Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Když se ruka k ruce vine....

Ne že bych souhlasila s posledními úspornými opatřeními jak české, tak německé vlády v oblasti sociální – vlastně spíš asociální – politiky, jimiž se jen dál rozevírají nůžky mezi chudými a bohatými. Přesto si ale myslím, že právě v této souvislosti by neškodilo rozpomenout se znovu na slovo svépomoc, jíž lidé v minulém století dokázali účinně čelit nedostatku a hrozící chudobě. Mám pocit, že se nám, ale i celé Evropě jaksi ztratilo ze slovníku. Idea svépomoci ovšem neznamenala ono neoliberalní, že každý je sám strůjcem svého štěstí a ostatní už zařídí neviditelná ruka trhu, ale právě naopak, že společným úsilím lze dosáhnout toho, čeho by jedinec odkázaný jen sám na sebe nikdy nedosáhl. „Když se ruka k ruce vine, tak se dílo podaří,“ rýmovalo se. Ne zisk, ale společné dobro bývalo cílem takových aktivit. Svou nejdokonalejší formu našla idea svépomoci v hnutí výdělečných i nevýdělečných družstev, které u nás mělo bohatou tradici. Národní divadlo a Česká filharmonie jsou toho důkazem. Dodneška nám českou družstevní tradici připomínají už snad jen družstva bytová, jež měla pomoci vyřešit chronický bytový problém minulého režimu. JZD, v jejichž názvu se slovo družstvo také objevovalo, žádnými družstvy nebyla, protože vznikla násilně a shora, zatímco skutečná družstva vznikala z iniciativ zdola a artikulovala zcela konkrétní hospodářské, sociální nebo kulturní potřeby. Centralistické moci, ať už jakékoliv barvy, jsou takové iniciativy nepohodlné pro svůj emancipační aspekt. Ale právě v tom je jejich hluboce demokratický a občanský smysl.

Zalistujeme-li v pomyslném katalogu družstev, která u nás kdysi existovala, zmocní se nás úcta a obdiv k tomu, co dokázala. Nepatřilo k nim jen už jmenované Národní divadlo, ale i nakladatelství Družstevní práce, které až do svého rozpuštění v roce 1949 vydalo stovky kvalitních knih za dostupné ceny. Zvlášť významné, protože existenčně nutné, byly i dělnické družstevní aktivity, například síť konzumů, kterým doslova po halířích nastřádaný kapitál umožňoval nejen výhodný nákup potravin, ale i každoroční vyplácení dividend.

Naše doba intenzivní koncentrace kapitálu družstevní myšlence příliš nepřeje. Jednou z mála pozoruhodných aktivit tohoto typu v sousedním Německu je družstvo, jemuž patří nezávislý deník Tageszeitung (TAZ). Když se v roce 1992 několik let po svém velmi spontánním vzniku noviny dostaly do finančních potíží, zachránil je nápad vytvořit družstvo podílníků, jimž by noviny patřily. Nápad měl překvapivě pozitivní ohlas – a noviny se podařilo zachovat. Dnes už má TAZ deset tisíc družstevníků s celkovým vkladem devíti milionů euro. Družstevníci samozřejmě nerozhodují o jednotlivých článcích, důležitá je pro ně základní levicově-ekologická linie listu.

A vida, příklad TAZu zapůsobil i u nás: právě před rokem vznikla družstevní iniciativa Kulturní noviny, které jde o to vytvořit v bludišti českého tisku orientovaného na zisk kulturní čtrnáctideník nezávislý na soukromém kapitálu, nepodléhající deformujícímu tlaku všeobecné komercializace veřejného prostředí a médií. Kromě dvou tištěných čísel na zkoušku vychází dosud na internetu. Kdy a zda vůbec se změní v tištěné médium a začne pravidelně vycházet, záleží na zájmu a ochotě české kulturní veřejnosti stát se členem družstva, vkladem nejméně pěti tisíc korun podpořit vznik nezávislého listu a podílet se tak na oživení družstevní myšlenky a svépomoci. A nadto ještě posílit – i v sobě samých – vědomí významu kultury a její ničím nezaměnitelné role v české společnosti. Podaří se to? Když se ruka k ruce vine... Já sama jsem se mimochodem už členkou družstva Kulturních novin stala.



  U hasičů v Drohobyči   
  Nalaďte si
 
  Říkáme tomu písňotepectví  

  Pořiďte si        
 
  Každý potřebuje svého Witkina 
  Navštivte