U hasičů v Drohobyči

Když v noci ne a ne zabrat, může člověk počítat ovečky, dojít se do lednice napít studeného mléka (jako to v Českém snáři dělal jeho autor) – nebo se nechat přenést do rozhlasové Noční bibliotéky (každou neděli v 1.30, ČRo 3 – Vltava). Sice pak riskuje, že už neusne vůbec, ale zážitek z poslechu skvělé literatury ve ztišeném čase pozdní noci ranní ospalost bohatě vyváží.

Bruno Schulz nebyl jen prozaikem, ale i nadaným grafikem a kreslířemA tak tedy tip na první listopadovou neděli: povídka Bruna Schulze Můj otec se dává k hasičům (v režii Aleše Vrzáka účinkuje Jiří Ornest) patří k těm, které se o dlouhé bdění postarají bezpečně. Prozaik a nadaný grafik a kreslíř Schulz je – spolu se Stanisławem Witkiewiczem a Witoldem Gombrowiczem – počítán mezi tři mušketýry polské literatury 20 století. Celý život a tvorba Bruna Schulze jsou úzce spjaty s haličskou Drohobyčí. Tady se roku 1892 v rodině židovského obchodníka se střižním zbožím narodil, tady ho v černý čtvrtek 19. listopadu 1942 zastřelil na ulici dvěma ranami do týlu gestapák Karl Günther.

Mezitím však „plachý samotář z Drohobyče“ stačil vytvořit jedinečný povídkový cyklus Skořicové krámy (1934), druhý soubor povídek Sanatorium Na věčnosti, kam byla zařazena i povídka Můj otec se dává k hasičům (otec jako animátor poetických scén v Schulzových povídkách připomíná tatínka Oty Pavla), vznikl již ve dvacátých letech, ale autokritický spisovatel ho vydal až roku 1937. Z chystaného třetího svazku Schulzových próz zbylo jen torzo.

Povídky Bruna Schulze stojí za pozornost nejen proto, že v nich „všední skutečnost nabývá rozměrů mýtu“, ale především proto, že zachycují tajemný svět patriarchálního židovství východní Evropy, který provždy zanikl v černých vírech holocaustu a následného brutálního sovětismu (ještě v polovině 19. století tvořili Židé téměř šedesát procent Drohobyče). Nečekejme ovšem líčení pravověrného člena komunity haličského „štetlu“, Schulzovo modernistické psaní se zášlehy skepse a nechuti ke konvencím čerpá z neuvěřitelné obrazotvornosti, která zapadlou díru přetváří v magické místo, kde se ulice běžně jmenují třeba – Krokodýlí.

Umělcův autoportrétZa poznámku stojí, že velkým Schulzovým obdivovatelem byl Bohumil Hrabal. „Nejvíc se cítím doma tam, kde jsem ještě nikdy nebyl, kam mne ale zavedl Bruno Schulz ve svých Skořicových krámech. To je moje nejkrásnější město na světě, které už není, a tedy asi proto,“ odpovídá v Rozhovoru sama se sebou Bohumil Hrabal na otázku... Bohumila Hrabala: Jaká jsou vaše města, kde se cítíte doma? – Vídeň, Budapešť, Lvov, Příbor, Budějovice, Mikulov... Drohobyč – od té doby, kdy jsem přečetl Skořicové krámy, jsem se tam odstěhoval a bydlím tam dodnes, i když jsem tam nikdy nebyl, ale co má být? Fikce je někdy dokonalejší a realističtější než sama skutečnost.“

Drohobyč Bruna Schulze není. Nymburk Bohumila Hrabala není. Střední Evropa Bruna Schulze a Bohumila Hrabala není. Je paměť.

René Kočík



  U hasičů v Drohobyči   
  Nalaďte si
 
  Říkáme tomu písňotepectví  

  Pořiďte si        
 
  Každý potřebuje svého Witkina 
  Navštivte