|
Australskou
pustinou za lidskou důstojností
I na televizní obrazovce se vynořilo několik filmů, které
popisovaly putování australskou divočinou – některé byly
tajemné, jiné dojemné, nechybělo ani protestní zacílení.
Pokaždé však uhranuly emotivně silným příběhem. Patří sem
rovněž Štastné míle (8. 1. ve 22.55 na ČT2), film
začínajícího režiséra Michaela Jamese Rowlanda, jenž
svůj příběh rozehrál kolem tématu právě dnes mimořádně
aktuálního, kolem ilegální migrace.
Název
je zřetelně ironický: zdlouhavé putování neznámými pustinami
je všechno možné, jen ne šťastné – a mžikově problesknoucí
označení autobusového dopravce týmž souslovím v sobě také nese
pečeť marnosti, neboť běženci marně hledají nějaký autobus,
který by je zavezl do přislíbeného ráje. Když indonézská
rybářská bárka vysadí své bědné pasažéry z Kambodže a Iráku na
australském břehu, nikdo z příchozích netuší, že je za
písečným přesypem nečeká civilizace, nýbrž vyschlá a kamenitá
pustina, táhnoucí se téměř do nekonečna. Schovávají se před
policejními hlídkami, které po nich usilovně pátrají, aniž
pochopí, že jim nechtějí ublížit, ale naopak zachránit život.
Skupinka uprchlíků se záhy rozdělí a režisér se pozvolna
soustředí na trojici, která téměř symbolicky vytvoří
mezinárodní sestavu mentalitou i povahami rozdílných lidí.
Dlouho bezvýchodná situace je donutí, aby spojili své síly a
vydrželi pospolu, ačkoli se co chvíli rozhádáni rozcházejí. Z
náhodných rozmluv vytušíme jejich dřívější osudy. Spojuje je
touha žít aspoň trochu důstojněji, nežli ve vlasti: iráckého
inženýra z nezbytí se živícího jako taxikář, nejmladšího člena
indonézské posádky a konečně kambodžského mladíka, jenž sní o
setkání se svým nikdy nespatřeným bělošským otcem. Dokud
nenaleznou použitelnou mapu, nikdo z nich netuší, že od
vytouženého Perthu je dělí tisíce kilometrů.
Režisér se vyhýbá obvyklým žánrovým klišé (ačkoli motiv
pronásledování je vetkán jako ústřední), vůbec nehýří
honičkovými scénami ani ostrovtipnými dialogy, nevyžívá se v
okázalých konfliktech. Věrohodná je rovněž jazyková rovina
postihující, jak se lámaná angličtina stává jediným
dorozumívacím prostředkem.
Značnou míru autenticity podporuje i volba zcela neznámých
tváří v hereckém obsazení, kterým uvěříme každý pohled, každé
gesto, každé slovo. Samozřejmě nalezneme úlitby s atraktivními
zápletkami, probleskne divácky vstřícný nápad s automobilovým
vrakem, který šikovný Iráčan dokáže opravit. Co je ale na
Šťastných mílích nejcennější? Veskrze pozitivní sdělení, že v
případě nesnází musí každý přiložit ruku k dílu.
Jan Jaroš, filmový publicista |