Ondřej Trojan, filmový režisér a producent

Jak jste prožíval dobu normalizace?

Já byl v té době v pubertě. Prožíval jsem spoustu pěkných chvilek, ale patřil jsem taky k těm, co měli natrženou stránku patnáct v občanském průkazu, a často jsem se klepal, kdy na to přijdou. Skoro všechny klukoviny, které jsou ve filmu, jsem taky dělal. Však mi taky bylo ve filmu dobře, protože jsem mohl vzpomínat na konec základní školy a na gympl. Jak jsme chodili s kazeťákem balit holky, jak nám z reproduktoru hulákali Nazareti, jak jsme sháněli nahrávky...

Cítili jste jako mladí lidé tlak doby?

Jasně, to vlastně ani jinak nešlo. Přitom já v té době neměl potřebu se striktně politicky vymezovat vůči režimu, ale to, co nás neustále obklopovalo, nebylo možné obejít. Režim měl potřebu nás neustále ohýbat. Ta knížečka – občanský průkaz – byla k tomu vhodným a pro dobu signifikantním nástrojem, byl to prostředek šílené buzerace a museli jsme ji pořád tahat s sebou.

Byli jste taky taková klasická česká rodina s dvěma interpretacemi reality, kde všichni věděli, jak je to doopravdy, ale ve škole že se to musí říkat jinak?

Ani ne. Naši nebyli až tak vystrašení, aby mě pořád napomínali, ať proboha někde něco neprokecnu, to spíš máma brzdila tátu, který měl v devět večer u otevřeného okna hlasitě puštěný Hlas Ameriky.

Hlavní postavy filmu jsou vaši vrstevníci, mohl jste tedy nejen vzpomínat, ale i sáhnout do vlastních zážitků z teenagerských let.

Mých vkladů je tam opravdu hodně. Hlavní postavy poslouchají stejné hudební skupiny jako kdysi my. Nebo třeba to, jak se kluci zdravili – jejich „těpéro“ je sklepácký pozdrav, který jsem na kluky přenesl. Anebo název Cinglák – tak se jmenoval kopec v Podolí, kam jsme chodili sáňkovat a později jako puberťáci už za jinými aktivitami. Natáčelo se pak sice na jiném místě, ale ten vršek jsem pojmenoval stejně.

Původní Šabachova předloha se odehrává od šedesátých až do počátku devadesátých let, ve filmu se ale smrskla na čtyři roky. Proč ta redukce?

Natočit celý román nejde, vždy je třeba pro film vybírat, což udělal Petr Jarchovský. Zfilmovat celý děj by bylo i realizačně náročné. Museli bychom například obsadit role hlavních hrdinů více herci.

A navíc mohl hlavní hrdina zůstat průvodcem děje...

Ano, měl jsem radost z toho, že se ve scénáři podařilo zachovat deníkovou formu a osudy postav se na sebe pěkně nabalují. V důsledku to má ten efekt, že se divák může emotivně napojit na všechny postavy, což při klasickém vyprávění není možné.

Politika ve filmu je sice v pozadí příběhu, ale prolíná vším. Přesto říkáte, že jste nechtěl natočit politický film…

Víc mě zajímaly prototypy charakterů, které se v sedmdesátých letech různě ohýbaly. Nejpolitičtější scéna ve filmu je pro mne kárné řízení na stranickém výboru s učitelkou Pivoňkovou. Myslím, že to je koncentrace doby v celé její pitomosti. Mám tu scénu rád.

Jak těžké bylo najít hlavní představitele?

Byla to fuška, ale já měl oporu v tom, že jsem ve svém prvním filmu Pějme píseň dohola točil s neherci, a tak už jsem tušil, co od kluků v tomhle věku mohu očekávat. Podřídil jsem tedy natáčení jejich možnostem. Točili jsme chronologicky v průběhu celého roku, což nám taky pomohlo, kluci se postupně uvolnili, skamarádili se s kamerou, která jim nejdřív překážela. Mladí lidé za rok puberty vyspívají rychle a byl cítit i posun v jejich intelektu, některé věci si srovnali v hlavě a taky samozřejmě fyzicky vyrostli, takže působí na konci filmu vyzráleji, aniž to museli hrát. Šlo mi hlavně o to, aby ve filmu byli bezprostřední.

Školil jste je nějak předem?

Pouštěl jsem jim hudbu, která se v té době hrála, scházeli jsme se ve „čtyřkových“ hospodách jako tehdy my. A učil jsem je třeba říkat „ty vole“, teď už si tak totiž kluci moc neříkají. Leccos se o té době dozvěděli i od svých rodičů. Takže nešli na plac úplně nepřipravení a já se zájmem pozoroval, jak je ta doba nakonec zaujala.

Jaké má podle vás Občanský průkaz adresáty?

Ten film jsem točil, jako bych ho dělal pro své syny, kterým je dnes kolem dvaceti. Chtěl bych, aby ho viděli. Ale věřím, že si na film zajdou čtyřicátníci i ti starší.

Co říkáte těm, kterým se ta doba líbí a na podobné filmy míří z nostalgie?

Blbost režimu a těch, kdo ho reprezentovali, byla samozřejmě bezbřehá, ale je pochopitelné, že generace dnešních padesátníků má na tu dobu i hezké vzpomínky. Prožívali první lásky, byli mladí, to je vždycky pěkné. Jiní si zase vzpomenou, že tehdy měli proti čemu revoltovat, že se sem pašovaly desky ze Západu – však i já se pamatuju, jak nám ta elpíčka tenkrát voněla. Takže pro mnohé je to takový hořkosladký věk blbosti, zlosti, legrace, násilí – a vedle toho i radosti. Jezdilo se na chalupy, existovaly různé partičky, chodilo se na čundr. A vlastně bylo jedno, co se děje okolo.

Bývá mezi filmy, které točíte, dlouhá pauza proto, že vás málokdy osloví nějaké téma, nebo máte spíš hodně práce jako šéf produkční firmy?

Pravda je to druhé. Když chcete uživit firmu, musíte natočit aspoň jeden celovečerní film ročně, aby se udržela kontinuita práce s lidmi, se kterými jste zvyklý pracovat, Potřebujete tedy dělat i projekty jiných režisérů. Abych si uvolnil ruce pro své vlastní filmy, musel jsem některé produkce vzdát, jinak bych se už k vlastní práci nedostal. To víte, že jsem měl chuť natočit i jiné filmy, ale nedalo se to stihnout.

Jako producent tedy musíte vždy něco vzdát, abyste mohl režírovat?

Je to tak. Ale i producentská práce mě hodně baví. Nicméně doufám, že mezera mezi Občanským průkazem a dalším filmem už nebude tak dlouhá jako po Želarech.

Agáta Pilátová

Foto Zbyněk Pecák

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 7. 12.



  Vášnivý šlechtic divadla   
  Jak to slyší Andrea Hanáčková  
 
  Čirá krása Tara Fuki  

  Pořiďte si        
 
  Když se herci dobře baví 
  Navštivte