Číslo 3 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a moderátorkou.
Terezou Kostkovou.



 

 

 

 

 

 





Starosti dospělých očima malé holky

Nenápadný film Za to může Fidel (ČT2, 20. ledna, 0.15) je dobré doporučit každému, komu dosud unikal. Měnící se sociální zázemí příběhu totiž spojuje s nenápadně vsouvanými politickými akcenty, ale především staví na dětském pohledu. Režisérka Julie Gavrasová, dcera daleko známějšího otce Costy Gavrase, se rozhodla očima desetileté Anny (vynikající, zcela bezprostřední Nina Kervel-Beyová), sice zvídavé holky, ale přesto rozumějící máločemu, nahlížet na často bouřlivé dění bublající kolem ní.

Doléhají na ni protikladná tvrzení i počínání dopělých, i ona se ocitá ve víru bouřlivých událostí počátku sedmdesátých let. Nechápe, proč její rodiče (Julie Depardieuová, Stefano Accorsi) pomáhají uprchlíkům ze Španělska, Řecka nebo dokonce Vietnamu, proč se tak zajímají o demokratické hnutí v Jižní Americe, proč jinak laskavá hospodyně v jejich domě naproti tomu nadává na komunisty a ze všeho nejvíce viní Fidela Castra, jenž podle ní za všechno může – hlavně za to, že musela na Kubě opustit svůj majetek.

Vynikající Nina Kervel-Beyová v roli desetileté AnnyNa dívenku i jejího mladšího brášku doléhají protikladné autority (včetně přísné církevní školy, kterou navštěvuje). Nechápe zhoršující se situaci své rodiny i stěhování do stále menších bytů, podezíravě hledí na vousaté revolucionáře, kteří se scházejí u rodičů, podezírá je, že jsou to oni krvelačníci, o nichž vyprávěla hospodyně, zažije i policií rozehnanou demonstraci. Učí se chápat pojmy jako chudoba a bohatství, ideu (pře)rozdělování a proces sebeuvědomění vrcholí v závěru, kdy přechází do státní školy. Ostýchavě postává mezi dětmi, než ji skupinka děvčat vtáhne do svých her.

Film se dotýká tehdy bouraných tabu, třeba otevřenějšího poskytování sexuálních informací, samostatného přemýtání o etice a hledání významů v textech, zaujímání vlastního stanoviska – ale také poznávání nedávné minulosti, třeba nedávných bouří roku osmašedesátého, k nimž se rodiče zjevně nepřidali, jakkoli jejich společenskou radikalizaci vlastně v druhém plánu sledujeme.

Snímek zaujme výraznou, sytou barevností, která se odráží v kostýmech, ale i v zobrazení ulic a bytového zařízení. Režisérka umocňuje Annin pohled i snímáním obrazu v rovině jejích očí, takže mnohdy nevidíme dospělým do tváře – zvláště když sledujeme, jak se Anna mezi nimi proplétá. Vzniklo tak dílo překvapivě sugestivní, které nepopisuje, ale vniká do dětské psychiky, složitě a někdy i bolestně vstřebávající dobová společenská pnutí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Lví silou, vzletem sokolím...       
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  S Ouředníkem napříč Utopií

  Pořiďte si  
 
  Rozhlas 2010...      
  Téma