Číslo 40 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristkou.
Jitkou Čechovou.

 

 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Přátelství přes zadrátovanou hranici

I vzdělaného milovníka literatury by možná přivedla do rozpaků otázka, zda by uměl zasvěceněji vyprávět o partnerských, pracovních a přátelských vztazích dvou osobitých autorských dvojic, které na české straně tvořili básník Josef Hiršal a spisovatelka a překladatelka Bohumila Grögerová, na straně rakouské pak tvůrce experimentální lyriky a dramatik Ernst Jandl a básnířka i překladatelka Friederike Mayröckerová. Poutavý pohled na jejich životy, tvorbu i vzájemné vazby jsme mohli sledovat ve Schůzkách s literaturou (12. 9.) na stanici Vltava. Pořad nazvaný Spřízněni tvorbou, jenž vznikl v brněnském studiu Českého rozhlasu, připravila Eva Vojtová. Této teprve nedávné absolventce Ateliéru rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky Divadelní fakulty JAMU se podařilo vytvořit skladbu náročnou, vynalézavou i nevšední.
Eva Vojtová využila vyprávění Hiršalovy životní partnerky a spolupracovnice Grögerové (1921) i Jandlovy družky Mayröckerové (1924), které navzdory svému pokročilému věku mluví o svých již nežijících partnerech s živým zápalem, s láskou, bolestí i vtipem, nazývajíce třeba autorskou spolupráci „duetem i duelem“, a přiznávají, jak „možnost společně pracovat visela často na slabé niti“. Milá ohlédnutí za proměnlivými partnerskými vztahy a „kanibalskou láskou“, se střídají s dramatičností „špitálského deníku“, postihujícím psychický stav Grögerové po vážném Hiršalově úrazu. Do přerušovaných výpovědí vkládá Eva Vojtová i úryvky vzájemné korespondence obou spisovatelek a to vše prolíná s promyšleně vybranými ukázkami tvorby, jež osobní i pracovní propojenost obou dvojic i celého hvězdného kvarteta dobře dokreslují.
Byť je stavba pásma založena na spoustě střihů, podařilo se autorce složit z pestrobarevné mozaiky celistvý obraz. Navzdory složitým osudům a obrovskému rozsahu díla čtveřice je z něho patrné, jak se k sobě autorské dvojice prodíraly zadrátovanou cestou předlistopadové ideologie. Forma, kterou svému chytrému pořadu Eva Vojtová dala, tak do jisté míry odráží i svéráznou podobu kolážovitě psané, experimentální a hravé poezie, kterou zobrazovaní „akrobaté slova“ prosluli.
Režisér Radim Nejedlý nalezl pro realizaci neobvyklého díla dostatek vstřícnosti a invence a přes temné tóny scénáře se přenášel bez zbytečného zatěžkávání, ve svěžím tempu. Obsadil zkušenou čtveřici herců (D. Hofmanová, A. Lapešová, O. Mikulášek, P. Zapletal), které vedl k takové interpretaci, aby emocionální složka slova nepřevážila význam výpovědi.
Literární pásmo Spřízněni tvorbou se stalo kromě jiného i potvrzením hezké myšlenky, kterou kdysi vyslovila česká básnická dvojice Hiršal-Grögerová: „Autorská spolupráce muže a ženy jako tvůrčí akt je ve své nejhlubší podstatě aktem lásky“.



  Spejbl v botanické...        
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Stalo se mezi Němcem...     

  Pořiďte si        
 
  Máňo, přece jsme tě lízli!     
  Téma