František Koukolík, psychiatr

Pane Bože dej, ať mu chcípne také

Závist je subjektivně nepříjemná směs nespokojenosti a nepřátelství považovaná za odpověď na nepříznivé sociální srovnávání. Proč si lidé v různé míře závidí a závist je žene k chování a činům, které bývají předmětem opovržení, někdy i trestního stíhání, přijde-li se na to, co provedli? Proč si lidé závidí od dětství zrovna tak, jako jsou od dětství učeni, že by si závidět neměli? Proč je závist tak všeobecně rozšířená, a to v celém světě, zdaleka ne jen v Čechách, byť si spousta lidí myslí, že u nás nejvíc?
Přírodní výběr je jedním z mechanismů evoluce. Jádrem přírodního výběru je soutěž o zdroje, které mají vztah k biologické zdatnosti, tím mají vědci na mysli přežití a plození potomstva. Závist považují evoluční psychologové za adaptaci, za mechanismus, který svého nositele upozorňuje, že se jeho biologická zdatnost snižuje. Jestliže mi tedy chcípla kráva a jsem spolu se svými dětmi závislý na jejím mléce, neboť, dejme tomu, je počátek zimy ve středověku, zatímco sousedce, která má také děti, kráva nechcípla, moje biologická zdatnost v porovnání s její klesá, protože moje děti i já budeme mít hlad. Součástí závisti bývá pocit, že soupeřova výhoda je nezasloužená, což obvykle doprovází další pocit – zlá vůle.
Lidé na pocit závisti mohou odpovídat tím, že zvýší svou přitažlivost, ať už jde o druhé pohlaví, nebo o nadřízené rozhodující o jejich místu na sociálním žebříčku – nebo naopak sníží přitažlivost konkurence, což bývá časté a projevuje se pomluvami a zlehčováním konkurence u třetí strany. Mohu tedy sousedku zažalovat, že mou krávu očarovala, což byl v evropském středověku obvykle hrdelní zločin, poslat ji tak na hranici a případně získat i její krávu. V 17. a 18. století stačilo udání, že pašuje protestantské knihy a navštěvuje shromáždění... Za heydrichiády udání, že poslouchá cizí rozhlas... Počátkem padesátých let minulého století...
Závist lidé nepřiznávají, často ani sobě samotným. Utajování vlastní závisti je významné nejen pro reputaci. Utajením závisti nezíská rival významný signál, nic netuší. Lidé, kteří mají na rivaly vliv, případně tvoří „veřejné mínění“, jsou pak snáze manipulovatelní.
Podněty spouštějící závist se mění v průběhu života. Jestliže je u mužů ve třetí dekádě života nejmohutnějším podnětem závisti sok úspěšnější při získávání atraktivní ženy, může být o čtyřicet let později podnětem k závisti přijetí sousedova vnoučete na prestižní vysokou školu.
Závist motivuje tři druhy chování: podrobení, ambice a destrukci.
Reakce signalizující Podrobuji se! může snížit riziko, že rivalové závidícímu jedinci ublíží. Někdy může závist být podnětem ke zvýšení a zlepšení výkonu, posílením ambicí. Tam, kde je dostatek zdrojů, lidé odpovídají tímto způsobem. Ale může být podnětem pro nejničivější chování, kterého jsou lidé schopni. Což se stává tam, kde jsou zdroje omezené, nebo kde je k nim omezený přístup.
Závist může být palčivý pocit ničící vztahy v rodinách, na pracovištích i mezi přáteli. Salvu závisti doprovázejí vegetativní reakce – nadarmo se o závisti neříká, že je bledá. Chronická těžká závist stresuje, takže může poškozovat zdraví závidícího jedince. Svízel se závistivými jedinci může být v tom, že závidí a chovají se podle toho i tam, kde k závisti není důvod, protože zdrojů i místa je dost.
A na pojem závist pozor. Propaganda zbohatlíků ho podsouvá tam, kde lidé oprávněně poukazují na podvodně získaný vysoký podíl na moci a majetku. O závist zde nejde, jde o oprávněné morální rozhořčení.



  Vášnivý šlechtic divadla   
  Jak to slyší Andrea Hanáčková  
 
  Čirá krása Tara Fuki  

  Pořiďte si        
 
  Když se herci dobře baví 
  Navštivte