Berlínští filharmonikové s Tomášem Netopilem

„Měl jsem samozřejmě trému,“ přiznal po svém debutu s Berlínskými filharmoniky dirigent Tomáš Netopil. Jeho záskok za Sira Charlese Mackerrase na samém počátku října však dopadl dobře.

Záskok, který naplánoval osud. Tomáš Netopil řídil Berlínské filharmoniky namísto zesnulého Sira Charlese MackerraseZáznam koncertu v moderním a akusticky dokonalém berlínském sále Filharmonie přinese stanice Vltava 6. prosince ve 20 hodin. Orchestr, považovaný za jeden z nejlepších či přímo nejlepší na světě, připomněl památku Charlese Mackerrase, zesnulého příznivce a znalce české hudby, programem, který s ním měl britský umělec uvést. Nově objevenou partituru – Tři fragmenty z opery Juliette Bohuslava Martinů – Mackerras před dvěma lety představil v Praze ve světové premiéře s Českou filharmonií a Magdalenou Koženou a jejich nahrávka vzbudila poté velkou pozornost.
Pro Berlín šlo o novou věc, ostatně právě proto Martinů tři části pro koncertní uvádění připravil – aby hudba opery, na níž mu hodně záleželo, vešla ve známost i tam, kde nebude inscenována. „Hrajte barvy, vytvářejte náladu,“ říkal Netopil filharmonikům. Do originální hudební poetiky Martinů tato nestandardní repertoárová položka dává nahlédnout dobře, i když příběhu schází divadelní působivost. Kdo nezná děj a náladu této nevšední surrealistické opery, může se nechat opájet především impresivní, emocionálně naléhavou hudbou. Publikum ji i zde přijalo příznivě, jistě i díky Magdaleně Kožené a tenoristovi Stevu Davislimu, kteří si své kreace v Berlíně zopakovali. Že v auditoriu usedl i Sir Simon Rattle, šéfdirigent Berlínských filharmoniků a partner české mezzosopranistky, je logické.
Do hudby Julietty se podle svých slov Netopil díky tomuto úkolu zamiloval. A pokud se týká druhé položky Mackerrasem zamýšleného „českého“ programu, který mladý český dirigent beze změny převzal, svou příležitost svým zápasivým, naprosto přesvědčivým uchopením skladby plně využil. Dvořákovu Sedmou symfonii nedirigoval zdaleka poprvé a mohl tělesu předat vlastní zcela jasný pohled. Mimochodem, dílo zaznělo v původní rozlehlejší podobě, která se běžně nehraje. Mackerrasovu zvídavému a znaleckému profilu tento dramaturgický moment plně odpovídal. Symfonie, skvělá hudba patřící bez debat do světového repertoáru, vyzněla Netopilovi v až brahmsovské závažnosti, ovšem současně byla v melodiích i rytmech plná jedinečného slovanského koloritu.
„První nahrávky, které jsem měl, byly desky Berlínských filharmoniků – Brahmsovy symfonie s Herbertem von Karajanem a Mahlerovy a Beethovenovy symfonie s Claudiem Abbadem. A s tímto orchestrem hráli všichni význační sólisté – není divu, že byl pro mě jako muzikanta modlou. O to intenzivnější je potom tréma… Ale zjistil jsem, že jsou to živí lidé, organismus, s nímž se dá pracovat,“ říká Tomáš Netopil v rozhovoru, který Vltava odvysílá v přestávce koncertního záznamu.
Mladý český dirigent plný mladistvého elánu a zdravé rozhodnosti, šéf operního orchestru pražského Národního divadla, mohl díky souhře osudových náhod takto neplánovaně předběhnout mnohé, kteří touží po pozvání od nejproslulejšího mezi orchestry dlouhá léta. Určitě nebylo poslední.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 –Vltava



  Retro 2010   
  Jak to vidí Petr Koudelka  
 
  Duch a tělo Pinkavy a Bolfa  

  Navštivte        
 
  Bytosti zvané houby 
  Téma