Kde končí veselý život studentský?

I režisér Tomáš Vorel, od něhož si pamatujeme Pražskou pětku, Kouř nebo experimentující grotesku Skřítek, se před bezmála čtyřmi roky rozhodl nastoupit do již rozjetého vlaku teenagerských komedií a natočil Gympl (neděle 5. září, ČT1, 20.00). Nalezneme tu základní rysy, které prostupují všemi filmy zmíněného zaměření (viz Snownboarďáky, Experty, Rafťáky...): výrazně karikované postavy dospělých – v první řadě rodičů a učitelů – a naopak (sebe)obdivnou stylizaci dospívajících, zjevně vybízejících věkově příbuzné publikum k nejsnazšímu ztotožnění. A připojit lze velice zjednodušenou syžetovou osnovu, odkazující k prázdninové bezstarostnosti, ať již se odehrává kdekoli a kdykoli.

Režisér své vzpurné studenty líčí v co nejlákavějším hávuTakže sotvakoho překvapí, že studenty jednoho pražského gymnázia vlastně výuka moc nezajímá, nepovažují přednášené poznatky za upotřebitelné, chodívají za školu a učitele provokují odmítavými postoji – v hodinách češtiny a literatury dokonce kolektivně bzučí, až tím u nervního učitele (jenž nápadně připomíná Plachtova vyučujícího z Cesty do hlubin študákovy duše) vyvolávají pocity halucinací.
Jistě lze uvažovat, že film zachycuje jen sebejistou masku hrdinů, která zakrývá jejich nejistotu, jenže režiséra pramálo zajímá, co se pod ní skrývá. Konflikty s učiteli i rodiči, kterými prochází ústřední trojice mladých lidí, dva chlapci (Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl) a dívka (Martina Procházková), se totiž blíží předem dané tezi. V rodinném zázemí snadno rozpoznáme modelový půdorys, počínaje rozvrácenými vztahy a konče nedostatkem času na výchovu.
Režisér se upnul na jediný ústřední motiv, na sprejování. Noční cesty do obtížně přístupných míst (do dopravního depa, na střechy vysokých budov, dokonce na komín) a úprky před policejními hlídkami mládeži poskytují adrenalinové vzrušení – však také na dotaz, co svým počínáním sledují, hoši odpovídají, že vůbec nic, že je to prostě baví.
Režisér své vzpurné studenty líčí v co nejlákavějším hávu provázeném hip hopovou muzikou, jejich chování i skutkům propůjčuje nablýskanou přitažlivost. Nic to nemění na znepokojivém dopadu celého filmu: přes obdivné souznění s dospívajícími hrdiny mimoděk upozorňuje na jejich zdevastovanou duši, na korupci vládnoucí mezi dospělými. A humor tak záhy zhořkne.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Rigoletto v High Definiton        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Jazzová esa...        

  Navštivte        
 
  Nemrtvý, nebo stále živý?      
  Téma