Číslo 1 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým dokumentaristou.
Karlem Vachkem.


 

 

 

 

 

 

 



Přemysl Hnilička, publicista

Jít na Silvestra na workshop

V brněnském studiu se už nějakou dobu děje něco zajímavého. Dramaturgyně Hana Hložková zde buduje zajímavou novou tvář rozhlasové hry, jejíž hlavní kouzlo spočívá ve dvou aspektech: získávání nových rozhlasových tvůrců pro cyklus Hry a dokumenty nové generace a seznamování českého posluchače s moderním světovým dramatem, začasté feministického zaměření. Díky ní jsme mohli vyslechnout hru Pavla Mašky Blbouni, České kuchty – superbuchty Radmily Adamové, vtipný pokus Barbory Vaculové o horor pod názvem Kočičí jazýčky, Štít Tomáše Syrovátky nebo hru Romana Sikory Smrt talentovaného vepře (a natočen je další Sikorův opus – Největší Básník). Ze světové scény zaujala Plíseň Marit Tusvik a především  Bazén (bez vody) Marka Ravenhilla.

Tentokrát sáhla dramaturgyně Hložková (a překladatelka a upravovatelka Tereza Semotamová) po rozhlasové hře německé autorky žijící ve Švýcarsku Sibylle Bergové pod názvem Už to bude. Odnaučte se milovat! Na půdorysu jednoho „hlubinného psychologického kurzu“ odehrávajícího se na Silvestra sledujeme snahu dvou žen (Zuzana Slavíková, Ivana Plíhalová) zbavit se velké životní zátěže – schopnosti zamilovat se, toužit po soužití s partnerem. Kurz vede mladík (Pavel Vacek), nemající absolutně žádný zájem na štěstí obou žen; jde mu samozřejmě jen o peníze, o gáži, kterou za provedený kurz získá. Navíc je zcela osamělý a nepříliš šťastný, proto vnímáme jeho kurz jako znouzectnost. Tento manažer ne-vztahů (v textu zvaný jako Univerzální muž) o své práci říká „Vyslal jsem do světa spousty hajzlů, co nejsou schopní mít vztah. Osamělost jako nejvyšší forma civilizace.“ Představuje frekventantkám svého kurzu jejich bývalé partnery, předehrává nejdůležitější situace vztahů. Jeho spolupracovnicí je Plačka (vynikající Drahomíra Hofmanová), nesnesitelně cynická osoba, starající se o stimulaci negativního postoje vůči mužům a vztahům obecně. Na mnoha konkrétních příkladech nefungujícího soužití s různými typy mužů (intelektuál, sportovec) se ilustruje ona vyčerpávající zbytečnost navazování vztahů.

Celá tato hra je samozřejmě plná ironie až sarkasmu, a to na obě strany: muži jsou tu neschopní, nepraktičtí a do sebe zahledění, ženy k uzoufání pitomé a nemožné. Zároveň je však přeplněna módním balastem, jako je nadužívání „trendy“ slov. To, že se posluchač zcela neutopí v závějích vět a odstavců, je zásluhou dramaturgyně a pak také editorky textu, která vynechala několik písniček a odstranila zbytečné dialogy. Vše je zcela groteskní, inscenace režisérky Hany Mikoláškové je však v tomto směru až příliš umírněná, a tak situace hry často nevycházejí, jak by mohly. Ne že by tu nebyly pokusy o silnou až provokativní nadsázku – ale použít k vytvoření prototypu intelektuálského žvanila a necitelného founi žijícího mimo realitu a z peněz své ženy zrovna hlasovou parodii Václava Havla mi přišlo poněkud nefér.

Přes všechny tyto výhrady je nutno napsat, že cesta moderní světovou dramatikou, kterou brněnská dramaturgie volí, je správná. Dokazuje to ale spíše vydařená a mrazivá inscenace Ravenhillova Bazénu (bez vody), než právě recenzovaná hra Sibylle Bergové.



  Přízrak svobody   
  Jak to vidí Petr Koudelka  
 
  Na Silvestra na workshop

  Jak to slyší Přemysl Hnilička  
 
  Na dvojce s Jitkou Novotnou 
  Téma