Číslo 1 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým dokumentaristou.
Karlem Vachkem.


 

 


 




Jevištní epistolární koláž

Mezi množstvím rozličných pramenů o Osvobozeném divadle a jeho protagonistech Jiřím Voskovci a Janu Werichovi vzbudilo přednedávnem velkou pozornost třísvazkové vydání jejich dopisů. Pod lakonickým názvem Korespondence V+W dostalo po složitých právních jednáních na komorní scéně Národního divadla Brno Reduta i jevištní podobu.

Nápaditá inscenace se inspiruje hravou poetikou dadaistického klaunství, kde nedominuje slovo, nýbrž nonverbální akceŠťastnou ruku hned měla scenáristka dvojdílného večera, dramaturgyně Dora Viceníková. Z obsáhlého materiálu vybrala pasáže slohově osobitých, jazykově jadrných „listů přes oceán“ z období 1957–1980 a bez ohledu na chronologii je víceméně tematicky (s těžištěm v privátní rovině) sestavila do osmnácti obrazů. Na pozadí politických proměn tehdejšího rozpolceného světa tak v ostrých střizích defilují klíčové životní momenty obou lidsky i umělecky důvěrně propojených osobností, přičemž tu s tvůrčími problémy, rodinnými krizemi či potížemi stáří postupně přibývá tónů sentimentálně smutných až tragických. Místo onemocnělého J. A. Pitínského ujal se pohotově režie Jan Mikulášek, zároveň garant hudební složky. Nápaditá inscenace, vybízející k hlubší analýze, nemá podobu dokumentárního biografického pásma nebo vnějškové ilustrace. Inspiruje se především hravou poetikou dadaistického klaunství, kde nedominuje slovo, nýbrž výmluvná, často kontrapunktická nonverbální akce. Jednotlivé situace jsou v bílém geometrizujícím prostoru Svatopluka Sládečka s kostýmy Marka Cpina košatě rozvíjeny do velmi invenční groteskní stylizace, uplatňující znakový pohyb a gesta, rafinovaně sofistikovanou metaforickou práci s mobiliářem či rekvizitou (kufry, kravaty, baletní střevíčky, mohutná písmena), ozvláštňující intonaci. S polohou sebeironického shazování si v osvědčeném srozumění (u Mikuláška již ztělesnili bratrský pár z Elementárních částic) dobře poradili Václav Vašák (noblesnější Voskovec) a Jiří Vyorálek (komičtější Werich), podporováni Gabrielou Mikulkovou (ostravskou Hedou Gablerovou) coby Zdeničkou. Obrazivě náročné, ale divácky sdělné nastudování patří k současné brněnské špičce.

Vít Závodský, teatrolog



  Přízrak svobody   
  Jak to vidí Petr Koudelka  
 
  Na Silvestra na workshop

  Jak to slyší Přemysl Hnilička  
 
  Na dvojce s Jitkou Novotnou 
  Téma