Číslo 40 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristkou.
Jitkou Čechovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vladimír Karfík, publicista

Ještě dalších čtyřicet let?

Rozvinula se v tisku nedávno polemika, zda je Karel Čapek zapomenutý, anebo zda se mu dnes věnuje dostatečná pozornost, tedy jestli je vlastně ještě živý.
Potěšila mě počátkem měsíce Jana Bendová v MF Dnes, když ocitovala Čapkova slova, vskutku velmi, velmi živá: „Po politicích nezůstávají jen zákony, které odhlasovali, ale i zvyky, které vtiskli svému chování... Špatné zvyky jsou horší než špatné zákony, špatný zákon se může kdykoli zrušit, ale špatné zvyky trvají a nedají se zrušit nějakým hlasovacím prostocvikem.“
Kdy a s jakými zkušenostmi to Karel Čapek psal? Z doby zářných let předválečné politiky, anebo to bylo tušení, které jako by vzkazoval do budoucí přítomnosti, tedy té naší? A nemohl jsem si nedat toto Čapkovo poznání do souvislosti s mnohem pozdější zkušeností sociologa, politologa a filozofa Ralfa Dahrendorfa, který jinde dospěl názoru dosti obdobnému, totiž že zákony se dají změnit během šesti měsíců, učinit změnu v ekonomice trvá šest let, zatímco změnit myšlení se podaří nejdříve za let šedesát. Čechovovi hrdinové snili o budoucnosti za sto dvě stě let.
Dahrendorf je proti Čechovovi vlastně optimista.
Stížnosti na chování v české veřejnosti a politice s novými vládními košťaty po volbách poněkud utichly, i když nový zápas o hlasy a vliv v komunálních a senátních volbách je stále zřetelněji resuscituje, ale nemylme se, nešvar nespočívá jenom ve slabší frekvenci nevhodných slov a urážek, ale především v samotném způsobu jednání. Vůči dědictví neblahých poválečných desetiletí se neustále slovně vymezujeme, ale musíme si přiznat, že těch Dahrendorfových šedesát let, vymezených pro změnu myšlení, platí pro všechny generace, nejenom pro ty nejstarší, které se zřetelně dělí na poučené a nepoučitelné.
Nikoho ani nenapadne, že většina produktivních, mladších veřejných činitelů vyrůstala v letech po srpnové okupaci, kdy se sice nepopravovalo, ale zato se o to rafinovaněji lámaly charaktery, křivila morálka – skoro nepozorovaně, a že povaha jejich jednání se utvářela právě tehdy. Že by nás změnilo poslední dvacetiletí svobody? Ale kdež! Podle Dahrendorfa je před námi ještě dalších čtyřicet let klopotné kultivace většiny, jež vytváří náš veřejný prostor. Žádné iluze! Dlouho nebude líp.
Snad nejhorší zkušenost lze zakusit, když se náhodou začteme do reakcí blogerů na příspěvek, který se zdá být rozumný, promyšlený a také podepsaný jménem. Ztratíme poslední iluze o elementární slušnosti a málem propadneme zoufalství: jsme společností exhibujících předpojatých hulvátů, kteří hřeší na to, že jejich výkřiky kryje anonymita? Málokdo se totiž pod svá hulvátství podepíše jménem. Není pak divu, že mě u investigativního novináře, který přichází denně do styku s nepravostmi a zločiny, překvapilo, jak může zůstat špínou nedotčen a při televizním rozhovoru prokázat noblesu v tom, jak přiznává, že mu jde především o odkrytí věci, vlastně svého druhu o společenskou hygienu, a dál už případ přenechává povolaným, tedy policii a soudům. Pak už žádné mediální štvanice. A výslovně ho nezajímá, o koho v jakékoli odhalované věci jde. Byl to skutečný zážitek z televizního rozhovoru s Jankem Kroupou: nedal se zatáhnout nikam, kde by šlo o náznak, který by mířil k diskreditaci jmen. Janek Kroupa je v pátrání důsledný, ale po léta si drží mravní integritu. Záblesk určité naděje.



  Spejbl v botanické...        
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Stalo se mezi Němcem...     

  Pořiďte si        
 
  Máňo, přece jsme tě lízli!     
  Téma