Ivan Němec, publicista

Neštěstí jako zdroj cynického umění

Současný britský dramatik Mark Ravenhill patří k vůdčím představitelům tzv. coolness dramatiky, která chce šokovat tím, že nekonvenčními formami a výrazivem, v němž se nešetří vulgaritou, často obnažuje brutalitu, násilí a krutost současné společnosti. K tomuto typu her, jimž se v Anglii začalo říkat „in-yer-face“ (výraz převzatý ze sportovního slangu znamená neférové rány do obličeje) patří i jeho černá komedie Bazén (bez vody), kterou v úpravě dramaturgyně Hany Hložkové a režisérky Hany Mikoláškové připravilo brněnské studio Českého rozhlasu. Rozhlasovou premiéru uvedla Vltava 5. října v rámci Klubu rozhlasové hry.

Příběh začíná zpola obdivnými, zpola závistivými řečmi čtyřčlenné skupinky umělců, kteří popisují luxusní bazén, jenž si ke svému neméně honosnému sídlu pořídila jejich úspěšná přítelkyně, která na rozdíl od nich pronikla se svým uměním do světa. Rozjařený mejdan, na nějž je tato talentovaná kamarádka pozve, skončí tragicky, neboť hostitelka skočí do nenapuštěného bazénu a vážně se zraní. Při návštěvě v nemocnici, kde leží v bezvědomí, se v hlavách jejích „přátel“ zrodí geniální umělecké téma: budou pravidelně fotografovat její zohavené tělo a detailním zachycováním šrámů a modřin, jež se dozráváním denně proměňují, vytvoří jakýsi časosběrný dokument, o jehož budoucím diváckém úspěchu nikterak nepochybují. Zmrzačená kolegyně-umělkyně se tak v komatu stává objektem jejich umění, aniž ve svém cynismu a nadšení zapochybují o etice svého konání. K otázkám, které hra nabízí, patří i úvaha, zda lze zužitkovat cizí utrpení pro vlastní uměleckou tvorbu a kde jsou hranice přátelství a etiky.

Ravenhillovo drama má zcela nekonvenční strukturu. Je to souvislý monolog postav, který má převážně popisný charakter. Postavy spolu v podstatě nekomunikují a jejich jednání neprobíhá ve vzájemných dialozích, jak jsme v dramatu zvyklí. Čtveřice figur zůstává jen „vedle sebe“ a jejich repliky mají vlastně funkci samostatných výpovědí o minulé nebo momentální situaci. Nelze pochybovat o tom, že vytvořit z takto koncipovaného dramatu rozhlasovou hru, byl záměr dosti riskantní. Značně náročná musela být jak úprava textu, tak i tvorba vlastní inscenační koncepce a vedení herců, jejímž postavám nedal autor žádnou psychologickou hloubku. Přes tato úskalí se režisérce Haně Mikoláškové i se zaujetím hrajícím interpretům (Eva Vrbková, Eva Novotná, Tereza Richtrová, Martin Siničák, Petr Jeništa) podařilo nabídnout zajímavý příklad jedné z cest, po níž se ubírá současná a módní světová dramatika.

I když jsem Ravenhillovo dramatické experimentování poslouchal pozorně, moje staromilecká touha po tom, aby umění vzbouzelo také emoce, se tentokrát nenaplnila.



  U hasičů v Drohobyči   
  Nalaďte si
 
  Říkáme tomu písňotepectví  

  Pořiďte si        
 
  Každý potřebuje svého Witkina 
  Navštivte