Číslo 1 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým dokumentaristou.
Karlem Vachkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Karel Vachek, filmový dokumentarista

Za svůj absolvoventský film na FAMU Moravská Hellas získal Vachek Čestné uznání na MFF v Karlových Varech, ale vzápětí film osobně zakázal prezident NovotnýHned po revoluci v devětaosmdesátém jsem vzala své děti na vaše Spřízněné volbou. Přišlo mi, že tenhle film nejlépe vystihl rok 1968, který nezažily.

A víte, že mi ho poprvé uvedli v televizi až v roce 1996? Několikrát jsem je upomínal, ale oni zřejmě toužili po jiné, té pravé budoucnosti...

O čem bude váš nový film Tmář a jeho rod?

V podstatě se zabývá mystickým pozadím skutečností. To je asi vše, co se k tomu dá říct.

Prosím, přece jen povězte trochu víc. Je to dokument?

Nemám rád slovo dokument, na to jsou tady všelijaké dámy, které v tomto žánru smolí jeden film za druhým, protože potřebují na lidi šplíchat sentiment. Já bych své filmy spíš charakterizoval jako analýzy, které jsou udělány tak, aby v nich byl smích. Ten smíchový způsob používám, protože nic nelze říct úplně přesně, nic nevíme do dokonalé hloubky. A když ukážete skutečnost jako směšnou, tím fakticky oznamujete, co o ní nevíte. Nepoužívám smích, abych se někomu vysmál, je to pro mě způsob, jak říct myšlenku a zároveň aby z řečeného bylo poznat, co nevím.

Dokument Spřízněni volbou zachytil události čtrnácti dnů, které na jaře 1968 předcházely volbě československého prezidentaTo je obecná definice vašich tvůrčích postupů, o tématu ale moc neříká…

Film začíná sledováním autobusu v Londýně, na němž je nápis Bůh pravděpodobně není. Pravda je, že čím jsem starší, tím víc vidím, že existuje obrovská sféra jevů, které nechápeme a neumíme si zařadit. Náš reálný svět k tomu taky patří – a o tom ten film je. Název Tmář a jeho rod parafrázuje Klicperův titul Lhář a jeho rod. Přitom tmářem byl Giordano Bruno, který viděl vesmír tak, jak ho neviděl nikdo. Věděl, co je světlo a co je tma. Egon Bondy ve filmu říká: ,Ano, někteří mystici vidí světlo, jiní se propadnou do nic.? Téma je to úžasné, jenže my jsme zvyklí, že se objevuje spíš jako senzační námět v bulvárních časopisech. V mém filmu o něm hovoří spousta zajímavých lidí, od papeže přes Dänikena, profesora Nakonečného až k největšímu současnému japonskému básníku Gozo – zkrátka zvláštní sešlost osobností, které byly ochotny si se mnou povídat. A já jim vyprávěl o něčem, s čím se stále nedokážu vyrovnat. Právě teď, ve svém věku, bylo mi sedmdesát. A když je mi už tolik, dovolím si citovat první verše z Dantovy Božské komedie: Kde v půli život náš je se svou poutí, procházet bylo mi tak hustým lesem...

Váš pohled na svět i způsob vyjadřování jsou náročné.

Svět má kvality synchronicity a není tak prostý, jak vypadá zvenčí. Umění začíná teprve tam, když si uvědomíte, že s vaší existencí to není tak jednoduché. Pak začnete chápat i takové fenomény, jako odporné a zlé, protože všechno ve světě má svou funkci. Ale abych řekl pravdu, já vím, že jsem vlastně nikdy sám žádný film neudělal, a vždycky se divím, co to je, kde se vzal rozměr toho „art“, který v mých filmech je...

Filozof a básník Egon Bondy ve filmu Karla Vachka Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie)Jak bude Tmář a jeho rod dlouhý?

Zatím to vypadá na tři hodiny dvacet minut. Já vím, mé filmy jsou nestvůrně dlouhé. Ani nevím proč, prostě se takové nakonec udělají. Přišel jsem na to, že skutečnost se nedá vysvětlit anekdotou, novelou, ani jako drama s určeným počtem figur, které se o něco servou. Má-li se realita popsat, pak jediná možná je románová forma. Literáti to vědí už dlouho, věděl to Dos Passos, Joyce, Proust, Romains i Broch a Kraus, proto psali většinou tlusté bichle. Jinak to totiž nejde, protože musíte protnout mnoho úhlů pohledu, abyste vytvořila relativně pravdivý obraz toho, co popisujete. Být jen vtipný mě nudí. Můžete udělat film na pět minut, to taky jde, ale bude to vždycky jenom vtip.

Také míváte ve filmech vtipy…

Ano, i v novém mám jeden krásný: Malý člen Hitlerjugend tluče malého Poláka, a ten polský kluk říká, netluč mě, já budu papežem. A malý Němec mu odpovídá: Já taky. Vy víte, že to není pravda o Ratzingerovi ani o tomhle světě. Ale smějete se jistému pohledu na tu osobnost, protože ten pohled je pravdivý, byť jen částečně.

V roce 2006 uvedl Vachek svůj dosud poslední film Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho Prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918–1992)Dos Passose a jiné autory velkých formátů ale můžeme odložit a vrátit se k nim zítra, což u filmu nejde. Ne každý divák vydrží tři hodiny v kině.

Když budete chtít číst bibli, víte, že to není čtení na jeden večer. Vycházím z toho, že bude-li se někdo chtít dívat na můj film, musí se k tomu rozhodnout. A rozhodne-li se a je ochoten pracovat, tak to je můj divák. Když není ochoten vytvářet si film ve své hlavě, protože mu dávám film příliš komplikovaný, nic mít v hlavě nebude. Já u všech svých filmů zažil představení v nacpaném sále, ze kterého neodešla ani noha. Pokud někdo potřebuje uvolnit své libido, koukat se na zabíjení nebo na sex, musí jít do jiného kina.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 28. 12.



  Přízrak svobody   
  Jak to vidí Petr Koudelka  
 
  Na Silvestra na workshop

  Jak to slyší Přemysl Hnilička  
 
  Na dvojce s Jitkou Novotnou 
  Téma