Číslo 29 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Petrou Hůlovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Zlodějem v představách i ve skutečnosti

Tak tady máme léto, milí čtenáři, a v létě se, jak známo, krade ostopéro. Ne že by se jindy nekradlo, leč v létě je jeden jaksi méně ostražitý, ve svých reakcích vláčnější a myšlenkami někde jinde. Stejně tak je často jinde i místem svého pobytu a pak přichází ona příležitost, která dělá zloděje zlodějem. Čím však bych já sám mohl být s tímto cechem spojován, nechám si raději až na konec tohoto fejetonu. Krást se nemá, to je jisté, ale ono se toho nemá, co jinak i slušný člověk dělá! Nejsa sešněrován prušáckou disciplínou chodí na červenou, když zleva ani zprava žádné auto nevidět, navštíví-li poloprázdné kino, sedne si mimo předurčenost danou lístkem od pokladní a tak podobně. Zpěčujeme se všelijakým příkazům, odhalujíce tak míru jejich smysluplnosti a nalézajíce jejich skutečnou potřebnost pro život společnosti. Předem je snad třeba říci: nebojte se, přísahám, že alespoň já jsem z těch, kdož se vám skrze zamčené dveře do bytu nevkradou a nepřivlastní si, co je vašeho, když v tom bytě zrovna nebudete.
Jenže! Každý z nás vlastní nějakého toho kostlivce ve skříni a já také občas snívám o přivlastnění toho, co mi neříká pane. Jako kluk jsem na výstavách kaktusů nenápadně uždiboval maličké odnože z vystavených ostnáčů a stálo mi to za tu vzrušivou chvíli koncentrace a následného strachu. Podoben jsa hrdinovi Čapkovy povídky, radoval jsem se z takto nabyté položky do vlastní sbírky daleko více než jejím legitimním zakoupením (kaktusáři mezi vámi, milí čtenáři, navíc vědí, že odloupnutím takové malé odnože nepřijde k úhoně kaktus ani jeho majitel). Snad bych takto kradl rád i dnes, kdybych se tuze nestyděl. Můj starší syn je zaměstnán v muzeu a – znaje tento druh mého snění – s velikým opovržením líčí mi příběhy, jejichž věrolomnými protagonisty bývají důstojní badatelé, po dlouhé hodiny dlící v archivech či muzejních sbírkách, aby se v nestřežené chvilce pokusili o zcizení takové zdánlivé pitomosti, jako je kus kurentem popsaného papíru, úlomek nerostu či – doslova – zlámaná grešle. Přiznám se vám, že rozumím těmto zločincům, ostatně nedovedu si představit, že by skrze své počínání chtěli zbohatnout, odsouzeníhodnými je prostě činí ono vášnivé puzení mít tu věc pro sebe, aby jim z její krásy neukrádaly cizí oči.
Neukrádaly… Tož pojďme v našem tématu dále: Dosud bezúhonný občan kráčí po chodníku a nalezne na něm portmontku jednak s penězi a jednak bez dokladů, no a teď povídejte, milí čtenáři, co byste udělali vy, abyste se nestali hrdiny slavné Haškovy povídky o neskonale poctivém nálezci, kterému se nakonec vysměje sama policie. Ale tady už se dostáváme, jak cítíte vy i já (domnívám se totiž, že řemeslní pobertové nečtou tento časopis ani mne v něm) na ostří nože. Jisté je, že pro téhož člověka, který by bezpředsudečně takovou šrajtofli vytáhl bližnímu z kapsy, už bychom případná slova omluvy těžko hledali. A kamarádšoft s ním by se mohl hodit snad jen literátovi typu zmíněného Haška, který takto zvěčnil svou inspirativní známost se zlodějem Hanuškou. Znát já takového Hanušku, vyptám se jej, jak je to s oněmi zastavárnami mobilů, které najdete na každém větším nádraží. Kdopak asi ty prostory zastavárníkům pronajímá a proč? Nebude tomu jinak, než že jde o svého druhu službu cestujícím, kterým ve vlaku či na nádraží kdosi ukradne mobil; mohou si takto bryskně a s výhodou zakoupit nový a všichni budou spokojeni, nemám pravdu?
Ale zpátky k onomu mému kostlivci ve skříni. I já takhle dlívám na nádražích – své věci si jako zkušený cestovatel ovšem náležitě hlídám –, abych mohl vyrážet na své toulky za krásami přírody. A tu se mi občas stane, že na svých cestách necestách natrefím na osamělou a nadto opuštěnou stavbičku, nejčastěji chajdu z prvé generace českého „divokého“ trampingu. Tak nějak došlou svého věku a užití, s rozbitými dveřmi a vypáčenými okenicemi, obvykle si v ní už zaúřadovali potřební z okolí (důvěrně to znám i ze své průběžně obývané chalupy, pouze v takříkajíc obráceném gardu). A já, věru ne z kořistnictví, ale z nezvladatelné zvědavosti do takových objektů často o své vůli vlezu. Bývá to zvláštní pocit, jistěže tím znesvěcujete čísi bývalé bydliště, zato však z jeho uspořádání a vybavení můžete uhadovat, kým ten člověk byl. Nejčastěji a nejspíš někdo sympatický. Chatař, tramp, rybář, včelař… Umřel nebo jen zestárl a sídlo ponechal svému osudu a přičinlivým pobertům. Vše cenné je dávno pryč, leč i pro mne sem tam něco zůstane. Plesnivinou a myšinou vonící knížka, odznáček, rybářská třpytka, černobílá pohlednice, samorost. Jsem v tom jako straka, vezmu si na památku cetku, která si mi líbí, která mne odkáže k cizímu, místně i časově vzdálenému osudu, o němž můžu cestou domů přemítat. Na mou obhajobu, milí čtenáři: Moje kořist není toho druhu, že by mne mohla zavést do některé ze zmíněných nádražních zastaváren. Stále si také myslím, že to není kořist, ale jen takový, řekněme, nálezek.
Inu, tak jsem se vám svěřil s tím, že i já takto příležitostně a zřídka vezmu to, co mi nepatří. Přečin to není, nevím, snad je to neslušné. Ale jestli se to opravdu nemá, řekněte, a já toho nechám. Každopádně vám přeji hezké léto a pokoj před nenechavci všeho druhu.



  Jak nám stárnou písničkáři        
  Pořiďte si
 
  Marco Polo a jeho Milion

  Nalaďte si        
 
  Spořit, nebo hospodařit...
  Jak to vidí Alena Wagnerová