující ptáček usedne na rameno.
Neodbytná, jakoby maniakální zarputilost, s níž si Benigniho hrdina odmítá přiznat to, co uznávají ostatní, nakonec slaví úspěch. Nutí každého kolem sebe, aby se mu přizpůsobil, častěji se stává rozbuškou dění nežli jeho překvapeným činitelem. Stačí si vybavit, jak do Iráku pronikne coby falešný lékař, když zjistil, že žádné letecké spoje tam nevedou, jak cestuje všemi možnými dopravními prostředky, které neváhá uzmout, ať již je to havarovaný autobus nebo „zaparkovaný“ velbloud. A Benigni rozdmýchává pravé divy vynalézavosti, svého hrdinu sleduje třeba při získávání nedostatkových léků – a domýšlí to všechno k absurdnímu zauzlení, když jej v jeden okamžik, obaleného pásy náplastí, lahviček a tub, zastaví americká hlídka, vidící v něm teroristu...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak nám stárnou písničkáři        
  Pořiďte si
 
  Marco Polo a jeho Milion

  Nalaďte si        
 
  Spořit, nebo hospodařit...
  Jak to vidí Alena Wagnerová