Číslo 3 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a moderátorkou.
Terezou Kostkovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Rozhlas 2010 aneb Co uvízlo v uších

V minulém čísle byla rubrika Téma věnována výročnímu výlovu z českého kulturního rybníka, nyní se můžete seznámit s tím, jaké rozhlasové pořady, hry či pravidelné relace v uplynulém roce uvízly v paměti a v uších redaktorů, spolupracovníků a přátel Týdeníku Rozhlas i samotných rozhlasáků. A jako loni vás i tentokrát upozorňujeme, že část z rozhlasových zážitků, o nichž bude na následujících řádcích řeč, si můžete znovu přiblížit prostřednictvím archivu internetového Rádia na přání.

Součástí rozsáhlé rozhlasové kompozice na téma Ostrava byla i adaptace divadelního scenáře Jana Balabána (na snímku) a Ivana Motýla Bezruč?! Michal Bureš,
režisér, dramaturg a pedagog

Můj rozhlasový zážitek v právě končícím roce trval bezmála celý jeden den. Byla jím sobota 25. září, kdy jsem se sluchátky na uších pochodoval jihočeskými lukami a hvozdy a poslouchal, jak se Ostravice vlila do Vltavy. Český rozhlas 3 totiž vysílal kompozici na téma Ostrava. Zážitek to byl z více důvodů: od dětství jsem vysílání ostravského studia poslouchal a jeho rozhlasové legendy znal, koncem devadesátých let jsem zaznamenal naprosté očesání původní ostravské tvorby až na dřeň a nyní jsem byl svědkem toho, že se cosi jako ozvěna dávných „tvořivých“ časů vrací. V šestnáctihodinovém, velkoryse komponovaném bloku zazněly všechny rozhlasové umělecké žánry – od pásma Telefonní seznam aneb V tom kotli to vždycky vřelo na téma národnostního balábile Ostravy sledujícího příchod nejsilněji zastoupených etnik a jejich historické otisky ve tváři města, přes dokument o životě na hornických předměstích Lidé z kolonií vyprávějí své dějiny až po adaptaci divadelního scénáře Jana Balabána a Ivana Motýla Bezruč?! Originálně na mě zapůsobil přímý přenos improvizovaného koncertu klarinetového kvarteta uprostřed domů v prostředí Vesničky soužití v Muglinově a strhující byl večerní přímý přenos Janáčkovy opery Šárka, který souběžně vysílala i domovská ostravská stanice. Že by se v Ostravě blýskalo na lepší časy? Přeju jí to z celého srdce.

Agáta Pilátová, publicistka

Jmenuji dva tituly – už proto, že vděčnou připomínku by si věru zasloužilo mnohem víc pořadů z programu Vltavy. V podvečerním čtení na pokračování se vysílaly pod názvem Vzpomínky na O. M. paměti Naděždy Mandelštamové; výtečný text, dramatický i jímavě emocionální zároveň, vynikající rozhlasové zpracování. V rámci Britského roku na stanici Vltava vysoce oceňuji zejména desetiminutovky Petra Vebra Anglií, Walesem a Skotskem po stopách známých hudebníků, jeho pořady o anglické duchovní hudbě i další tvůrčí počiny tohoto hudebního redaktora.

Poslední velký román rebelujícího Normana Mailera je přesvědčivý i v rozhlasovém zpracováníMilan Šefl, redaktor Týdeníku Rozhlas

Na výročních anketách mě odjakživa vadil handicap těch děl, která vstoupila do kin, divadel, na knižní trh či do éteru zkraje nahlíženého období, a tak se na ně při bilancování často zapomene či je přebije aktuálnější počin. Známe to i z praxe udělování nejrůznějších prestižních ocenění – mezi dvěma mimořádnými tituly se zpravidla dočká uznání ten novější, vesměs jen proto, že byl v čerstvé paměti porotců. Také proto z množství svých rozhlasových zážitků roku 2010 vyzdvihuji ten vůbec nejstarší – dvanáctidílná dramatizace rozsáhlého románu Normana Mailera Duch Děvky byla odstartována dokonce už na konci listopadu 2009, ale její podstatná část přesáhla do roku minulého. Poslední velký text vyhlášeného nonkonformisty není jen barvitým ztvárněním čtyřiceti let studené války, thrillerem odkrývajícím zákulisí amerických zpravodajských služeb, dá se číst i jako filozofické pojednání o chorobné potřebě moci či tragikomická studie státní byrokracie. Nesmírně košatý děj pro rozhlas šikovně zdramatizoval Jan Kolář a za mikrofony pod vedením citlivé a přesné režisérky Markéty Jahodové excelovali Jan Hartl coby řadový důstojník Ústřední zpravodajské služby Hubbard a Václav Postránecký jako hlavní stratég CIA s příznačným krycím jménem – Děvka.

Jakub Kamberský, publicista

K mým silným zážitkům s rozhlasem patří třeba záslužné projekty stanice Vltava, Víkend Improvizace či Den Ostravy. „Top“ zážitkem pro mne ale byla rozhlasová hra katalánského autora Sergiho Pompermayera Uprchlíci v režii Aleše Vrzáka. Jde dle mého mínění o velmi silný text, který podtrhla brilantní práce s emocemi, zvukovou a hereckou složkou. Hra poukazuje na rozklad morálky, na rovinu nám sděluje, jak významnou roli v našem životě média sehrávají, zároveň demonstruje, co s člověkem zejména po psychické stránce udělá válka. Na zvukové stránce je třeba vyzdvihnout vhodné využití exteriérů. Scény,které se natáčely ve vápence v Prokopském údolí, patří k těm nejsilnějším.

Bohumil Hrabal, jeho žena Pipsi a poslední žijící člen Libeňských psychiků Stanislav Vávra v roce 1957 v domě Na HráziHana Primusová, publicistka

Rozhlasové zážitky roku? Nedělní vltavské Schůzky s literaturou, to je jasné! Vybrat ze standardně výborně připravovaného cyklu jeden díl je těžké – uvádím dva skvělé, které spojuje téma: Jak reagovaly citlivé a tvůrčí duše na necitlivá a tvorbě nepřející čtyřicátá a padesátá léta? Dvě různé odpovědi přinesly komponované pořady Libeňští psychici (o činnosti originálního literárního uskupení) a Směju se a sténám! (korespondence Vladimíra Holana a Stanislava Zedníčka). Oběma pořady jsem byla hluboce zasažena, tím víc, že dnešní doba je rovněž necitlivá a tvorbě nepřející, a oba pro mě (a jistě nejen pro mě) byly mimořádně objevné.

Veronika Prágerová, překladatelka a tlumočnice

Kolikrát za den máte příležitost si s někým půl hodiny soustředěně pohovořit, ne poklábosit ve smyslu anglického „small talk“ – malých řečí, ale v rozhovoru s někým rozehrát témata, která vás zajímají, rozjímat o nich a dokonce se dozvědět něco nového a třeba i objevného? Když mám odpovědět za sebe – málokdy, a proto volím za svůj pořad roku ten, který mě opravdu rokem provází, pravidelné vysílání ČRo 2 – Praha Jak to vidí… U dialogu, kterého se zúčastňuji jako tichý třetí společník, prožívám nesouhlas stejně jako souznění, často se podivím mnohosti lidí a názorů, ale málokdy přestanu pozorně poslouchat.

Aviv Geffen (vpravo) „byl při tom“, když zastřelili izraelského premiéra Jicchaka RabinaJiří Vejvoda, publicista

Při vší úctě k tomu, co během roku 2010 odvysílal Český rozhlas, zamířím za svým největším rozhlasovým zážitkem za kanál La Manche. Poskytl mi jej snad nejvydařenější díl každodenního cyklu Witness (volně: „Byl jsem při tom“), který vysílá – a ve zvuku na internet dlouhodobě ukládá – BBC World Service. Premiéru měl 4. listopadu, přesně patnáct let poté, co byl při promírové demonstraci na telavivském náměstí zavražděn tehdejší izraelský premiér Jicchak Rabin. Když promluvil o jednání v Oslu, které mělo nastolit smír s Palestinci, ke dvousettisícovému davu, byl mu nablízku mladý hudebník, zpěvák a skladatel Aviv Geffen. Předtím nemohl přijít Rabinovi na jméno! Coby rocker, rebel a pacifista odmítal nastoupit do armády, provokoval baladami typu Pláču pro svého kamaráda, jež vyprávěla o zbytečné smrti v nesmyslném boji, a dokonce volal po jednání mezi Izraelem a Sýrií. Pak se však při diskusním pořadu setkal s Rabinem v televizním studiu a začal jej chápat a vážit si jej. Proto se svojí kapelou vystoupil na demonstraci. „Když skončila, v zákulisí jsme se objali a každý zvlášť, on s ochrankou a já s kolegy z kapely, jsme se vydali na parkoviště. Zazněly výstřely, ucítil jsem střelný prach... A bylo po všem, po nadějích. Brzy nato jsem se s rodinou odstěhoval do Londýna.“ Dokument oslovuje posluchače v několika kontrastních rovinách. Věcný, střídmý projev moderátorky (a autorky v jedné osobě); emotivní Geffenova výpověď; archivní záznam ukázek z Rabinova projevu, nadšení davu, něhy tónů a pak zmatku, jemuž se v přímém přenosu neubránil ani tehdejší reportér. Byl jsem při tom trvá jen deset minut – ale co všechno během nich dokáže sdělit!

Jaroslav Vanča, scenárista

Pozor! Je třeba konečně si přiznat, že trojjediné, brněnské, ostravské a plzeňské Folklórní notování, jemuž na stanici Praha neděli co neděli podlehnou snad i mnozí z pozitivně zdrogovaných vyznavačů partičky historických reportérů kolem Josefa Veselého a jeho dramaturgicky dosti dobře vedených Toulek českých minulosti, poslouchají i některé z bývalých pražských mániček (bať, dostávali jsme se k folklóru skrze zodpovědnou iniciační práci undergroundových, alternativních folkáčů typu Jaroslava Hutky, Vladimíra Merty a Dáši Voňkové). Mnoho nás takových pohříchu není, to bych je alespoň ze strážnického festivalu musel znát. Jako Pražák křtěný Vltavou však s požitkem naslouchám Jaroslavu Krčkovi a Janu Rokytovi, důvěřoval jsem takto i zemitému folklórnímu moderátorství Josefa Prudila. Inu, a já neználek se domníval, že už pomalu začínám být v moravském folklóru doma. Jenže je tu nová muzikoložka, muzikantka a spíkryně, Magdalena Múčková, a abych se učil znovu... 

Poeův Havran zazněl na Vltavě v interpretaci Pavla ZajíčkaMiloš Doležal, básník,
redaktor ČRo 3 – Vltava

Z vysílání Českého rozhlasu 3 vybírám desetidílnou četbu na pokračování ze vzpomínkové knihy Marie Czapské Evropa v rodině (účinkovala Věra Kubánková) a interpretaci Havrana Edgara Allana Poa v podání hudebníka a básníka Pavla Zajíčka, v režii Markéty Jahodové a za vydatné účasti opravdového i nefalšovaného zvukového mistra Romana Špály.

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 – Vltava

Příjemných zážitků jsem měl hodně, ponejvíce na „mé“ stanici Vltava. Mám-li se zmínit o jednom, tedy o pořadu Petra Kadlece Pražské jaro 1990 (vysílaném v rámci cyklu Akademie). Mnozí si tenhle výjimečný ročník našeho nejvýznamnějšího hudebního festivalu pamatujeme – přijeli Rafael Kubelík, Rudolf Firkušný a Leonard Bernstein, k tomu pěkná řádka dalších interpretů. Tehdejší atmosféra byla nepopsatelná, doba stále vzrušená, a to, co jsme prožívali téměř nevyslovitelné. Petr Kadlec to však dokázal – a to po dvaceti letech! Skvělý pořad!

Sváteční 17. listopad věnovala Vltava Siru Charlesi MackerrasoviAlena Sojková,
redaktorka Týdeníku Rozhlas

Člověk už tak nějak přivykl tomu, že v památné dny výročí se bilancuje, aktéři všech revolucí vzpomínají a média je oslavují. Jaké to pak bylo osvěžení, když 17. listopadu věnovala stanice Vltava celodenní vysílání až do ztemnělého podvečera Siru Charlesi Mackerrasovi. Toho dne by se byl dožil pětaosmdesáti. Dopolední vzpomínání, které připravil Petr Kadlec, i podvečerní poslední rozhovor natočený v únorovém Londýně Petrem Veberem intimně orámovaly hudbu za řízení Čechám přátelsky nakloněného dirigenta. Tomu říkám sváteční den!

Milan Pokorný, šéfredaktor Týdeníku Rozhlas

Ohlédnu-li se za rozhlasovým rokem 2010, vybaví se mi především Britský rok na Vltavě – kromě jiného se sklizní z PROMS a s putováním Petra Vebera Anglií, Skotskem a Walesem ve stopách známých hudebníků –, listopadový Den s Karlem Hynkem Máchou na téže stanici a Pestrá sobota na Praze, vydařený návrat k tradici „titulkového“ rádia v kombinaci s osobně laděným průvodním slovem a reportážemi Zuzany Vojtíškové či Tomáše Černého. Zvláštní uznání pak náleží archiváři Jaroslavu Turkovi za objevy unikátních historických nahrávek – například s posledním vystoupením protektorátního předsedy vlády Eliáše nebo s hlasy legendárních reportérů Cincibuse a Kocourka. Jejich uvedení na Leonardu nebo v pořadu RozHraní na Praze patřilo vloni k mým nejsilnějším posluchačským zážitkům.

Antonín Pfeifer, vedoucí Redakce zpravodajství a kulturní publicistiky ČRo 3 – Vltava, jejímž hlavním úkolem je příprava ranní a odpolední MozaikyVladimír Karfík, literární kritik

Jak upadá novinová žurnalistika, nelze docenit ranní Mozaiku na Vltavě: celé dvě hodiny informací, reflexí, autentických svědectví o živé kultuře těchto dnů. Výkony vlastní rozhlasové tvorby léta bereme za samozřejmost, jenomže srovnání s tím, co v tak řečených kulturních programech produkuje televize, nás denně vyvádí z omylu.

Přemysl Hnilička, publicista

Letos toho bylo na vlnách k potěše mnoho, tak alespoň několik detailů: strhující a syrová hra Sergiho Pompermayera Uprchlíci v režii Aleše Vrzáka a s vynikajícími Vladimírem Dlouhým a Janem Dolanským, povedený hrubínovský večer, skvěle vyvedený díl Hvězdného prachu s Luďkem Munzarem, který v něm zábavně i dojemně vzpomínal na Františka Hrubína a Karla Högera a konečně také premiéra nové hry Daniely Fischerové Nevděčné děti; hořká hra s Jitkou Smutnou, Danou Syslovou, Bořivojem Navrátilem a nadějí.

V příběhu o sedmiletém Tomášovi, který se spřátelí s divokou husou, se utkává zlo s dobrem, touhou a láskouIvan Němec, publicista

Za pozoruhodnou hru považuji Povídku o chlapci a divoké huse slovenské scenáristky Zuzany Križkové. Příběh o sedmiletém Tomášovi, který se spřátelí s divokou husou, odráží kus nelehkého života, v němž se utkává zlo s dobrem, touhou a láskou. Do vynalézavě upravené hry (dramaturgyně Václava Lavičková) s klukovským hrdinou (výborný Jiří Köhler) vstupuje vzpomínková rovina dospělého Tomáše (Ivan Trojan), jejichž pohledy doplňují komentáře nositele Nobelovy ceny Konrada Lorenze, zakladatele etologie. Režisérka Hana Kofránková dokázala s touto trojí perspektivou skvěle pracovat, takže dochází k působivému prolnutí současného děje se vzpomínkami, do nichž navíc vstupuje významuplná hudba Petra Mandela. 

Kresba Lucie Seifertová

Připravil Milan Šefl



  Lví silou, vzletem sokolím...       
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  S Ouředníkem napříč Utopií

  Pořiďte si  
 
  Rozhlas 2010...      
  Téma