Číslo 40 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristkou.
Jitkou Čechovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jitka Čechová, klavíristka

Co na něm uslyšíme?

Z hlediska vzniku děl by mělo být vlastně první v pořadí. Budou na něm rané skladby, z nichž stěžejními jsou Bagately a Impromptus, cyklus napsaný ještě před svatbou s Kateřinou Kolářovou, doplněný o polky a další drobné skladby stejného údobí. Moc se na to těším, je to zas úplně jiná práce než dosud.

Co jste od Smetany získala za tu dlouhou dobu, kdy se mu věnujete?

Nesmírně moc. Prohloubila jsem svou znalost Smetany jako skladatele; když má člověk možnost ho takhle globálně poznat, vidí jeho ohromný skladatelský vývoj a geniální přístup k hudební matérii. Navíc to byl pianista par excellence a mohl veškeré pianistické zkušenosti vtisknout do svého klavírního odkazu. A hlavně – klavírem vyjadřoval svůj vnitřní citový svět. Je to úžasná nit jeho života; člověk může zmapovat, co všechno prožil. Drobné skladbičky jsou v podstatě črty, lístky do památníku, osobní vzpomínky, dojmy, vyjádření momentálních pocitů. Na malé ploše velké emoce.

Odlišují se jeho rané klavírní skladby od děl současníků?

Rád používal polyfonii, a to bylo v tehdejším romantickém světě jakési ozvláštnění. Existuje samozřejmě celá řada úžasných romantických fug, ale on to vždycky použil jinak, nesmírně moderně. Experimentoval hodně i na poli harmonie. Udělal obrovské kroky do hudební budoucnosti. Hrát dobře Smetanu, to z pohledu interpreta vyžaduje zvláštní nasazení a speciální techniku, která má v sobě tolik náročnosti až záludností, že to člověka důkladně připraví a vybaví pro nejnáročnější pianistické úkoly.

Uvádíte Smetanu taky v zahraničí, jak ho bere publikum?

Tam je Smetana stále neznámým autorem. Smutné, ale je to bohužel fakt. Co se z něj hraje? Lidé znají Mou vlast, Prodanou nevěstu, možná Libuši, a to ještě s velkým otazníkem, a pár českých tanců. Z komorní literatury pak jeho smyčcové kvartety a klavírní trio. A to je strašně málo, vždyť Smetana v klavírní oblasti je jasným pandánem všech velkých romantiků, směle se může řadit k Schumannovi, Chopinovi, Lisztovi, Brahmsovi, bezpečně k nim patří rozsahem i hloubkou, kterou do svých skladeb vtisknul. Proto ho publikum bere jako zjevení, vždyť některé skladby opravdu zjevením jsou, mají obrovský energetický i citový náboj.

Takže šíříte „smetanovskou“ osvětu.

A jsem tomu nesmírně ráda. Vlastně si pomáháme vzájemně. Díky Smetanovi se některé brány otevřely i pro mne, takže mám radost, že mu – Bedříškovi, můžu také trochu pomoci. A tím v podstatě i sobě.

Vy jste si kdysi Smetanu vybrala hodně pod vlivem svého pedagoga z konzervatoře, pianisty Jana Novotného. Sleduje stále vaši kariéru?

Určitě. Myslím, že každý pedagog je hrdý, když může vidět vývoj svého žáka, navíc, pokud student kráčí v jeho šlépějích. Doufám, že mu to přináší radost. Znamenal pro mě hodně. Když jsem ve čtrnácti letech přišla do Prahy, Jan Novotný mi byl druhým tátou. Formoval mě i v jiných oborech, nejen u klavíru. Jako velice vzdělaný a moudrý pán mi měl co předat. A má dodnes, takže jsem nesmírně šťastná, že ho mám.

Nedávno jste vydala současně dvě desky, jednu sólovou – „live“ nahrávku klavírních sonát Brahmse a Liszta, a se Smetanovým triem klavírní tria Mendelssohna a Schuberta. Samí romantici, je to náhoda?

Určitě ne, my všichni tři v triu jsme bytostní romantici. Rádi zabředneme do jiných období, do 20. století i do klasicismu, ale nejblíže je nám romantická hudba. Myslím si ale, že takový Schubert stojí na rozhraní klasicismu, je to takový umírněný byť citově nabitý romantismus. Člověk u něj musí být nesmírně koncentrovaný na výkon, já to při natáčení přirovnávala k operaci očí. Niterná, mravenčí práce, kdy musíte naprosto jasně vědět, co chcete, přitom nesmíte zapomenout na velkou šíři a celek skladby – trio má pětačtyřicet minut. Jinak řečeno, interpretačně je to tvrdý oříšek. Krásně se poslouchá, ale pro mne to není úplně srdce na dlani, protože se musím neustále kontrolovat, aby to bylo dokonalé, vycizelované, průhledné, aby všechny tři nástroje byly opravdu transparentní a pěkně do sebe zapadaly. Všichni tři jsme si to náležitě užili, ale taky poctivě vydřeli.

A váš sólový přístup k romantickému repertoáru?

Moje deska mapuje dvě rozdílné Jitky Čechové. Jedna nahrávka je z roku 2001, Brahmsova sonáta, druhá, Lisztova sonáta a Mefistův valčík, byla natočena v roce 2008. Lze na tom vidět, kam jsem se za tu dobu posunula. V obou případech se jedná o obrovská romantická díla. Brahms byl pro mě velkou výzvou, občas jsem zapochybovala: Zvládnu ho, nebo nezvládnu? Do té doby jsem si nedovedla představit, že ženská může zahrát Brahmse mužským způsobem, aby byl sice v některých okamžicích obohacen o ženskost, ale přitom aby bylo jasně vidět, že to hraje někdo, kdo ví, jak tu katedrálu vystavět. Aby se po prvních cihličkách nezačala bortit.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 28. září.



  Spejbl v botanické...        
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Stalo se mezi Němcem...     

  Pořiďte si        
 
  Máňo, přece jsme tě lízli!     
  Téma