O lidech bezmezně oddaných své profesi

Význačný americký režisér Robert Altman (1925–2006) se před čtyřmi desetiletími rázem proslavil černou komedií M.A.S.H., zasazenou do vojenské nemocnice za korejské války. Ve své další tvorbě se rád obracel k hudební tematice, často s rozvinutím herecké kolektivity: dění opíral o desítky postav, jak předvedl v jiném proslulém díle Nashville. A zájem o hudební, případně taneční aktivity jej neopouštěl ani na sklonku života.

Ve svém posledním filmu, posmutnělé komedii Zítra nehrajeme! (v neděli 19. prosince ve 22.50 uvádí ČT2), si všímá hrozby vynuceného ukončení oblíbeného divadelního kabaretu, vysílaného rozhlasem v přímém přenosu. Nový majitel se však omšelé divadlo, pamatující dávnou slávu, rozhodne zbourat a na jeho místě vystavět výnosnější parkoviště. Altman upíná pozornost především na pestrou směsici zpěváků a zpěvaček, na baviče, střídající se před mikrofonem ve snaze vděčné publikum opět okouzlit. V umných, nikoli karikujících zkratkách režisér představuje jednotlivé osobnosti, často trochu žárlící na kolegy, někdy vděčné, že stále ještě mohou účinkovat.

Altman upíná pozornost především na pestrou směsici zpěváků a zpěvaček, na baviče, střídající se před mikrofonem ve snaze vděčné publikum opět okouzlit

Do hlavních rolí režisér obsadil známé osobnosti, které se uvolily i zazpívat. Takže si poslechneme, jak pějí Meryl Streepová, Woody Harrelson, Lily Tomlinová a další, jak s přehledem, jakoby v radostném nádechu splývají se svými postavami, jejich drobnými a láskyplnými rozmíškami, pohotovým glosováním situace i štiplavými poznámkami.
Jejich hrdinové nebyli žádnými špičkovými kumštýři, měli navodit hlavně uvolněnost a pohodu, ostatně z reakcí přítomného publika to jasně vycítíme. Jen mimochodem se tu mihne i mysterióznost, schopnost předvídat budoucí události, chumly lidí se proplétá „anděl smrti“, nemluvná dívka zprvu nikým neviděná, ale postupně se začleňující do družného kolektivu. Ale ať již se přihodí cokoli, busta spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda, pravidelného účastníka těchto show, jenž sedával v zasklené kukani, bude slavnou éru navždy připomínat. A vůbec nevadí, že pozvolna přestává být zřetelné, kde se od rekonstrukce skutečného případu odděluje smyšlenka a mystifikace.
Všimneme si, že do příběhu, který jednou zdrsněle, jindy dojemně vypráví šéf tamní ochranky, si režisér dovolí začlenit prvky, vymykající se starosvětskému nádechu – třeba digitální foťák v úvodu vyprávění. Význam může být různorodý, třeba i ten, že zaznamenané dění je vlastně věčné, stále se opakující: lidé bezmezně oddaní své profesi byli, jsou a budou kořením jakéhokoli podnikání, i kdybychom jejich produkci nazvali jen klopýtavou zábavou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vášnivý šlechtic divadla   
  Jak to slyší Andrea Hanáčková  
 
  Čirá krása Tara Fuki  

  Pořiďte si        
 
  Když se herci dobře baví 
  Navštivte