Čirá krása Tara Fuki

Ženské violoncellové duo Tara Fuki patří k ozdobám hudební alternativy už deset let. A nejen na české scéně. Od svých začátků se Dorota Barová a Andrea Konstankiewicz bez obav vydávají do blízkého i vzdálenějšího zahraničí, a tak jim už naslouchala bez přehánění celá Evropa, včetně publika na veletrhu Womex v Seville, kde vystoupily jako vůbec první česká kapela.

Když se Andrea Konstankiewicz před pár lety provdala do Francie, ubylo koncertů a samozřejmě se zkomplikovala i samotná existence souboru, k níž neodmyslitelně patří i proces hledání a nalézání nových tvůrčích cest v muzikantských zkušebnách v důsledku vedoucí ke vzniku nových nahrávek. Dora a Andrea se naštěstí nerozešly a jejich nové album Sens (vydavatel Indies Scope) je mimo jiné důkazem, že umělecké partnerství může v době vzmachu moderních komunikačních technologií dobře fungovat i na dálku.
Zatímco předešlá, v pořadí třetí deska Auris vykročila také díky řadě přizvaných Dorota + Andrea = Tara Fukihostujících hudebníků až k probarvené fúzi jazzu, vážné hudby a world music, na čerstvé nahrávce jako by protagonistky zavelely čelem vzad. Žádní hosté, jen dvě cella a navrch zvukové smyčky a další efekty (pravda, v jedné ze dvou čistých improvizací alba zaslechneme i perkusivní nástroj hang). A taky žádné žánrové výšlapy, naopak – návrat k romanticky rozevlátému dialogu nástrojů a hlasů, melancholickému souznění s polskými texty Doroty Barové a oběti Varšavského povstání Krysztofa Kamila Baczyńského, jehož verše zhudebňují Tara Fuki rovněž odedávna.

V písních Moje serduszko či titulní skladbě dosahuje jedna z našich nejpozoruhodnějších formací působivosti srovnatelné jen s nejlepšími skladbami z dosud nepřekonaného prvního alba Piosenki do snu. Tara Fuki jsou v těchto uhrančivých okamžicích synonymem pro čirou krásu.

Milan Šefl

Foto Mi Vejnarová



  Vášnivý šlechtic divadla   
  Jak to slyší Andrea Hanáčková  
 
  Čirá krása Tara Fuki  

  Pořiďte si        
 
  Když se herci dobře baví 
  Navštivte