Číslo 3 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a moderátorkou.
Terezou Kostkovou.



 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Miloš Doležal, básník

Proti nesmírné přitažlivosti zemské

Vstupovat do vrat nového roku můžeme rozličně, nedočkavě i nostalgicky, vrávoravě i přímočaře. Spustit se do ročního koloběhu po hlavě lednovým ledovým korytem, nebo dřepět u rozpálených kamen a nikam nekvaltovat. Zůstávám u kamen, listuji v deníku a znovu si přehrávám celý uplynulý rok, jeho přímky a záhyby, setkání a loučení, rozličná znamení a vnuknutí „na cestě“, která jsou k luštění. A když František Halas proti přitažlivosti zemské mohl do výšky volit pád, tak já se pustím proti peřeji času a vracím se a vyvolávám ze zapomenutí mrtvé a děje, hledám jejich skrytá spojení. Nemohu si nevybavit, jaká byla první hodina 1. ledna roku 2010. A teď, když onen rok je za zády, zřetelně vidím, jak se ten novoroční obraz podivuhodně vpíjel do dějů následujících a jak zněl celým rokem v podivných refrénech.

Odehrálo se v malé vesnici na krabatině. No vesnice, spíš shluk domů podél silnice, něco jak hejno zkřehlých koroptví tisknoucích se v mrazu. V úpatí rozložitého kopce. Z patrové školy jsou dnes byty a z předválečné kořalny a koloniálu židovského obchodníka rozložitý hospodský sál s výčepem a kamny. Tam se občas pořádají tancovačky, dětský karneval, divadelní ochotnický spolek občas něco zahraje (o tom jindy), ale teď odsud trsy lidí po půlnočním přípitkovém líbání vybíhají na náves a střílí petardy a ohňostroje. Vesnice se detonacemi otřásá jak příjezdem opilých osvoboditelů, prudké záblesky fialového světla přízračně osvěcují šílené střelmistry a postávající. A mezi dopadajícími vyhořelými světlicemi nesou dva muži nemocného hostinského. Není mu ani padesát, už týden leží, z nemocnice má hrůzu a teprve teď svolil s převozem k doktorovi. V té ohňostrojové orgii si nesoucího a jeho křídově bílé, svraštělé tváře nikdo ani nevšimne. Za dva dny přijde zpráva, že hostinský ve špitále zemřel. Na pohřbu v prosklené obřadní síni, před rakví a zmlklou vesnicí, drmolím ze své „zprávy o mrtvém“: „Když přivřu oči, vidím hospodského, jak nese chlapům načepované půllitry přes silnici do sálu, kde právě schůzují, svítí zářijové slunce, vlaštovky nad ním komíhají, z polí už táhne tesknota, hospodskému se pod nohama plete černé kotě a on mávne k nebi a zvolá: ,Tak už se zas blíží ta dlouhá zimní noc.?“

Ten rok byl vlastně celý plný loučení. Tolik nekrologů jako v minulém roce jsem nenapsal za celý život. Snad se jednalo o jakousi nevyhlášenou, ale neodvratně se uskutečňující generální generační výměnu, a nikoli o záchranný úprk do Nebeského Jeruzaléma. Když si vybavím v kaleidoskopickém staccatu jen několik blízkých přátel a dobrých známých: ledovou silnici a zimní zasněžený Kunštát a pohřbívání Jana Halase, odchody kunštátských básnických pěvců Jana M. Tomeše (posledního velikána z generace Blatného a Ortena) a Ludvíka Kunderu, osiřelý domek na středomořské vinici Violy Fischerové, opavského kněze, mukla bolševických kriminálů a básníka vánoční naděje Josefa Veselého, herce Rudolfa Pellara a jeho gesta za rozhlasovým mikrofonem, zázračného uzdravovatele nemocných duší a sršiče humoru Stanislava Krátkého či legendárního bojovníka o rozhlas v květnu 1945 a později kurýra železnou oponou Otu Rambouska. A za každým jménem a tváří celý vesmír osudů, dramat a mezních situací.

Rok plynul a na jeho konci jsem se ocitl znovu na krabatině. V jedné z venkovských hospod pořádal přítel Milan Váňa, majitel ošlapaných sněžnic a psího „bílého medvídka“ Gejzyny, komentovaný poslech několika skladeb skladatele Jana Dismase Zelenky, rodáka z nedalekých podblanických Louňovic. Už když jsem vstoupil z vánice do rozehřátého výčepu, překvapila mě rozvážná strnulost osazenstva. Sedm zadumaných postav usrkávajících čaj, grog nebo pivo a nad nimi z reproduktoru sestupovaly Zelenkovy Litanie. Do toho kelnerka přikládala uhlí do kamen a čtyři psiska se honí pod stoly. Vrazí do stolu, na kterých stojí gramofon, a hudba přeskočí o pár taktů dopředu. Milan Váňa psiska okřikuje, skladbu zastaví, střídmě komentuje a vykládá o Zelenkově životě plném záhad a tajemství. Už jen to jeho druhé jméno Dismas (lotr po pravici), které přijal ve zralém věku na znamení kajícnosti. Jaká vina jej pronásledovala? Při další, slavnostnější skladbě, kde znějí hornové fanfáry a zpívá se o Bohu silném, bouchnou při přikládání kamna a vedle nich stojící stromeček je ožehnut. Nikdo se nediví a kdosi od stolu na stromek pohotově chrstne pivo. Po poslední skladbě zadumaní hosté platí a rozcházejí se do mrazivé noci. Milan Váňa sklízí gramofon a pobrukuje si, obchodník s bramborami a hajný si dávají na cestu kořalku – k vlaku je to půl hodiny pěšourem. Ještě zůstávám, to podivuhodné spojení hospody a barokní hudby nechci opustit. A když jsme jenom tři, začne v rohu sedící kelnerka naříkat: „Vy si zpíváte, Milane, vám je hej, ale tenhle rok ani neměl bejt, ještě jsem se z toho ani nevzpamatovala.“ A podrobně popisuje, jak její syn vezl v létě druhý den po svatbě kamarády domů a v jedné zatáčce ho oslnilo ranní prudké slunce, na mžik neviděl na silnici a smetl právě projíždějící dvě cyklistky. „Jednu odvezli v rakvi a druhou vrtulníkem do Brna na operaci. Přežila. Zlomil se mi od tý chvíle život. Už to nikdy nebude jako před tím. A stačilo tak málo...“ Když se ptám na syna, slabým hlasem dopoví, že sedí ve vězení a že za ním zítra jede na návštěvu s vánočním cukrovím.

Jedu pak nočním zamrzlým světem domů. Nikde ani živáčka. Ve světlometech se míhají črtance sněhu. Na předním skle se odehrává krajina a příběhy vin. V uších mi zní Zelenkovy Litanie. A vracím se k Halasovi a do jeho verše ukládám všechny ty smutky roku: „Proti přitažlivosti zemské – do výšky volím pád.“



  Lví silou, vzletem sokolím...       
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  S Ouředníkem napříč Utopií

  Pořiďte si  
 
  Rozhlas 2010...      
  Téma