|
Láska
nerozlišuje mezi vidoucími a slepými
Filmová i televizní tvorba se občas věnuje lidem smyslově
postiženým, ve čtvrtek 9. prosince ve 22 hodin uvede ČT2
slovenské Slepé lásky. Název berme doslova, hrdiny čtyř
příběhů zde odvyprávěných jsou totiž nevidomí. Základní pocit,
který si odneseme, lze shrnout do jediného postřehu: i
nevidomí jsou stejní lidé jako kdokoli jiný, prožívají své
drobné starosti i radosti, pouze výpadek jednoho smyslu musí
nahradit jiným, třeba hmatem nebo sluchem. Když slepý
prohlásí, že si něco prohlédne, ohmatá to – jako v případě
nově pořízeného svetru.
Režisér Juraj Lehotský načrtává různá citová pohnutí: lásku
manželskou již usedlou i ještě čerstvou, v očekávání prvního
děcka. Přibližuje něžně se rozvíjející vztah mezi
charizmatickým Romem a téměř slepým bílým děvčetem, kde se
kamenem úrazu – jakkoli pro milence protismyslně – stane právě
barva kůže, neboť dívčina rodina vznáší zásadní výhrady. A
přidejme rovněž milostné očekávání dívenky, roztoužené i při
úpravě účesu či líčení, která si přes internet (se sluchátky
na uších a díky hlasovému programu) dopisuje s chlapcem, jemuž
zatajila své postižení. To je epizoda nejživotnější.
Slepé lásky chtějí postihnout všední dny svých protagonistů,
kteří svou zdravotní újmu nevnímají jako něco tragického,
naopak se pokoušejí o činorodě vedenou existenci. Zvlášť
patrné je to v úvodní epizodě, kdy postarší hrdina nachází
sebeuplatnění ve výuce hry na klavír i vedením sboru zrakově
postižených dětí. Závěrečný koncert v chrámovém prostoru
zajisté přináší vrcholné zadostiučinění. Většinou se však
režisér orientuje na soukromí postav, na jejich touhu
dosáhnout šťastného rodinného zázemí. Je totiž příznačné, že
až na výjimky (v případě zamilovaného Roma) jsou zbaveny
bližšího příbuzenstva, dívka z poslední povídky snad dokonce v
osamění přebývá na internátu.
Ačkoli jsou Slepé lásky řazeny mezi dokumenty, spíše se nabízí
označení dokumentární esej. Lehotský zachycuje reálné postavy,
avšak zjevně inscenované výjevy naznačují, že jejich
protagonisté „hrají“ sami sebe. Ostatně překročení
dokumentárního půdorysu dokládá i animovaná vsuvka, vzdávající
hold trikovým filmům Karla Zemana.
Lehotský si dává záležet na obrazové vytříbenosti, zřetelná je
záliba ve statických, pečlivě členěných figurálních
kompozicích, zpravidla členěných horizontálně. Patrná je také
výtvarná promyšlenost každého záběru, prozrazující pečlivou
výpravu, která vlastně vylučuje jakoukoli improvizaci. Režisér
nehledá za každou cenu šťastné rozuzlení, někdy ponechává
příchuť melancholie, avšak vyprávěním proniká obdiv k
houževnatosti slepých lidí, také hledajících své lásky.
Jan Jaroš, filmový publicista
|