Číslo 40 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristkou.
Jitkou Čechovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co si počít, když potraty jsou zakázané

Ačkoli rumunské filmy po dlouhá desetiletí souzněly s tvůrčí podřadností (jak půvabně dokládá i Vesnička má středisková), v posledních letech se situace mění. Česká televize už uvedla Smrt pana Lazaresca a ve čtvrtek 7. října (ČT2, 20.00) nabízí dílo ještě výjimečnější, které dokonce zvítězilo na festivalu v Cannes. Snímek 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny se řadí mezi výpovědi o posledních letech komunistické nadvlády a přináší o nich sdělení názornější i jasnější nežli leckteré vynášené příspěvky odjinud, třeba i z tuzemska.

Snímek 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny stísňující skutečnost nepopisuje, nýbrž postihuje

Režisér Cristian Mungiu dosáhl optimálního stavu: aniž by do rozmluv sebeméně nechal vplouvat zmínky o režimu, z každého záběru prýští přesná informace o zvolené době – únoru roku 1987. Ačkoli film zcela pomíjí jakékoli opoziční aktivity a vlastně i politické poměry, předváděný příběh, který zachycuje traumatizující strasti jednoho ilegálně prováděného potratu, přitom plnohodnotně svědčí o ponižujících omezeních, která na občany dopadají na každém kroku.
Film rozvíjí osudy dvou kamarádek, Otylie a Gábiny, vysokoškolských studentek, z nichž jednu postihla politováníhodná nehoda – otěhotněla. Otcovství se zde neřeší, dívka hledá jen „osvobozující“ zákrok. Navíc ani přesně neví, kdy k početí došlo, o zákonitostech menstruačního cyklu tuší málo a zatajila skutečnou délku těhotenství. Jeho časový rozměr, děvčetem jen nepřesně odhadovaný, vlastně zaznamenává jedině název. Obě představitelky, Anamaria Marinca a Laura Vasiliu, postihly své ztrápené vysokoškolačky bez jediného zaváhání, bez jediné falešné příměsi, skvěle zprostředkovaly, jak se do mysli bolestně zadírá všední, každodenní ponižování.
Mungiu má přesně zvážený dopad každého záběru, každého obrazového motivu, ať již nechává osamělou dívku procházet nevlídnou noční ulicí nebo ji vystaví pohledu na čerstvě vypuzený plod. Ohromuje režisérův dar navodit potřebné vyznění pouhým pohledem očí, dikcí proneseného slova, nehostinným prostranstvím kolejí či hotelu i přiblížením nevábných a do nočního přítmí ponořených ulic. Holomrazné počasí s ojedinělými ostrůvky zašpinělého sněhu je zdůrazněno absencí slunečního svitu, ve výsledku umocňuje ponurost dění. Odevšad doléhá snad už ani nevnímaná vykolejenost doby, kdy shánění protekcí, různých výhod a kradmého kšeftování se stalo obvyklou normou. Vznikl film, který stísňující skutečnost nepopisuje, nýbrž postihuje. A má univerzální platnost, dotýká se vlastně každé společnosti potraty přísně zakazující.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Spejbl v botanické...        
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Stalo se mezi Němcem...     

  Pořiďte si        
 
  Máňo, přece jsme tě lízli!     
  Téma