Jak dobré hudbě pomoci do světa

Pro návštěvníky klubů, divadel či koncertních sálů jsou neviditelní a bezejmenní – přitom nebýt jich, žádné vystoupení by se neuskutečnilo a my bychom své muzikantské miláčky znali jen z nahrávek a z televize. Řeč je o promotérech, tedy lidech, kteří nejenže pořádají koncerty oblíbených interpretů a kapel, ale také svým svěřencům poskytují mediální servis, starají se jim o ubytování i stravu a řeší případné zmatky a problémy. Helena Macháčková z agentury Solis Art, která k nám přiváží převážně východoevropské hudebníky, o tom všem ví své...

Agentura Solis Art na sebe výrazně upozornila už loni uspořádáním sólového koncertu americké písničkářské hvězdy Suzanne Vega v Uherském Hradišti.

„Chce to hodně entuziasmu a síly,“ říká o profesi koncertního promotéra Helena MacháčkováJak se vám to jakožto agentuře, za níž nestojí velké vydavatelské koncerny, vlastně podařilo?
Všechny naše aktivity podněcuje radost z hudby. Suzanne Vega máme moc rádi, a tak jsme jednou začali pátrat po kontaktech a drze zjišťovat možnosti vystoupení. Po všech peripetiích se nám podařilo splnit všechny její požadavky a také díky tomu, že šlo o koncert v rámci Letní filmové školy, byla nakonec velmi vstřícná. Myslím, že jejím koncertem jsme udělali radost hodně lidem.

Solis Art sází především na world music – jak jste došli k této orientaci?
Mám dojem, že každý opravdový muzikant dojde k tomu, že škatulkovat muziku na žánry je dosti nucené. Věříme ve svobodu hudby a umělcova vyjádření a to, co se skrývá pod pojmem world music, je podle nás umělecké svobodě nejblíž. Navíc hudba vycházející z kořenů – ať už přímo našich, nebo jiných národů, naplňuje v člověku řadu archetypálních potřeb, prospívá srdci i duchu, inspiruje, je to svět nekonečných hudebních možností.

Letos na podzim nabídnete českým a moravským posluchačům hned několik mimořádných příležitostí – turné slovenské kapely Hrdza, špičky ruské world music Reelroad a polských showmanů MozART Group (TR 36/2010). Na koho se těšíte nejvíc vy?
To je jako říct, které ze svých dětí máte nejradši. Každý z jmenovaných souborů přináší dílek do velké mozaiky, která teprve jako celek přináší to pravé duchovní uspokojení. Když odcházím z koncertu Hrdzy, mám chuť tančit a vyběhnout bosa na nejbližší kopec, po hudbě Reelroad bych nejraději odjela do nekonečných ruských dálav nadýchnout se čerstvého mrazivého vzduchu, smyčcový kvartet MozART Group mě zase rozesměje a nutí přiznat si, že smích a inteligentní humor je opravdu lék na všechny naše předsudky, nejen hudební. A pak si vyberte, co potřebujete víc...

Co všechno obnáší připravit české turné kapele, o které u nás drtivá většina posluchačů nikdy neslyšela?
Chce to hodně entuziasmu a síly. Nejdřív je nutné zaujmout pořadatele a média, protože kapele musíte zajistit aspoň pět až sedm koncertů, jedině tak se dají náklady rozumně rozložit. I když první turné většinou vyjde tak, že si toho kapela domů kromě zážitků mnoho nepřiveze, tisíckrát se jí to vrátí v reakcích publika. Další turné už je vždy lepší.

Ruští Reelroad hráli skoro všude v Evropě, navrch v USA, Mexiku či Malajsii – a na konci září budou díky Solis Artu koncertovat v Jablonci, Brně či v pražském Lucerna Music BaruPromotéři obvykle vyprávějí o bizarních požadavcích svých „oveček“, ve zkratce – stovky růží na pokoji a luxusní limuzína před hotelem. Setkala jste ze strany umělců, které jste zastupovala, s podobnými nároky?
Naštěstí zatím ne a domnívám se, že mě podobné hvězdné manýry nečekají ani v budoucnu. V našem oboru se to až tak nenosí. Chceme se věnovat hudbě, která má všechny atributy kvality a k ní patří svým způsobem i umělecká pokora.

Sama jste muzikantkou – působíte v Orchestru Tomáše Kočka a také se o ni po koncertní a produkční stránce staráte. Nebojíte se střetu zájmů?
Každý člověk má v životě více rolí a někdy se ty role malinko třou, ale je-li dobrý úmysl, mohou se nakonec vzájemně doplňovat. Kapela mě, doufám, pořád vnímá jako svou organickou součást, jen s přesahy kousek mimo pódium... A navíc se v naší umělecké společnosti, jak agentuře raději říkáme, o všechny umělce staráme týmově. Ale hlavně přemýšlíme, jak každé dobré hudbě pomoci do světa. To je náš jediný zájem.

Milan Šefl



  Fantom televize        
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
  Dělníci i dandyové...     

  Pořiďte si        
 
  Mexický večer u Šimona a Judy     
  Navštivte